آسیب‌شناسی رسانه‌ای کردن سوتی‌های آموزشی

علی میرزامحمدی‪-‬ «سوتی و گاف» گرایشی نابجا به اظهارات، سخنان، نوشته‌ها و رفتارهای ناسنجیده است که ممکن است به علت ناآگاهی، بدفهمی، ساده اندیشی و در کل اشتباهات کنترل نشده در محافل اجتماعی مطرح شود. رصد گاف‌ها و سوتی‌ها در دنیای سیاست امری شناخته شده است. این گاف‌ها و سوتی‌ها سوژه اخبار، تحلیل‌های رسانه ای، مطالب فضای مجازی و دستمایه طراحان طنز و کاریکاتور قرار می‌گیرد.
اما بیماری کرونا و به دنبال آن تعطیلی مراکز آموزشی باعث شکل‌گیری (ثبت و ضبط) و بازنشر نوع جدیدی از گاف‌ها و سوتی‌ها شده است که فضا و میدان شکل‌گیری و قربانیان آن با دنیای سیاست بسیار متفاوت است. این سوتی‌ها شامل «سوتی‌های آموزشی یا کلاسی»، «سوتی‌های دانش‌آموزی یا دانشجویی» و حتی «سوتی‌های معلمان و اساتید» در جریان آموزش در فضای مجازی و واقعی هستند. قربانیان این سوتی گیری‌ها افراد چهره، سیاستمدار و سلبریتی‌هایی نیستند که حتی به کمک فعالان و تیم رسانه‌ای می‌توانند از این سوتی‌ها به نفع خود بهره بگیرند و با افزایش فالوورها،
منابع درآمدزایی خود را افزایش دهند! بلکه این افراد ممکن است در اثر رسانه‌ای شدن سوتی‌ها و گاف‌های خود با برچسب‌های بد اجتماعی در آماج تمسخر نزدیکان، آشنایان، دوستان و همشهریان خویش قرار بگیرند و آبرو و حیثیت زندگی خود را بر باد رفته تلقی کنند. متاسفانه شواهدی در دست است که برخی دانش‌آموزان با رسانه‌ای شدن و بازنشر سوتی‌های شفاهی و مکتوب خویش در فضای مجازی مجبور به ترک تحصیل شده اند. این افراد از یادآوری و بازگویی این سوتی‌ها بسیار آزرده می‌شوند و در معرض افسردگی‌های شدید قرار گرفته اند.
اگر برای رسانه‌ای کردن غیر قانونی و غیرانسانی آموزش کلاسی، تدابیری اندیشه نشود، ترس از ثبت سوتی‌ها و گاف‌ها موجب احساس ناامنی، اضطراب و استرس در شرکت‌کنندگان این کلاس‌ها شامل آموزش‌دهنده (معلمان، اساتید و کادر آموزشی) و آموزش گیرنده (دانش‌آموزان، دانشجویان و در مواردی اولیا) خواهد شد.


هرچند به استناد ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب ۱۳۸۸ می‌توان برای این نوع رسانه‌ای کردن، جرم انگاری نمود، اما تصور غالب عامه در این موارد بازنشر شوخی و طنازی است. بر این اساس لازم است مرز شوخی، طنز، و لکه دار کردن حیثیت فردی مشخص شود. این بازنشر‌ها نشان می‌دهد که هنوز در جامعه ما تعریف درستی از حریم شخصی و خصوصی وجود ندارد. در خوشبینانه‌ترین حالت، اگر هم تعریف درستی از آن وجود داشته باشد تبیین و تصریح درستی در میان عامه مردم از حریم خصوصی و شخصی انجام نگرفته است.
بازنشر سوتی‌ها و گاف‌های کلاسی، نشان‌دهنده فراموشی فلسفه آموزش و تدریس است؛ چراکه اساس آموزش بر تصحیح اشتباهات و غلط‌ها و انتقال درست مطالب آموزشی استوار است و اگر قرار باشد این روند با احساس ناامنی مختل شود کل فلسفه وجودی آموزش زیر سوال خواهد رفت. بر این اساس برای جلوگیری از تبعات و آسیبهای اجتماعی و روانی ناشی از بازنشر رسانه‌ای اشتباهات آموزشی لازم است:
الف- در بخشنامه‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، کلاس درس فضایی خصوصی تلقی شود و تصریح موکد شود که با افرادی که با بازنشر جریان آموزش و رسانه‌ای کردن آن بدون اجازه حاضران، قصد لکه دار کردن حیثیت افراد را داشته باشند به عنوان متخلف برخورد خواهد شد.
ب- در کنار جرم انگاری این دسته اقدامات لازم است با آموزش حقوق شهروندی، نسبت به تبعات تجاوز به حریم خصوصی و شخصی، لزوم رعایت این حریم و مزایای فردی و اجتماعی احترام به حقوق شهروندی فرهنگ‌سازی شود.
ج- حراست آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی و آموزشی با رصد به موقع این بازنشرهای غیر قانونی، قربانیان این رسانه‌ای شدن را که بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان هستند شناسایی کنند و اگر لازم باشد ضمن گفتگو و ارائه مشاوره‌های لازم، اقدامات لازم را برای التیام روحی و جبران آبرویی و حیثیتی آن‌ها انجام دهند.
سایر اخبار این روزنامه
عقلانیتی امیدوار‌کننده بر فضای «مذاکرات وین» حکمفرماست تذکر عضو شورای شهر به افزایش بیش از حدمجاز کرایه تاکسی‌های اینترنتی پیک چهارم کرونا نتوانست ما را زمین گیر کند شورای نگهبان صلاحیت سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ احراز کرد پرونده آزاده نامداری جنایی نیست پدیده ایران وزیر نیرو بالاخره عذرخواهی کرد هشدار در مورد پیک پنجم کرونا فعالیت کاندیداها باید با اخلاق رعایت اصول و متانت باشد کبریت خیس موسیو اسکوچیچ! آسیب‌شناسی رسانه‌ای کردن سوتی‌های آموزشی در نشست جامعه روحانیت مبارز با رئیسی چه گذشت؟ شورای نگهبان صلاحیت سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ احراز کرد