جنگ 11 روزه به پایان رسید جشن پیروزی در غزه

همزمان با آغاز آتش‌بس در غزه از چند شب گذشته، سازمان ملل دو طرف درگیر را به پایبندی به آتش‌بس اعلام شده دعوت کرد.
آتش‌بس در غزه از ساعت ۲ بامداد روز جمعه به وقت محلی در این باریکه آغاز شد.
پنجشنبه شب، رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین پس از تلاش‌های مصر در ترغیب طرفین به آرامش، توافق کردند که آتش‌بس برقرار کنند.
در بیانیه مصر درباره آتش‌بس آمده که درگیری بین دو طرف به طور همزمان متوقف شد.


قرار شد گذرگاه کرم ابوسالم نیز از روز جمعه برای تسهیل ورود کامیون‌های سوخت‌رسانی و کمک‌های بشردوستانه بازگشایی شود.
همچنین قاهره دو هیئت امنیتی را به تل‌آویو و مناطق فلسطینی اعزام خواهد کرد تا از نزدیک پیگیر اجرای این توافق و اقداماتی باشند.
مقاومت فلسطین نیز از پایبندی به آتش‌بس اعلام شده که با تلاش‌های میانجیگرانه مصر برقرار شد، خبر داد. ابوحمزه، سخنگوی گردان‌های قدس، وابسته به جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد مقاومت به تصمیم آتش‌بس اعلام شده پایبند است. از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با استقبال از توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و غزه، از همه طرف‌های مربوطه خواست که پایبند باشند.
آتش‌بس در غزه پس از ۱۱ روز درگیری در این شهر که به شهادت ۲۳۲ تن و زخمی شدن ۱۹۰۰ فلسطینی انجامید برقرار شد.
در مقابل در جریان حملات موشکی مقاومت به اراضی اشغالی ۱۲ صهیونیست کشته و ۳۳۶ تن زخمی شدند. همچنین این حملات خسارات هنگفتی را به طرف اسرائیلی وارد کرد.
درپی برقراری آتش‌بس صد‌ها فلسطینی در شادی پیروزی مقاومت به خیابان‌ها آمده و به شادی پرداختند. فضایی از شادی در سراسر نوار غزه و کرانه باختری موج می‌زد و در مساجد تکبیر‌های عید سر داده شد.
فلسطینی‌ها در مناطق مختلف در بیت لحم و کرانه باختری این پیروزی بر اشغالگر را جشن گرفتند.
ابوعبیده: دشمن صهیونیست را تحقیر کردیم
ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام در سخنانی همزمان با اعلام آتش‌بس در غزه از سوی مصر گفت که مقاومت توانست دشمن صهیونیست و ارتش آن را در این جنگ تحقیر کند.
وی افزود: به صراحت اعلام می‌کنیم که دشمن در سراسر فلسطین از حیفا گرفته تا رامون ضربات سختی را دریافت کرده است. مقاومت با آتش‌بس موافقت و حمله موشکی را تا ساعت ۲ بامداد (زمان اجرای آتش‌بس) متوقف کرده است.
سخنگوی قسام اضافه کرد: اگرچه مقاومت به درخواست مصر درباره آتش‌بس پاسخ مثبت داد، اما رفتار دشمن را از نزدیک رصد می‌کنیم و متناسب با آن اقدام خواهیم کرد.
ابوعبیده تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در خصوص توقف درگیری‌ها در برابر یک امتحان حقیقی قرار دارد و گزینه حملات موشکی گسترده از دورترین نقطه شمال فلسطین اشغالی تا جنوب آن تا ساعت ۲ بامداد روی میز خواهد بود.
زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی از موافقت این جنبش با پیشنهاد مصر درباره آتش‌بس همزمان خبر داد و گفت، مقاومت تا زمانی به این آتش‌بس پایبند است که دشمن هم پایبند باشد. مقاومت هر نوع نقض آتش‌بس را پاسخ خواهد داد.
مشیر المصری از دیگر رهبران حماس گفت، هرگونه اعلام آتش‌بس از سوی دشمن اعلام شکست، فرار از میدان در مقابله حماسه پیروزی است که مقاومت رقم زد. مقاومت توانست با اتحاد موضع خود و انقلاب مردم به قلعه‌های نفوذ کرده، توهماتش را نقش بر آب و قواعد درگیری جدیدی را اعمال کند. المصری این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی اعلام کردند، کابینه آتش‌بس یکجانبه را تصویب خواهد کرد.
پیش از اعلام آتش‌بس، غزه به شدت بمباران شد
در حالی که برخی منابع اسرائیلی از موافقت رژیم صهیونیستی با توقف درگیری‌ها در غزه و اجرای آتش‌بس خبر می‌دهند، ارتش رژیم نوار غزه را به شدت بمباران کرد.
رژیم صهیونیستی، مناطقی از نوار غزه را به شدت بمباران کرده است. المیادین گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی شمال غربی نوار غزه را هدف قرار دادند.
به محض این حملات هوایی اسرائیل، گروه‌های مقاومت شهرک «عسقلان» واقع در جنوب فلسطین اشغالی را هدف حملات راکتی خود قرار دادند.
آرامش در غزه پس از آتش‌بس
شهر غزه با آغاز آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، پس از ۱۱ روز درگیری که از سال ۲۰۱۴ بی‌سابقه بوده و به شهادت و زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینیان و کشته و مجروح شدن صدها صهیونیست‌ انجامید، از روز جمعه در آرامش به سر می‌برد.
به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، منابع محلی اعلام کردند آرامش در نواحی مختلف شهر غزه با آغاز آتش‌بس پس از نزدیک به دو هفته درگیری خونین حاکم شده است.
این منابع گفتند از نخستین ساعات روز آرامشی چشمگیر در شهر حکمفرما است و هیچ حمله‌ای از سوی دو طرف صورت نگرفته است.
این در حالی است که گردان‌های القسام و حماس اعلام کردند تحرکات دشمن اسرائیلی را رصد می‌کنند و دستشان همچنان روی ماشه است.
آتش‌بس در غزه پس از ۱۱ روز جنگ که خسارات شدید به زیرساخت‌های مسکونی و تجاری، موسسات دولتی، اراضی کشاورزی و دیگر تاسیسات در غزه و اراضی اشغالی وارد کرد و باعث شهادت ۲۳۲ فلسطینی از جمله ۶۵ کودک و ۳۹ زن و زخمی شدن ۱۹۰۰ تن شد، با میانجیگری قاهره برقرار شد.
همچنین در این درگیری‌ها ۷۵ هزار فلسطینی از منازلشان آواره شدند و ۱۴۴۷ منزل مسکونی در غزه تخریب شد. در مقابل نیروهای مقاومت فلسطین نیز در ۱۱ روز درگیری بیش از ۴۰۰۰ موشک و راکت را به اراضی اشغالی شلیک کرده و بارها فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی دشمن را هدف گرفتند و میلیون‌ها صهیونیست از بیم این حملات به پناهگاه‌ها رفتند.
علاوه بر این رژیم صهیونیستی متحمل خسارات سنگین اقتصادی در نتیجه حملات راکتی مقاومت شد. آتش‌بس غزه مورد استقبال سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای جهان قرار گرفت و سازمان ملل از طرف‌های درگیر خواست به آتش‌بس پایبند باشند.
همزمان مردم فلسطین از بحر تا نهر به خیابان‌های فلسطین آمده و پیروزی تاریخی مقاومت بر رژیم صهیونیستی را جشن گرفتند.
اولین واکنش بایدن به برقراری آتش‌بس در غزه
رئیس جمهوری آمریکا با استقبال از برقراری آتش‌بس پس از ۱۱ روز درگیری در فلسطین، بار دیگر بر حق یک طرفه رژیم صهیونیستی در دفاع از خود تاکید کرد.
جو بایدن عصر پنجشنبه در یک نطق تلویزیونی فوری، افزود: من با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل صحبت کردم و مطلع شده‌ام که اسرائیل با یک آتش‌بس بدون شرط متقابل موافقت کرده است.
وی ادامه داد: مصری‌ها هم اکنون اطلاع داده‌اند که حماس و دیگر گروه‌ها در غزه هم پذیرفته‌اند.
رئیس جمهوری آمریکا به اشتباه نتانیاهو را رئیس جمهوری خواند و تصمیمش را برای بستن خصومت فعلی ۱۱ روزه ستود و اضافه کرد: من بار دیگر آنچه که در مدت این درگیری گفتم را مورد تاکید قرار می‌دهم که آمریکا از حق دفاع از خود اسرائیل در برابر حملات راکتی کورکورانه حماس و دیگر گروه‌های تروریستی درون غزه که جان بی‌گناهان اسرائیلی را گرفت، حمایت می‌کند.
بایدن اظهار کرد: نخست وزیر همچنین قدردانی خود را از سیستم گنبد آهنین ابراز کرد که با همکاری ما با هم توسعه یافته و جان شهروندان بی‌شماری اسرائیلی از عرب و یهود را نجات داده است. من او را از پشتیبانی کامل خود برای تکرار مجدد سیستم گنبد آهنین و اطمینان از امنیت آتی مطمئن ساختم.
وی یادآور شد: در ۱۱ روز گذشته، من ۶ بار با نخست وزیر نتانیاهو صحبت کردم. همچنین با رئیس جمهوری عباس و مقامات فلسطینی و ۱۰ بار تعامل با تیم دیپلماتیک قوی داشتم. من از وزیر خارجه، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و هر کسی که که در این تیم باورنکردنی برای دستیابی به این نتیجه تلاش کرد، تشکر می‌کنم.
رئیس جمهوری آمریکا با قدردانی صمیمانه از السیسی و مقامات عالی مصر به خاطر آنچه که نقش حیاتی آنها در این دیپلماسی خواند، اظهار کرد: من همچنین از مشارکت سایر طرف‌های منطقه‌ای که برای کاهش این خصومت دخیل بودند، تشکر می‌کنم.
بایدن افزود: این خصومت باعث مرگ‌های غم‌انگیز بسیاری از شهروندان از جمله کودکان شده است. من عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به همه خانواده‌ها ابلاغ می‌کنم و امیدوارم که مجروحان هرچه زودتر به طور کامل بهبود یابند.
وی ادامه داد: ایالات متحده متعهد می‌شود تا با همکاری سازمان ملل متحد برای ارسال سریع کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه به مردم غزه و اقدامات بازسازی آن همکاری کند.
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما این کار را با شراکت کامل مقامات فلسطینی و نه حماس، انجام خواهیم داد که اجازه نمی‌دهد حماس بار دیگر زرادخانه نظامی خود را پر کند. بایدن اظهار کرد: معتقدم که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به یک اندازه شایسته زندگی ایمن و امن هستند و از اقدامات برابر آزادی، رفاه و دموکراسی لذت می‌برند.
وی تاکید کرد: دولت من به دیپلماسی بی امان برای یک فرصت واقعی برای پیشرفت ادامه می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه