قرارداد خرید 30هواپیمای« بوئینگ» نهایی شد

با حضور مقامات شرکت های «بوئینگ» و «آسمان»
قرارداد خرید 30هواپیمای« بوئینگ» امضا شد

با کش و قوس‌های فراوان بالاخره با حضور وزیرکار و نمایندگان شرکت‌های بوئینگ و آسمان قرارداد خرید 30 فروند هواپیمای بوئینگ 737 امضا شد. نیمه فروردین ماه بود که تفاهمنامه آن بین طرفین به امضا رسید.


حسین اعلایی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان در خصوص جزئیات این قرارداد اظهارداشت: این قرارداد پس از امضای تفاهمنامه ای در 28 اسفند 95 بین شرکت هواپیماسازی بوئینگ و شرکت هواپیمایی آسمان به امضا می رسد و شرکت هواپیمایی آسمان در مرحله نخست 30 فروند از هواپیماها را تحویل می گیرد و پس از تحویل آنها خرید 30 فروند دیگر در دستور کار قرار می گیرد تا بتوان ناوگان هواپیمایی شرکت آسمان را به هواپیماهای نسل جدید 737 مجهز کرد. قرار بر این است که این هواپیماها از سال 2019 بتدریج به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل شود و در همان سال اول، 5 تا 10 فروند بوئینگ 737 تحویل شرکت آسمان خواهد شد. هواپیمای بوئینگ 737 یک هواپیمای مسافری 130 نفره است که می‌تواند بیش از 4500 کیلومتر پرواز کند و با ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی آسمان، ظرفیت صندلی آسمان‌ایر به بیش از 8 هزار صندلی افزایش پیدا می‌کند.همچنین پیش از شرکت هواپیمایی آسمان، سال گذشته شرکت ایران ایر قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ را با این شرکت به امضا رساند که قرار است از اردیبهشت ماه سال آینده، تحویل بوئینگ‌های ایران ایر آغاز شود و در بازه زمانی 10 ساله 80 فروند بوئینگ تحویل داده شود.
دو هواپیما را از رده خارج می‌کنیم
در این میان فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت‌ هواپیمایی ایران ایر که به هفتاد و سومین اجلاس سالانه انجمن حمل و نقل هوایی رفته بود در حاشیه آن با نشریه امریکایی تخصصی ایرویز گفت‌ و‌گویی کرد ودرباره تأثیر هواپیماهای نو در ناوگان هوایی کشورمان گفت:مردم ایران از خرید هواپیماهای جدید بسیار خوشحال هستند و این اتفاق را ثمره توافق هسته‌ای می‌دانند. مردم تاکنون با ناوگان ما که برخی از هواپیماهایش 25 سال سن داشت می‌ساختند و دیگر می‌خواهند سوار هواپیماهای جدید شوند؛با خریدهای صورت گرفته، برای نخستین بار می‌توانیم در مسیر‌های بین‌المللی با دیگر شرکت‌ها رقابت کنیم.وی درباره هواپیماهای جدید که ایران ایر خریداری کرده است، اظهار داشت:در مجموع 7 هواپیما خریداری شده است.دو ماه پس از دریافت نخستین ایرباس 321A در ماه ژانویه، نخستین ایرباس 200-330A و 20 روز بعد دومین و سومین ایرباس 330A را دریافت کردیم. در ماه مه نیز 4 هواپیمای آی تی آر 72 را یکجا تحویل گرفتیم.
پرورش در مورد هواپیماهای ای‌تی‌آر و اینکه چرا تحویل آن زمان برد خاطرنشان کرد:مشکل اصلی، مسائل قانونی مرتبط با موتورها بود؛ از آنجا که نتوانسته‌ایم قرارداد با شرکت کانادایی پِرَت‌اند ویتنی (سازنده انواع موتورهای هواپیما) را نهایی کنیم، ای تی آر توافق کرد تا زمانی که شرکت کانادایی امور مربوط به پشتیبانی را بر عهده گیرد، تقبل مسئولیت کند.وی با بیان اینکه قرار است تا پایان سال 2017، 5 هواپیمای ای تی آر دیگر دریافت کنیم که تحویل آنها از اوت یا سپتامبر (مرداد/شهریور) آغاز می‌شود گفت: 11 ای تی آر دیگر نیز در سال 2018 تحویل داده می‌شوند و 20 فروند سفارش ما نهایی می‌شود. امیدواریم تا پایان سال ،2 هواپیمای 320A نیز از شرکت ایرباس تحویل بگیریم. وی تأکید کرد: ما به عمد ناوگان نوین خود را به آهستگی شکل می‌دهیم تا بتوانیم هواپیماهای جدید را مدیریت کرده و خلبانان و تکنیسین‌ها را آموزش دهیم. ما این کار را در مورد هواپیماهای 320A و 330A انجام داده‌ایم و روند آموزش مربوط به هواپیماهای ای تی آر رو به پیشرفت است.
مدیرعامل ایران ایر درباره از رده خارج کردن هواپیماهای قدیمی گفت: برنامه ما این است که در آینده نزدیک که هواپیماهای جدید بیشتری دریافت کردیم دو هواپیمای قدیمی دیگر را از رده خارج کنیم؛پیش از همه، هواپیماهای فوکر 100 و ‌ام دی 80 اجاره‌ای را عودت خواهیم داد. پرورش به موضوع بوئینگ هم اشاره کرد و افزود: خرید جدید از بوئینگ مربوط به آینده می‌شود ولی طبق برنامه، نخستین بوئینگ ER300-777 در آوریل 2018 تحویل داده می‌شود.کارشناسان فنی بوئینگ دو هفته پیش در تهران بودند و برای نهایی کردن موضوع های باقی مانده با کارشناسان فنی ما مشغول همکاری هستند.
ایران تشنه هواپیمای جدید است
وی درباره اینکه آیا جلوی تحویل هواپیماهای بوئینگ از سوی دولت امریکا گرفته خواهد شد خاطرنشان کرد: مقرراتی در توافق هسته‌ای وجود دارد و اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همیشه اعلام کرده‌اند که ایران به وظایف خود عمل کرده است. بنابراین به نظر من دلیلی ندارد که جلوی قرارداد بوئینگ گرفته شود.ما تمام مجوزهای خرید از ای تی آر، بوئینگ و ایرباس را از اداره کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) وزارت خزانه‌داری امریکا دریافت کرده‌ایم.ایران تشنه هواپیمای جدید است. ما در 10 سال آینده بشدت نیازمند حدود 300 هواپیمای جدید هستیم. پرورش در خصوص پروازهای قطر نیز گفت:با اتفاقی که بین قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس رخ داده است پیش‌بینی می‌کنم روزانه حدود 100 پرواز بیشتر از حریم هوایی ایران عبور کند،اما این به هیچ وجه تأثیری بر ما ندارد. حریم هوایی ایران می‌تواند پذیرای هواپیماهای بسیار بیشتری باشد.