گردشگری ایران متخصصان خود را از دست می‌دهد

آفتاب یزد: امروزه در بسیاری از کشورها صنعت گردشگری از نخستین و قوی‌ترین محرک‌هایی است که چرخ اقتصاد را می‌گرداند. به دیگر سخن، بسیاری از کشورها به جای این که به صدور مواد اولیه و خام دل‌خوش باشند، خود را در عرصه‌های دیگری چون تولید و از آن هم مهمتر یعنی گردشگری قوی و صاحب نام می‌سازند. صنعت گردشگری به اندازه‌ای در دنیا اهمیت یافته که به عنوان اولین گزینه برای رونق اقتصادی یک منطقه مطرح می‌شود. این صنعت افزون بر شکوفایی اقتصادی و افزایش سطح درآمد کشور، باعث اشتغال‌زایی مردم نیز می‌شود. اما گردشگری نیز مانند بسیاری از مشاغل و حتی بیشتر از دیگری مشاغل با آسیب‌های دوران کرونا رو به رو بوده و است. صنعت گردشگری پیش از کرونا نیز تا حد بسیار زیادی در کشور ما مغفول مانده بود که اکنون کرونا ضربه‌ی سخت‌تر را به پیکر این کودک نوپا زد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این باره توضیحاتی داد.
>موفقیت چشمگیری به دست نیاوردیم
به گزارش ایسنا، رئیس هیئت ‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران حرمت‌الله رفیعی در وبینار "بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران" که از سوی هسته علمی جهانگردی دانشگاه
امام صادق (ع) برگزار شد گفت: «متاسفانه بیشتر مسئولان صنعت گردشگری را هنوز فسق و فجور می‌دانند. اگر این‌گونه بود در قرآن در چند آیه به آن اشاره و توصیه نمی‌شد. ولی مسئولان با همان نگاهی که دارند همچنان به صنعت گردشگری بی‌توجه هستند. در اوج احترام به کادر درمان و پزشکی، اما بعد از یک سال هنوز آشفته‌بازاری در مدیریت کرونا حاکم است و همچنان از مردم توقع داریم همه کسب و کار خود را تعطیل کنند و از خانه بیرون نیایند تا ویروس را مهار کنیم، درحالی که مستند به گزارش‌ها و آمار، با چنین سیاستی، در قیاس با کشورهای دیگر موفقیت چشم‌گیری به‌دست نیاورده‌ایم.»


>حذف 50 درصدی متخصصان گردشگری
رفیعی در ادامه به این که ایران در حال از دست دادن بسیاری از افراد با تجربه در حوزه‌ی گردشگری است، افزود: «متاسفانه هیچ‌ وقت بخش خصوصی را که محور اصلی گردشگری است، مورد مشاوره قرار نداده‌اند و آن‌چه تا کنون درباره کرونا تصمیم گرفته شده عینا نظر بخش دولتی بوده است، هیچ‌ وقت گوش شنوایی برای بخش خصوصی وجود نداشته است، برای همین بحران کرونا را نمی‌توان مدیریت کرد. کشورهای اطراف را ببینید که همه پذیرش گردشگر را آغاز کرده‌اند، درحالی که صنعت گردشگری ایران همچنان با بحران دست به گریبان است. از زمان همه‌گیری ویروس کرونا بالغ بر
۵۰ درصد جمعیت متخصص و باتجربه صنعت گردشگری حذف شده‌اند، آن‌ها سرمایه‌های ملی بودند که به راحتی از دست دادیم و هیچ مسئولی این بحران را مدیریت نکرد. ما بارها در جلسات مختلف به مسئولان دولتی برای حفظ آن سرمایه و صنعت گردشگری راهکار ارائه کرده‌ایم، ولی چون دردی نداشتند، گفتند با هر شعار صنعت گردشگری کرونا شدت گرفته است. گردشگری نه تنها عامل شیوع ویروس کرونا نیست، بلکه سوپاپ اطمینان برای مهار است، چون تمام مراکز گردشگری کنترل ‌شده هستند و با رعایت فاصله اجتماعی و مطابق آن‌چه ستاد کرونا تصویب کرده فعالیت می‌کنند، حتی یک مورد ابتلا در مراکز گردشگری نداشته‌ایم. اما آیا مراکز دیگر چنین بوده است؟ آیا دورهمی‌ها، ترددهای شبانه، حضور در مراکز خرید و... با وجود محدودیت‌های ستاد ملی کرونا متوقف شد؟ چه نظارتی وجود داشت؟ مجموعه ستاد ملی کرونا بیشتر از یک سال است که برای مردم تصمیم می‌گیرد و فقط از مردم توقع دارد.»
>دولت سود وام‌ها را می‌گیرد
رئیس هیئت ‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در حالی به تلاش‌های دیگر کشورها برای رونق گردشگری اشاره کرد، فعالیت‌های صورت گرفته در ایران را ناکافی دانست و گفت: «کشورهای حاشیه ایران را بررسی کنید و ببینید چقدر به صنعت گردشگری خود کمک بلاعوض کرده‌اند. مسئولان ما هم می‌گویند وام داده‌اند، اما چه وامی دادید که از آن استقبال نشد؟ دولت این وام را با پیش‌فرض این‌که کرونا سه چهارماهه تمام می‌شود، پرداخت کرد. بعد هم که ویروس طولانی شد اقساط آن را امهال کرد، ولی سودش را همچنان می‌گیرد. این وام به مثابه همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که به تاراج رفت. همان موقع هم که قرار شد وام بدهند با صراحت این موضوع را گفتم ولی گوش شنوایی نبود. تسهیلاتی که به صنعت گردشگری دادند کاذب بود، فقط منبعی برای برخی سودجویی‌ها شد. بیمه و دارایی چه تسهیلاتی دادند، هیچ‌یک به مصوبات ستاد ملی کرونا قائل نبودند. الان سازمان امور مالیاتی از بخش گردشگری مالیات بر ارزش افزوده می‌خواهد؛ مگر ما خدماتی فروختیم و درآمدی داشتیم که مالیات آن را می‌خواهند بگیرند؟»