ستاد مقابله با کرونا در آستانه یک بی‌تدبیری جدید

بازگشایی مدارس بدون واکسیناسیون دانش‌آموزان!
= محمد محسن بیگی: فعلا برنامه‌ای برای واکسیناسیون دانش‌آموزان وجود ندارد.
=مسعود مردانی:اگر 70 درصد مردم ایران واکسینه شوند،دانش‌آموزان هم می‌توانند به کلاس‌های درس خود بازگردند.
=بابک قرائی مقدم: این خطر احساس می‌شود که این بازگشایی‌ها برای جامعه خطرناک باشند‌


آفتاب یزد -یگانه شوق الشعرا: اخباری مبنی بر بازگشایی مدارس در برخی از کشورهایی که واکسیناسیون گسترده داشته‌اند به دست رسیده است. در این کشورها میزان تزریق واکسن به اندازه‌ای بوده است که با تکیه بر ایمنی جمعی توانسته‌اند مدارس را بازگشایی کنند. همچنین در ایران اخباری از برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از مهر وجود دارد. در صورتی که هنوز درصد کمی از جمعیت ما واکسن دریافت کرده‌اند و تا ایمنی جمعی فاصله زیادی داریم. زیرا برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود 70 درصد از جمعیت واکسن تزریق کنند. همچنین قرار است مردادماه اساتید و معلمین واکسن دریافت کنند اما هنوز درباره تزریق واکسن به دانش‌آموزان اخباری در دسترس نیست. زیرا هنوز واکسنی برای گروه سنی زیر 18 سال وجود ندارد. پس این ترس وجود دارد که تصمیم بازگشایی مدارس تصمیم نادرستی باشد و شدت خطر را در کشور پررنگ‌تر سازد. ما در این گزارش ضمن اشاره به سخنان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به سراغ مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش رفته‌ایم و درباره برنامه بازگشایی‌ها سوال کرده‌ایم و همچنین از سوی دیگر از کارشناسان و پزشکان پرسیده‌ایم آیا امکان بازگشایی مدارس با روند موجود واکسیناسیون در مهر ماه وجود دارد؟
>برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از مهر
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: آرزوی ما این است که همه چیز حضوری شود زیرا مباحث آموزشی آسیب جدی دیدند. بحث این را داریم که ان شاءالله از اول مهر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود و برنامه ریزی کردیم از مرداد ماه معلمین و اساتید دانشگاهی هم واکسینه شوند که بتوانند کلاس برگزار کنند.به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی گفت: وضعیت کشور به شکلی است که از قله بیماری عبور کردیم اما باید بدانیم از نظر زمانی بستری‌ها و فوتی‌ها معمولا تاخیر ۱۲ روزه دارند یعنی حتی اگر کاملا سیر نزولی را طی کنیم و به کف برسیم بازهم تا چند روز بعد مرگ و میر ادامه خواهد یافت به همین دلیل هم است که تعداد شهر قرمز کم شده است اما تعداد شهر نارنجی اضافه شده و هنوز خطر وجود دارد. انتطار داریم طی هفته‌های آینده این سیر نزولی ادامه پیدا کند و به مرحله‌ای برسیم که تعداد ورودی به بیمارستان و مرگ و میر کاهش یابد.
>کاهش ریسک ابتلای معلمین
در این خصوص محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به آفتاب یزد گفت:« برای بازگشایی فیزیکی و حضوری مدارس از مهرماه هنوز نمی‌توان تصمیم قطعی‌ای گرفت. فعلا پیش‌بینی و پیشنهاد این است که در سال تحصیلی آینده کلاس‌های دانشگاه‌ها و مدارس به صورت حضوری برگزار شوند. همچنین وزارت بهداشت پیش‌بینی و اعلام کرده است که تا مرداد ماه گروه معلمین و اساتید واکسینه می‌شوند. واکسینه کردن دانش‌آموزان اصلا در برنامه وزارت بهداشت نیست زیرا واکسینه کردن افراد زیر 18 سال هنوز در برنامه وزارت بهداشت وجود ندارد مگر دانش‌آموزان بیماری‌های خاص که در گروه واکسیناسیون قرار می‌گیرند.پس فعلا برنامه‌ای برای واکسیناسیون دانش‌آموزان وجود ندارد مگر اینکه در آینده این برنامه تغییر پیدا کند. با واکسینه کردن معلمین ریسک ابتلای این گروه کاهش پیدا می‌کند ولی ریسک ابتلای دانش‌آموزان وجود دارد. اما بنا بر اعلام وزارت بهداشت ریسک ابتلا در این گروه‌ها کمتر است و مانند بزرگسالان ریسک ابتلای بالایی به بیماری را ندارند. هنوز 5 ماه برای بازگشایی مدارس در مهرماه وقت هست و باید منتظر ماند و دید در این بازه شرایط به چه سمت و سویی پیش می‌رود و در نهایت بر اساس تصمیم ستاد کرونا فعالیت‌های انجام
خواهند گرفت.»
>برای بازگشایی مدارس باید 70 درصد جمعیت واکسینه شوند
در ادامه دکتر مسعود مردانی عضو ستاد مبارزه با کرونا به آفتاب یزد گفت: « اگر بالای 70 درصد از جمعیت کشور واکسینه شوند آن زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با مشکل مواجه نمی‌شود. اما من نمی‌دانم آیا تا آن زمان این میزان واکسیناسیون انجام می‌گیرد یا خیر؟ الان کشوری مانند انگلستان مدارس را باز کرده است اما میزان واکسیناسیون در آنجا بسیار زیاد بوده است و جامعه به ایمنی جمعی که لازمه آن واکسینه کردن 70 درصد از جمعیت است رسیده است.اگر 70 درصد مردم ایران واکسینه شوند بیشتر کارها به شرایط عادی خود باز می‌گردند و در آن زمان دانش‌آموزان هم می‌توانند به کلاس‌های درس خود بازگردند.در غیر اینصورت بازگشایی مدارس خطرات زیادی را برای جامعه به وجود می‌آورد. »
>امکان بازگشایی همزمان مدارس و دانشگاه وجود ندارد
در آخر بابک قرائی مقدم پزشک و عضو اسبق هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران در این باره به آفتاب یزد گفت: « با فرض اینکه دسترسی واکسن در ماه‌های آینده بهبود پیدا کند و روند تزریق واکسیناسیون با سرعت طی شود و واکسن‌های گوناگون وارد شوند و واکسن‌های داخلی اجازه عرضه در بازار را پیدا کنند، با این پیش فرض من با بازگشایی‌های دانشگاه‌ها موافق هستم. زیرا تا آن زمان با اجرای این برنامه واکسیناسیون تمام دانشجویان و اساتید در فاصله زمانی قبل از ترم تحصیلی دانشگاه‌ها واکسینه شوند و ما مشکلی نخواهیم داشت، زیرا تقریبا دو سال است که مراکز آموزشی به وضعیت نیمه تعطیل درآمده‌اند و ترس افت تحصیلی افراد وجود داشت. اما تا این زمان امکان بازگشایی این مراکز وجود نداشت.اگر امکان واکسینه کردن تمام اساتید، دانشجویان و پرسنل دانشگاهی وجود داشته باشد این بازگشایی‌ها با مشکلات این بیماری مواجه نخواهند شد. اما در رابطه با مدارس من کاملا با این مسئله مخالف هستم زیرا در حالت خوشبینانه به نظر نمی‌رسد تا مهرماه امسال ما بتوانیم حدود 70 الی 80 درصد جامعه را واکسیناسیون کنیم. بنابراین ما به یک ایمنی جمعی در جامعه نمی‌رسیم و هنوز امکان واکسیناسیون خردسالان و نوجوانان برای ما وجود ندارد. پس این خطر بالقوه برای فرزندان ما به وجود می‌آید که وارد مدارس شوند. اگرچه پرسنل مدارس واکسینه شوند اما امکان دارد این بیماری در مدارس پخش شود و به تبع آن بیماری در کشور هم گسترش یابد. از سوی دیگر از همه مهمتر جان فرزندانمان به خطر می‌افتد زیرا ما شاهد مواردی هستیم که ازنوزاد تا نوجوان درگیر این بیماری شده اند. بنابراین این خطر احساس می‌شود که این بازگشایی‌ها برای جامعه خطرناک باشند. پس امکان بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از تزریق واکسیناسیون اساتید و دانشجویان وجود دارد اما به نظر من امکان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها همزمان با هم در کشور ما وجود ندارد.با توجه به شرایط و امکانات محدود کشور باید بازگشایی مدارس با تاخیر انجام شود تا واکسیناسیون در کشور به صورت گسترده انجام شود. تا زمانی که به ایمنی جمعی نرسیده‌ایم نباید مدارس بازگشایی شوند. » به نظر می‌رسد تا زمانی که هنوز درصد قابل توجهی از جمعیت کشور ما واکسن را دریافت نکرده‌اند نباید این گونه تصمیمات اتخاذ شود. زیرا اگر همچنان خطر بیماری برای افراد در مهرماه وجود داشته باشد باز هم مردم از این نوع تصمیم‌ها استقبال نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند فرزندانشان در مدارس حضور پیدا کنند. برای بازگشایی مدارس نیاز است حداقل 70 درصد از جمعیت کشور ما واکسینه شوند.با مشاهد روند کند واکسیناسیون در کشور ما رسیدن به ایمنی جمعی در مهرماه دور از انتظار است و این نوع تصمیمات و بازگشایی‌ها خطر این بیماری را از بین نخواهند برد زیرا علی رغم اینکه بسیاری از کشور‌ها با استفاده از واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند به زندگی خود باز گردند اما هنوز در کشور ما روند واکسیناسیون بسیار کند است.