وزیر نیرو بالاخره عذرخواهی کرد

آفتاب یزد - گروه شبکه: گلایه‌ها از قطعی برق همچنان ادامه دارد. قطعی‌ای که مردم را کلافه و مشکلات بسیاری را به همراه آورده است. بنا به گفته مسئولان وزارت نیرو، بحران قطعی برق تا یک ماه آینده ادامه خواهد شد که با توجه به آنکه فصل تابستان هنوز از راه نرسیده، بعید به نظر می‌رسد که این مشکل به این زودی‌ها حل شود. اما درباره علت خاموشی ها، دلایل مختلفی چون کاهش بارندگی، افزایش دما و از همه مهمتر استخراج رمز ارز عنوان می‌شود. ولی بسیاری سوء مدیریت برخی از مسئولان را از مقصران اصلی این جریان قلمداد می‌کنند که نتوانستند این بحران را مدیریت کنند که حالا مردم این چنین تاوان آن را پس می‌دهند. از همین رو بیشترین انتقادها متوجه وزارت نیروست. حالا با گذشت چند روز از قطعی گسترده برق، رضا اردکانیان، وزیر نیرو از مردم به خاطر قطعی پی‌درپی برق در کشور عذرخواهی کرده و توضیحاتی را در این باره ارائه داده است.
> عذرخواهی می‌کنم
وی گفت: «فارغ از همه ادله‌ای که برای مضیقه در تامین برق کشور وجود دارد و در روزهای گذشته توسط همکارانم توضیح داده شده، اما برخود وظیفه می‌دانم از همه مردم عذرخواهی کنم.» وزیر نیرو افزود: «گرمای زود هنگام هوا و کاهش بارش‌ها دلیل اصلی قطع برق هاست.» او همچنین وجود پشت پرده در قطعی برق را رد کرد و گفت: «هیچ پشت‌پرده و به اصطلاح خارجی‌ها پلن بی‌در خصوص قطعی‌های
برق وجود ندارد.» وزیر نیرو با تاکید بر اینکه هیچ حمله سایبری به صنعت برق صورت نگرفته است: «صادرات برق به کشورهای اطراف دلیل قطع برق نیست چرا که در برخی روزها میزان صادرات ناچیز و یا حتی به صفر می‌رسد.» اردکانیان با بیان اینکه اطلاعات دقیق و کارشناسانه را در اختیار تمام مردم قرار خواهیم داد گفت: «جنگ اقتصادی دشمن توام با جنگ روانی هم هست و تلاش می‌کنیم در مسیر طراحی شده برای تامین آب و برق مطمئن در کشور قدم برداریم.» وزیر نیرو گفت: «ظرفیت نصب شده ما ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات است که از این مقدار ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی است. با توجه به وضعیت نیروگاههای غیر آبی ما، عمر و راندمان آن‌ها، که بستگی و تابعی از دما و ارتفاع است، از نیروگاههایمان به جز آبی‌ها ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی تولید برق داریم. لذا در بهترین شرایط مجموع تولید عملی کشور حدود ۶۰ هزار مگاوات است که ما امسال برای تابستان با واحدهای جدید و آمادگی واحدهای قدیمی، روی عدد ۶۰ هزار مگاوات می‌توانستیم در شرایط نرمال حساب کنیم اما کاهش بارش‌ها که حدود ۵۵ درصد کاهش داشتیم موجب شد در نیروگاههای آبی با ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت عملی مواجه باشیم با این وجود انتظار ما وجود ۵۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت عملی تولید بود.» او گرمای زودرس را عامل اصلی کمبود برق دانست و گفت: «در فروردین افزایش دمای ۵ درجه و در اردیبهشت افزایش دمای ۳ درجه داشتیم که هم روی توان خروجی نیروگاه‌ها و هم استفاده زودتر از وسایل سرمایشی را با دنبال داشت.» اردکانیان در خصوص استفاده از رمزارزها و تاثیر آن در بحران برق گفت: «الان بالغ بر حدود ۳۲۱ مگاوات مجوز تولید رمز ارز داریم. در مجموع انرژی الکتریسیته‌ای که برای تولید رمز ارز در جهان مصرف می‌شود حدود ۱۰ درصد آن در ایران هست که این رقم در ایران ۲۰۰۰ مگاوات هست. گزارش‌ها نشان می‌دهد در اماکن مختلفی تولید غیرمجاز رمز ارز در حال انجام است.» وزیر نیرو درباره کارهای انجام شده برای کنترل بحران برق گفت: «در دو ماه اول سال مواجه با افزایش مصرف برق شدیم، بالاترین اوج بار ما در فروردین و اردیبهشت در خانه ۴۰ هزار مگاوات بوده است. امسال این اوج بار به حدود ۵۵ هزار مگاوات رسید که همه آن رمز ارز نبود. پیش‌بینی خشکسالی و پیش‌بینی رشد مصرف را داشتیم و بیش از ۳۰۰ هزار موافقت نامه با مصرف‌کنندگان عمده داشتیم که واحدهای تولیدی به عبور از اوج بار کمک کنند.» او افزود: ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه اتمی هم که وارد دوره تعمیرات بود، اوایل بامداد وارد مدار شد و طی روزهای آتی به ظرفیت نهایی‌اش می‌رسد و واحدهای بخار که دوره تعمیرات سالیانه‌شان را طی می‌کنند یک به یک


وارد مدار می‌شوند. تا ۱۵ خرداد اکثریت واحدهایی که به تعمیرات سالیانه رفتند به مدار بازگردند. » او تاکید کرد
به جز یکی دو روز اول که دچار اختلال در برنامه‌ها شدیم و عذرخواهی می‌کنیم، امیدواریم در روزهای آینده رفع شود. قطعا ما می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم. اردکانیان با بیان اینکه می‌گویند در برنامه ششم بایستی ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید می‌آوردیم، گفت: «با آنچه تاکنون به بهره‌برداری رسیده و امسال بهره‌برداری می‌شود ۵۷ درصد این برنامه محقق می‌شود. اما سوال بعدی از روی انصاف این است که الزامات ۲۵ هزار مگاوات چه بوده است؟ از مجموعه منابع مالی مدنظر برای اجرای این طرح‌ها ۱۵ هزار و ۱۷۰ مگاوات را با ۹ میلیارد یورو باید با فاینانس خارجی می‌ساختیم که تمام برنامه فاینانس ما به خاطر تحریم‌ها متوقف شد. سدهای بزرگی که نیروگاه‌های برق آبی بزرگی داشتند به خاطر نبود فاینانس خارجی اجرا نشد.» وی افزود: «هوا همراهی خوبی دارد، کمی از گرما کاسته شده و واحدهای در تعمیرات به مدار می‌آیند و امیدواریم مثل همیشه مردم همراهی داشته باشند و همکاران ما هم با نظم بیشتری برنامه‌ها را پیاده‌سازی کنند تا در ایامی که مردم آماده حضور پرشور در عرصه انتخابات می‌شوند، شرایط بهتر شود.»
> ورود مجلس و قوه قضائیه به بحران برق
در حالیکه برای چند روز شهر تهران و استان‌های مختلف جدول خاموشی منتشر شده است اما رئیس قوه قضائیه دستور پیگیری بحران قطعی برق را صادر کرد. ابراهیم رئیسی از دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور خواست این موضوع را پیگیری کنند. همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «وزیر نیرو باید پاسخگوی قطعی برق در کمیسیون مربوطه و صحن علنی مجلس باشد.» قالیباف با بیان اینکه موضوع قطعی برق در دستور هفته آینده مجلس است، افزود: «ما سختی‌ها و مشکلات، مسائل دانش‌آموزی، دانشجویی و امتحانات را می‌دانیم، کمیسیون هم پیگیر باشد که هفته آینده به این موضوع برسیم.»
> ضعف مدیریتی در ماجرای قطع برق مشهود است
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: «ضعف مدیریتی مسئولان در قطعی‌های برق مشهود است و
جا دارد مسئولان جلوی قطع برق‌ها را بگیرند.» به گزارش مهر، ابراهیم امینی ابراز داشت: «متاسفانه طی روزهای اخیر شاهد قطعی مکرر برق در سطح کشور هستیم. به نظر می‌رسد این قطعی صرفاً ریشه در سال کم بارش اخیر ندارد چرا که این موضوع باید خود را در فصل تابستان نشان دهد نه در فصل بهار.» وی تاکید کرد: «ضعف مدیریتی مسئولان در قطعی‌های برق مشهود است و جا دارد مسئولان جلوی قطع برق‌ها را بگیرند. قطعی‌های برق مشکلات و خسارات زیادی برای مردم و حتی بیماران به دنبال داشته است.» نایب رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: «این قطعی برق مسئولیت مدنی برای وزارت نیرو به دنبال داشته و برخی بیماران بیمارستان‌ها ممکن است بر اثر نبود برق جان خود را از دست بدهند که دولت مسئول آن است.»
> خطر مرگ مغزی برای بیماران کرونایی
از سوی دیگر به گفته رئیس بیمارستان شهید لواسانی با توجه به اینکه بیماران کرونایی زیر دستگاه‌های ونتیلاتور هستند، در زمان قطعی برق امکان مرگ مغزی برای خیلی از این بیماران وجود دارد. سید علی جمالیان در گفت‌وگو با ایلنا، با ابراز نگرانی از قطعی برق و خطر برای بیمارستان‌ها، بیان کرد: «در حال حاضر اکثر بخش‌های ویژه که در اپیدمی کرونا در حال خدمت‌رسانی هستند، بیمارستان‌های قدیمی مثل امام خمینی و بیمارستان‌هایی هستند که از نظر ساختاری دارای فرسودگی‌اند.» وی ادامه داد: «حتی در هیچ مقطع زمانی هم اینطور نبوده که همه بیماران به بخش ویژه و دستگاه تنفسی نیاز داشته باشند، قوی‌ترین ژنراتورهای بیمارستانی شاید نتواند زیر بار این میزان فشار که در حال حاضر وجود دارد، بروند و برق شهری می‌تواند این مدیریت برق را انجام دهد.» جمالیان افزود: «این هم یک نقص است که نمی‌توان به برق شهری اعتماد کرد، چون هر قطع و وصلی برق می‌تواند قطعا مرگ و میر زیادی به همراه داشته باشد، چه بسا که چند وقت پیش در یکی از بیمارستان‌های بزرگ کشور بیماری به دلیل قطعی برق فوت کرد و تمام رسانه‌های داخلی و بیگانه در مورد این موضوع مانور دادند و چه آبروریزی به همراه داشت که شما نمی‌توانید برای یک بیمارستان برق تهیه کنید و ادعای فلان چیز را دارید.»
> هنگام قطع برق اطلاع قبلی هم به بیمارستان نمی‌دهند!
وی در ادامه بیان کرد: «من به عنوان یک رئیس بیمارستان نه، بلکه به عنوان یک پزشک نگران بیمارانم هستم که زیر دستگاه تنفسی بستری هستند و هر قطع و وصل ممکن است، هزار مسئله را برای آن‌ها به وجود بیاورد، در حالی که هنگام قطع برق اطلاع قبلی هم نمی‌دهند.» جمالیان افزود: «همه اینها در حالی است که خیلی جاها در حال اسراف برق هستند و برق جاهایی می‌رود که اصلا نباید برود و فکر می‌کنم اگر هدف این عزیزان سلامت مردم کشور باشد، هیچ وقت این شوخی را با مراکز درمانی نباید انجام دهند.» وی گفت: «با توجه به اینکه بیماران کرونایی زیر دستگاه‌های ونتیلاتور هستند، در زمان قطعی برق امکان مرگ مغزی برای خیلی از این بیماران وجود دارد که دیگر فرصت از بین خواهد رفت.» رئیس بیمارستان شهید لواسانی تاکید کرد: «در این شرایط
به جای اینکه به مسئولان مربوطه واکنش نشان دهیم، از آن‌ها استدعا داریم چون بیماران بستری در بیمارستان کسی نیستند جز مادر، پدر، خواهر و اقوام خودمان، حتی اقوام مسئولان همچون وزیر نیرو که در این مراکز درمان می‌شوند و جدا از هم نیستیم چون همه هموطنان ما، خانواده ما هستند.»
> وزیر بهداشت باید مدافع بیمارستان‌ها باشد
وی ادامه داد: «بنابراین برای این موضوع باید کمیته‌ای تشکیل دهند و وزیر بهداشت در این مسئله باید مدافع ما باشد، چون این ماجرا مشکلاتی را برای بیمارستان‌های کشور به وجود آورده، مثل همان مورد فوتی به دلیل قطع برق که باعث آبروریزی شد.»
> آسیب به شهروندان در اثر قطعی پله‌های برقی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مشکلات ناشی از قطعی برق هم گفت: «همکاران من در حوزه حمل و نقل عمومی، تصادفات ترافیکی و شرکت کنترل ترافیک شدیدا از قطعی برق گله‌مند هستند.» سید مناف هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا درباره تاثیر خاموشی‌ها بر فعالیت حوزه حمل و نقلی پایتخت گفت: «روشنایی شهر یکی از الزامات ایمنی شهری است. در حوزه پله‌های برقی دچار مشکل می‌شویم و شهروندان ما آسیب می‌بینند، چرا که در اثر قطعی برق خود به خود پله‌های برقی قطع می‌شوند.» او ادامه داد: «پله‌های غیربرقی نیز بدون وجود امنیت نور و روشنایی دچار مشکل می‌شود و مردم تحت تاثیر برخی از افراد و سارقان قرار می‌گیرند. تصادفات ترافیکی در کوچه‌ها، معابر و محلات افزایش می‌یابد و دوربین‌های شرکت کنترل ترافیک با این قطعی‌ها آسیب می‌بیند.» معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا مشکلی در پی قطعی‌های این چند روز در مرکز کنترل ترافیک رخ داده است؟ گفت: «همکاران من در حوزه حمل و نقل عمومی، تصادفات ترافیکی و شرکت کنترل ترافیک به شدت گله‌مند هستند، اما آمار دقیق که به چه آسیب‌هایی منجر شده است را ندارم.»
سایر اخبار این روزنامه
عقلانیتی امیدوار‌کننده بر فضای «مذاکرات وین» حکمفرماست تذکر عضو شورای شهر به افزایش بیش از حدمجاز کرایه تاکسی‌های اینترنتی پیک چهارم کرونا نتوانست ما را زمین گیر کند شورای نگهبان صلاحیت سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ احراز کرد پرونده آزاده نامداری جنایی نیست پدیده ایران وزیر نیرو بالاخره عذرخواهی کرد هشدار در مورد پیک پنجم کرونا فعالیت کاندیداها باید با اخلاق رعایت اصول و متانت باشد کبریت خیس موسیو اسکوچیچ! آسیب‌شناسی رسانه‌ای کردن سوتی‌های آموزشی در نشست جامعه روحانیت مبارز با رئیسی چه گذشت؟ شورای نگهبان صلاحیت سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ احراز کرد