تعطيلات عيد فطر با محدوديت‌هاي ناقص

آرمان ملی- منیره چگینی: «از موج چهارم کرونا عبور کردیم و در سرازیری قرار داریم»‌ این نکته، همواره در صحبت مسئولان وزارت بهداشت طی چند روز گذشته شنیده می‌شود که خبر از ثبات شرایط کرونا در موج چهارم دارد، اما همین ثبات در شرایط شیوع کرونا، یک تهدید بزرگ را پیش روی خود می‌بیند و آن تعطیلات عید فطر و احتمالا بیش از پنج میلیون سفر از 21 تا 24 شهریور است. طبق اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و ممکن است با تکرار اشتباه راهبری مسئولان در تعطیلات نوروز دوباره وضعیت کشور را به بیش از 200 شهر قرمز برساند. سرهنگ رسول ابراهیمی جانشین معاون عملیات ترافیک راهور نیروی انتظامی اعلام کرده که « از ساعت ۱۲ روزهای ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت ماه ورود و خروج خودروها به همه شهرها اعم از قرمز، نارنجی و زرد ممنوع شد.» معــاون فنــی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه ممنوعیت تردد و سفر در عید فطر استانی است، گفت: بر این اساس هم جریمه و هم ممانعت از انجام سفر اعمــال خـواهد شد. بنــا به گــفتــه محسن فرهادی «جریمه تردد در شهر قرمز یک میلیون تومان و جریمه تردد در شهر زرد و نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است.» اما این محدودیت‌ها شامل خودروهای شخصی است و برای مسافرت با هواپیما، اتوبوس و قطار مانعی وجود ندارد. همان اتفاقی و اشتباه راهبردی که در نوروز 1400 رخ داد و مردم مسافرت‌هایشان را با وسایل حمل و نقل عمومی انجام دادند. طبق یک بررسی میدانی، 80 درصد از بلیت‌های تعاونی‌های اتوبوسرانی به شهرهای گردشگر‌پذیر از هم اینک برای روزهای 21 و 22 اردیبهشت خریداری شده و بلیت قطار و هواپیما تا روز شنبه 25 اردیبهشت موجود نیست و همه ظرفیت‌ صندلی‌های آنها مخصوصا از مبدا تهــران پرشده است. به عنوان مثال، محمدحسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده: «محدودیت سفرهای عید فطر، شامل ناوگان حمل و نقل هوایی نمی‌شود» و این تکرار همان اتفاق نوروز 1400 است. در شرایطی کشور می‌توانست در اواسط اسفند 99، شیوع کرونا را کنترل کند، مسافرت با خودروی شخصی ممنوع، ولی مسافرت با وسایل حمل و نقل عمومی آزاد شد. 
 تکرار اشتباه راهبردی در سفر 
طــبــق گــفــتــه کــارشنــاســان ایـن بــزرگترین اشتباه راهبری در اعمال محدودیت‌ها به حساب می‌آمد که ایران را به موج چهارم کرونا روبه‌رو و وضعیت شهرهای کشور را از زرد و آبی به سراسر قرمز تبدیل نمود. در این بین بسیاری از متخصصان بر این باور بودند اگر در ایام عید مسافرت با خودروی شخصی آزاد اعلام می‌شد، شاید کشور تاوانی به بزرگی پیک موج چهارم نمی داد که هر روز رکورد آماری خود را در میزان ابتلا و مرگ و میر می‌شکست و به مرگ 493 نفر در یک روز، رکورددار تعداد مرگ مبتلایان به کرونا در 14 ماه گذشته است.  مثلا پروفسور علی کرمی، متخصص ویروس شناسی به «آرمان ملی» گفته بود: «‌اگر در یک خودرو یک مبتلا به کرونا وجود داشت، در نهایت چهار نفر به کرونا مبتلا می‌شدند، اما وقتی یک مبتلا در اتوبوس و هواپیما، عطسه‌ای می‌کرد ممکن بود که نیمی از جمعیت این وسایل حمل و نقل عمومی به کرونا مبتلا شوند.»‌ همین‌طور طبق آمار غیر رسمی بیش از 12 میلیون سفر با وسایل حمل و نقل عمومی در نوروز 1400 انجام گرفت که در میان مسافران بیش از 50 هزار مبتلا به کرونا، نقض قرنطینه کرده و به سفر رفته بودند. با این حال محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در واکنش به سخنان معاون کل وزارت بهداشت مبنی بر اینکه ۵۱ هزار نفر از بیماران کرونا قرنطینه را شکسته و حتی به مسافرت رفته‌اند، گفت: «در تعطیلات پیش‌رو به افراد مبتلا به کرونا به هیچ وجه اجازه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی داده نمی‌شود و بلیتی به آنها فروخته نمی‌شود.»‌ در این شرایط، موضوع دیگر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بیشتر شهرهاست. طبق آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۶۲.۲ درصد گزارش شده است. همچنین در هفته گذشته استان‌های ایلام، همدان، خراسان شمالی و چهار محال و بختیاری دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری و استان‌های مرکزی، البرز، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و قزوین دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند. استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند و در استان‌های یزد، سمنان، تهران، قزوین، زنجان و اردبیل شاهد میزان بالاترین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به سایر استان‌ها هستیم. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان نیز  از شنبه تا یکشنبه (19 اردیبهشت) ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و ۱۴ هزار و ۱۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند.
 برگزاری نماز عید فطر 
در ایــن میــان و بنــا بر تصمیم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، نماز عید سعید فطر طبق مصوبه ابلاغی از ستاد ملی کرونا و با رعایت دقیق همه دستورالعمل‌های بهداشتی در سراسر کشور برگزار می‌شود. طبق ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا، در شهرهای زرد و آبی می‌توان بر اساس طرح مدیریت هوشمند، نماز را در مکان‌های مسقف برگزار کرد و در شهرهای نارنجی و قرمز نیز نماز در فضای باز برگزار خواهد شد. در این میان ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، می‌گوید: «بعضی‌ها می‌خواهند در تعطیلات عید فطر، جشن و پارتی برگزار کنند، برخی دنبال برگزاری نماز عید هستند. فرقی نمی‌کند. ویروس ایدئولوژیک عمل نمی‌کند. هرجا تجمع باشد، ویروس وارد عمل می‌شود.»