تنور انتخابات با مسائل داغ گرم می‌شود

امید جهانشاهی‪-‬ کمتر از دو ماه به انتخاباتی مانده است که هنوز نه آرایش انتخاباتی جناح‌ها نهایی شده است و نه خبری از مواضع و ایده‌هایی برای مسائل مهم جامعه است. برای سرد بودن فضای انتخابات البته لیست بلندبالایی هست از اعتراض به مشکلات اقتصادی و فشارهای معیشتی تا سرخوردگی سیاسی
رای دهندگان و ترس و تشویش از ویروس همه گیر.
برای گرم کردن فضای انتخابات اما بجز شورافکنی‌های شب انتخاباتی، راه‌های دیگری هم هست؛ یکی اینکه رسانه‌ها و کاندیداها در مورد مهمترین مسائل کشور سخن بگویند و مردم هم نسبت به اهمیت این مسائل و هم به کارآمدی برنامه‌های کاندیداها برای مواجهه با این مسائل قانع شوند. در این یادداشت به چهار مورد آنها اشاره می‌کنم:
1ـ فرایند دیجیتالی شدن یک کلان روند حاکم و مسلط بر جهان است. تحولات در همه صنایع و حوزه‌ها زیر سایه کلان روند دیجیتالی شدن خواهد بود. شیوع ویروس کرونا به حدی اقبال عمومی به ابزارهای دیجیتال را تشدید کرده است که حتی کارشناسی گفته بود قدرتهای بزرگ و پیشرو در صنعت دیجیتال تعمداً این ویروس را پخش کرده‌اند تا فاصله خود را با بقیه کشورها بیشتر کنند. این اگرچه نگاهی بدبینانه است اما بهرحال واقعیت این است که در هر صورت قرنطینه‌ها و محدودیت‌های تحمیلی ویروس کرونا، اهمیت فناوری‌های دیجیتال را صدچندان ساخته است و کلان روند جهانی دیجیتالی شدن را سرعت بخشیده است.


کشورهای مختلف می‌کوشند با وضعیت فناوری اطلاعات را در کشورشان ارتقا دهند. برای مثال فنلاند طرح مهاجرتی موسوم به برنامه ۹۰ روزه را برای جذب متخصصان حوزه فناوری اطلاعات ارائه داد تا نیروی کار خود را در این صنعت ارتقا بخشد. این در حالی است که کشور ما سالهاست شاهد مهاجرت نخبگان در رشته‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات است. کاندیداهای محترم چه برنامه‌ای برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند؟
2ـ ارزهای دیجیتال که در آینده فراگیر می‌شوند، با استفاده از فناوری «بلاکچین» بوجود آمده اند، فناوری که تاثیر جدی بر آینده اقتصاد جهان می‌گذارد. اقتصاد دیجیتال به سرعت و به طور گسترده خود را بر جهان اقتصاد و کسب و کار تحمیل خواهد کرد. بی‌تردید با توجه به ظهور نسل‌های در حال ظهور اینترنت، فراگیرتر شدن ابزارهای دیجیتال در زندگی روزمره، ظهور اینترنت ابری یا ماهواره‌ای (که دیگر قابل فیلتر کردن نیست) ارزش بازار ارزهای دیجیتال پر رونقتر و با شتاب
غافلگیر کننده‌ای گسترش خواهد یافت. این موضوعی مربوط به 40 و یا 50سال آینده نیست. برای مثال کشور سوئد در همین چند سال آینده اسکناس را در پرداختها تقریباً حذف خواهد کرد و بسیاری از کشورهای پیشرفته تا ده سال آینده اسکناس را حذف خواهند کرد. به نظر می‌رسد اهمیت داشتن درک کلی از تاثیرات فناوری‌های جدید و دیجیتال از جمله بلاکچین بر آینده معادلات و مناسبات اقتصادی آنقدر است که کاندیداهای ریاست جمهوری در موردش صحبت کنند. کاندیداهای محترم چه تحلیل و برنامه‌ای در این زمینه دارند؟
3ـ صنعت گردشگری امروز یکی از مهمترین صنایع جهان است که نقش آن در امنیت ملی اثبات شده است. گردشگری ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد و یکی از منابع مهم درآمدی قابل اتکاست. علاوه بر مزیت‌های اقتصادی در ارتقای برند ملی نیز بسیار موثر است و به وجهه فرهنگی کشور کمک می‌کند. بر اساس سند چشم انداز 1404 قرار بود از ترکیه پیش باشیم اما امروز این کشور یکی از ده کشور توریستی جهان و استانبول یکی از 10 شهر توریستی جهان به شمار می‌رود. رسیدن به چنین جایگاهی حاصل برنامه ریزی جدی و توسعه زیرساختهای مدرن برای جذب گردشگر از جمله شهرکهای گردشگری، ایجاد محل‌های اقامتی جذاب، هتل‌هایی با استانداردهای بین‌المللی، توسعه فرودگاهی و در یک کلمه برنامه ریزی جدی و روشن است. این در حالی است که ما هنوز با موانع جدی برای توسعه گردشگری مواجهیم و فاصله زیادی با ترکیه داریم، کشوری که به رقابت با فرانسه در جذب گردشگر در جهان پس از کرونا می‌اندیشد. کاندیداها چه برنامه‌ای برای رونق گردشگری دارند؟
4ـ بهره وری همیشه یکی از مهمترین مسائل مدیریت در یک کشور به شمار می‌رود. می‌دانیم که وضعیت بهره وری در کشور ما چندان مناسب نیست. کاندیداهای محترم چه طرحی برای ارتقای بهره وری در سازمانهای دولتی دارند؟
به نظر می‌رسد اگر کاندیداهای محترم برای رونق اقتصادی جدیت دارند، لازم است به جای طرح مسائلی مثل اینکه تنها 20 درصد مشکلات اقتصادی ریشه در تحریمها دارد، با صداقت و صراحت و بدور از مصلحت اندیشی‌های سیاسی و انتخاباتی در مورد راهکارهای رفع همه تحریم‌های ضالمانه سخن بگویند. کاملاً روشن است که رونق در گردشگری و توسعه فناوری اطلاعات و گسترش تجارت مستلزم رفع همه تحریم‌های ظالمانه است. بدرستی و بسیار حکیمانه بر لزوم «رونق تولید» و حذف موانع آن توصیه شده است اما آیا رونق تولید بدون رونق تجارت ممکن است؟ بدون رفع تحریم‌ها یعنی رفع موانع مبادلات بانکی و تجاری بدون شک تولید نمی‌تواند رونق بگیرد. تنور انتخابات گرم می‌شود اگر کاندیداها برنامه‌ای روشن، واقع بینانه و قابل بررسی در مورد «مسائل جدی و مهم» ارائه دهند.