آه از جهل و خشونت

آفتاب یزد - گروه شبکه: افغانستان بار دیگر در ماتم از دست دادن کودکانش خون می‌گرید. ماجرا از این قرار است که روز شنبه ساعت ۱۶:۳۰ به وقت کابل، مدرسه دخترانه سیدالشهدا(ع) غرب کابل که شیعیان هزاره در آن درس می‌خوانند، هنگام تعطیلی دانش‌آموزانش، هدف حمله خودرو بمب‌گذاری شده قرار گرفت که در آن ۵۵ نفر که بیشترین آن‌ها دانش‌آموزان دختر این مدرسه هستند، کشته و ۱۵۱ تن دیگر هم زخمی و راهی بیمارستان‌ها شدند که وضعیت شماری از آن‌ها وخیم گزارش شده است. رئیس جمهوری افغانستان پس‌از این انفجار طالبان را مسئول این انفجار
دانست و اعلام کرد این گروه در ادامه جنایت‌های خود عصر روز شنبه با انجام حمله تروریستی در دروازه ورودی مدرسه دخترانه سید الشهدا(ع) در منطقه دشت برچی شهر کابل تعدادی از دانش‌آموزان را شهید و مجروح کرد. محمداشرف غنی در این اطلاعیه اضافه کرد که طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت، یکبار دیگر نشان داد که نه تنها به حل بحران کنونی
به گونه صلح‌آمیز و اساسی تمایل ندارد، بلکه با پیچیده کردن وضعیت، فرصت فراهم شده برای صلح را از بین می‌برد. وی این اقدام را ضد انسانی دانست و گفت که گروه طالبان حتی در شب‌های قدر که لحظات نزول قرآن است، دست به کشتار مردم بی‌گناه می‌زند. رئیس جمهوری افغانستان گفت که طالبان که در میدان جنگ توان مقابله با نیروهای افغان را ندارد با بی‌رحمی تمام غیرنظامیان و دختران را هدف قساوت و بی‌رحمی خود قرار می‌دهد. سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز گفت: «هرگاه حملات طالبان با نفرت مردم و جامعه جهانی مواجه می‌شود، طالبان این حملات را منتسب به داعش می‌کند.» آرین اظهار داشت: «هرگاه طالبان به غیر نظامیان حمله می‌کند از طریق سایت اعماق، داعش را مسئول این حملات معرفی می‌کند. حمله به مدرسه دخترانه، از نظر تکنیکی مشابه حملات طالبان به دانشگاه کابل است و هیچ شکی در دست داشتن طالبان در این حمله وجود ندارد.»
> کار داعش است


این در حالی است که سخنگوی گروه طالبان اقدام تروریستی در غرب کابل را کار گروه تروریستی داعش ارزیابی کرد. به گزارش تسنیم، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در واکنش به انفجار مرگبار کابل که به شهادت ده‌ها نفر انجامید در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما انفجارات در منطقه دشت برچی کابل را محکوم می‌نماییم که علیه مردم ملکی انجام شد و متاسفانه تلفات زیاد وارد کرد. این اعمال شوم، کار حلقات منحوسی می‌باشد که تحت پرورش و حمایت استخباراتی اداره کابل بنام داعش فعالیت دارند.»
> محکومیت گسترده بین‌المللی و داخلی
به دنبال این اتفاق تعدادی از سفارتخانه‌های خارجی در کابل از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای حمله به مدرسه دخترانه در کابل را به شدت محکوم کردند. اطلاعیه سفارت جمهوری اسلامی ایران، این حمله را فرقه گرایانه خوانده و تاکید کرده است که تروریست‌ها هرگز به اهداف خود برای راه‌اندازی جنگ فرقه‌ای و قومی در افغانستان نمی‌رسند و مسئولان افغانستان عاملان این حملات را مجازات خواهند کرد. دفتر هیئت سازمان ملل متحد در کابل بمب‌گذاری در دشت برچی کابل را اقدام وحشیانه خوانده است. نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان هم در توئیتی، هدف قراردادن مدرسه دخترانه را ناجوانمردانه، زشت و حمله به آینده افغانستان دانست. سفارت انگلیس در کابل نیز در توئیتی با محکوم کردن حمله نوشته است: «خشونت‌ها پیش از
کشته شدن تعداد بیشتر کودکان بی‌گناه
باید متوقف شود.» وزارت امور خارجه پاکستان انفجار تروریستی در کابل پایتخت افغانستان را به شدت محکوم کرده و گفته است: «ما در جنگ علیه تروریسم در کنار مردم افغانستان هستیم.» در اطلاعیه وزارت خارجه پاکستان آمده است اقدام تروریستی در کابل مذموم و باعث ازدست رفتن جان
با ارزش تعدادی دانش‌آموز شده است. فرامرز
تمنا رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان هم در واکنش به این حادثه نوشته است: «من ۱۳ سال است که در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنم و به یقین می‌توانم بگویم که قوم شریف هزاره به تناسب جمعیت‌اش و حتی فراتر از آن، بیشترین تعداد تحصیل‌کرده و متخصص در افغانستان را دارد. این قوم صادق و پرتلاش راه پیشرفت خود و کشورمان را در «کسب دانایی» یافته است. این زیباترین، خردمندانه‌ترین و ماندگارترین روش برای آبادی و توسعه کشور ما است. » تمنا گفته است که مذهبی‌های هزاره منفور تندروهای سنی و روشنفکران آن مغضوب تاریک‌اندیشان خودی و غیرخودی و آموزش یافتگان آنان مقتول دشمنان آبادی و توسعه افغانستان هستند.
> واکنش توئیتری ظریف
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در توئیتی با اشاره به اقدام تروریستی در دبیرستان دخترانه‌ای در کابل نوشت: «داغدار دخترکان معصوم و روزه‌داری هستیم که مظلومانه قربانی تکفیری‌های داعشی شدند؛ تکفیری‌هایی که نشان دادند با اسلام و انسانیت بیگانه‌اند. زمان آن رسیده که تمامی آن‌هایی که دل در گرو اسلام و افغانستان دارند، به برادرکشی پایان داده و یکپارچه عرصه را بر داعشیان بی‌وطن تنگ کنند.»
> واکنش کاربران
این اتفاق تلخ اکنون با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است و پس از هشتگ #جان‌پدرکجاستی حالا افغان‌ها هشتگ #مادربلندشو را در توئیتر ترند کرده‌اند. این هشتگ در راستای انتشار تصویری از یک مادر که در انفجار کشته شده است و کودکانش بالای سر او ایستاده اند، شکل گرفته است. اما در میان تصاویر عکس دیگری که در توئیتر بازتاب گسترده‌ای داشته، در کنار جسد دخترک خردسال، کتاب کمپیوتر (کامپیوتر) صنف یازدهم (سال یازدهم) بود که روی جلد آن نوشته بود: «از معلم پرسیدم که عشق چیست؟ گفت که عشق عنصر است.» تصویر دیگری که دل جهانیان را در شبکه‌های اجتماعی به درد آورده است، دخترکی خردسال است که وحشت زده در حال گریستن است و کتاب‌های خود را مانند عروسک در بغل گرفته است.
اما در این میان کاربرانی هم نوشته اند: «دنیا بی‌صاحب شده متاسفانه یکی نیست این تروریست‌های بیشرف آدمکش را برای همیشه به جهنم بفرسته»، «شهادت ۴۰ دانش‌آموز دختر در انفجار کابل دردی سکوت ناپذیر است»، «مادران و پدران کابل ضجه می‌زنند و سرگشته به دنبال فرزندند. آه از جهل و خشونت، آه از تعصب. در ناحیه خاورمیانه چه نوشته شده که خشونت از این منطقه رخت برنمی‌بندد؟! چرا چند قرن است که بذر آگاهی در این نقطه دنیا پا نمی‌گیرد و در عوض علفهایِ هرزِ زهرآلودِ جهل، اینگونه بارورست؟»، «آه از دل پدری که بچه‌شو بفرسته مدرسه برا تحصیل ولی جنازه‌اش برگرده خدا لعنت کنه تروریستهای ظالم رو»، «قوت غالب اهالی خاورمیانه، افسوس است»