درباره استرس و افسردگی

بهاره زارع زاده ‪-‬ واژه استرس را اولین بار هانس سلی در دهه چهل میلادی (حدود هفتاد سال قبل) به‌کار برد.استرس شرایط یا احساسی است که در آن، فرد از لحاظ ادراکی بر این باور است که مجموع خواسته‌ها و انتظاراتی که از او وجود دارد، فراتر از منابع، امکانات و توانمندی‌های در اختیار اوست.کمی استرس می‌تواند دارای فوایدی از جمله افزایش تحرک و انگیزه در افراد باشد. این نوع استرس، استرس مثبت نامیده می‌شود.استرس شدید می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات و بیماری‌های روانی مانند افسردگی، باعث ایجاد مشکلات بدنی مانند سردردهای تنشی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان، سکته قلبی و سکته مغزی در افراد شود.
عامل ایجاد استرس ممکن است عاملی درونی یا عاملی محیطی باشد. این عوامل همچنین می‌تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد و عاملی برای فردی ایجاد استرس کند؛ ولی در فرد دیگر، ایجاد استرس نکند.
راه‌های کاهش استرس:
۱- موسیقی ملایم و ترجیحا بی‌کلام گوش کنید.


۲- دمنوش‌های آرامبخش بنوشید ( ترجیحا چای سبز یا گل گاو زبان).
۳- پیاده روی کنید.
۴- بنویسید(با نوشتن احساسات خود را برروی کاغذ جاری کنید).
۵- یک رایحه را بو کنید( زیبایی و بوی گل‌های تازه آرامبخش هستند، در محیط کار یا منزل داشته باشید).
۶- بخندید( خنده نشانه شادی درونی است و با استرس تعارض دارد).
۷- نفس عمیق بکشید ( در کاهش استرس و بهبود شرایط روانی شگفت انگیز است ).
۸- به کسی که دوستش دارید زنگ بزنید.
در حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد، کونلیوس سلسوس در کتاب De medicina افسردگی را ناشی از صفرای سیاه معرفی نمود.افسردگی یک بیماری جسمی و روحی است. اکثر افراد هر دو علایم جسمی و روحی را دارند اما ماهیت دقیق این علایم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افسردگی یعنی نارضایتی و نپذیرفتن واقعیت زندگی خودم و مسائل نامطلوب و ناخوشایند که برای خودم و دیگران دارم.
سوالی که اکثرا در ذهنشان ایجاد میشود؛ این است که چه کار کنیم که احساس افسردگی به سراغمان نیاید یا چگونه غلبه کنیم بر این احساس؟تجربه ی احساساتی از قبیل غم و اندوه، بی‌حوصلگی، خستگی مداوم و احساس تنهایی، بغض و شکست می‌تواند تا حد زیادی پیش‌بینی‌کننده ی افسردگی باشد.
در این حالت ممکن است افکاری مبنی بر خودکشی یا بی‌ارزش بودن فکرتان را اشغال کند و تجربه آنها به مدت بیشتر از ۶ ماه می‌تواند نشان‌دهنده افسردگی و نیاز ضروری به درخواست کمک تخصصی باشد.آنچه لازم دارید آن است که رفتارهای تازه‌ای را تمرین کنید.
به عنوان مثال ایده‌های زیر می‌تواند برای تان بسیار کارساز باشد:
۱- دکور اتاق تان و یا خانه را به طور کلی تغییر دهید.
۲- در خانه لباس‌های شاد بپوشید، آرایش کنید و آراسته باشید. حتی در زمان‌هایی که تنها هستید.
۳- در آینه به خودتان نگاه کنید و لبخند زدن را تمرین کنید. شاید ساده به نظر برسد اما بر اساس تجارب بالینی، حالات غیر کلامی فرد افسرده نقش زیادی در تداوم افسردگی دارند.
۴- به مهمانی بروید و یا دوستان تان را دورتان جمع کنید.
۵- در یک کلاس ورزشی شرکت کنید.
۶- یکی از کارهای مورد علاقه تان را شروع کنید.
۷- در طی روز ساعتی را در مقابل نور آفتاب قدم بزنید و یا بنشینید.