توصیه لاریجانی به حفظ وحدت و همگرایی

 «ایران» از اولین جلسه بهارستان بعد از حملات تروریستی تهران گزارش می‌دهد
توصیه لاریجانی به حفظ وحدت و همگرایی

وزرای اطلاعات، کشور و جانشین فرمانده سپاه در جلسه غیر علنی به نمایندگان گزارش دادند



نیم نگاه
دفتر نماینده الیگودرز به موزه شهدای ترور تبدیل شد
 نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی از انتخاب دفتر کار خود به عنوان موزه شهدای ترور خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمد خدابخشی، در این باره گفت: با تصمیم هیأت رئیسه مجلس دفتر من به عنوان موزه شهدای ترور تعیین و از سوی رئیس مجلس افتتاح شد.
دفتر نماینده الیگودرز در حادثه تروریستی روز چهارشنبه مجلس مورد تخریب قرار گرفته بود.

فضای مجلس در اولین جلسه بعد از حملات تروریستی روز چهارشنبه کاملاً متفاوت بود. افزایش چشمگیر تدابیر امنیتی و خلوتی فضای مجلس از جمله اولین نکاتی بودند که مورد توجه قرار می‌گرفتند. دستور کار جلسه دیروز زیر سایه حملات تروریستی اخیر قدری تغییر کرده بود و وزرای اطلاعات و کشور و جانشین فرمانده سپاه پاسداران میهمان بهارستان بودند تا در حضور نمایندگان به بحث پیرامون اتفاقات اخیر بپردازند. این جلسه تا ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به طول انجامید. آن طور که بهروز نعمتی و اکبر رنجبرزاده، دو عضو هیأت رئیسه مجلس گفته‌اند، در جلسه غیرعلنی دیروز قرار شده تا دستگاه‌های امنیتی طرح‌هایی برای جلوگیری از گسترش اقدامات تروریستی ارائه ‌کنند. بعد از پایان جلسه غیرعلنی هم علی لاریجانی در نطقی توصیه کرد که وحدت ایجاد شده بعد از این حادثه مخدوش نشود.
 حاشیه‌های مجلس در اولین روز
بعد از عملیات تروریستی
دیروز تعدادی از نیروهای انتظامی از ساعات اولیه صبح در اطراف ساختمان مجلس مستقر شدند و در ورود کارمندان و خبرنگاران نیز سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌شد. همچنین یگان حفاظت مجلس با نصب اطلاعیه‌ای به دلیل اعمال این سختگیری‌ها از مراجعین عذرخواهی کرده بود. در ورودی و راهروهای مجلس نیز تصاویری از شهدای حادثه تروریستی روز چهارشنبه مجلس به چشم می‌خورد و کارمندان و نمایندگان به یادمان شهدای ترور ادای احترام کردند. همچنین دفتر یادبود شهدای ترور نیز در محل یادمان شهدا پیش‌بینی شده بود که نمایندگان و کارمندان یادداشت‌هایی را در این خصوص در این دفتر می‌نوشتند. در جایگاه خبرنگاران پارلمانی نیز تصاویری از شهدای حادثه تروریستی نصب شده بود. خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز دسته گلی را به احترام شهدای این حادثه تقدیم مجلس کرد. از ساعات آغازین صبح دیروز راهروهای مجلس شاهد گعده‌های کارمندان و نیروهای حفاظتی و امنیتی بود که مشاهدات خود از وقایع روز چهارشنبه را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. همچنین جلسه علنی مجلس نیز حدود ساعت 30/11 به ریاست علی لاریجانی برگزار شد. رئیس و اعضای هیأت رئیسه و همچنین برخی نمایندگان مجلس به احترام شهدای حادثه تروریستی اخیر سیاهپوش بودند. با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود که دفاتر نمایندگان برای مراجعات عمومی از دیروز باز خواهد بود اما ساختمان دفاتر نمایندگان همچنان بسته بودند و مسئولان می‌گفتند که تعمیر و بازسازی آنها در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت. این در حالی است که خبرگزاری خانه ملت از پایان مراحل بازسازی خبر داده است. علی لاریجانی که بعد از نطق پیش از دستور خود صحن علنی را ترک کرده بود، در همان دقایق با حضور در دفاتر نمایندگان که در اثر حادثه تروریستی روز چهارشنبه (17 خردادماه) مجلس شورای اسلامی دچار آسیب دیدگی شده بود، در جریان روند بازسازی قرار گرفت و دفتر یادبود شهدا را امضا کرد.
توصیه لاریجانی به وحدت
دیروز علی لاریجانی بعد از جلسه غیرعلنی و در ابتدای جلسه علنی مجلس در نطق خودبا اشاره به حادثه تروریستی چهارشنبه هفته گذشته در مجلس و حرم مطهر امام (ره) گفت: چهارشنبه گذشته تروریست‌های جنایتکار عملیاتی در مرقد مطهر حضرت امام(ره) و مجلس شورای اسلامی داشتند که در زمان وقوع این عملیات ما نمایندگان شاهد دو صحنه مقاومت متفاوت بودیم. از یک سو جنایتکاران تروریست وارد ساختمان ارتباطات مردمی نمایندگان شدند و مراجعان و کارکنان محترم مجلس را مورد هدف قرار دادند. لاریجانی روی دیگر این حادثه را روحیه بالای نمایندگان و آمادگی آنان جهت مجاهدت در مبارزه با تروریست‌ها دانست و افزود: این صحنه‌ بسیار غرورآفرین را در تاریخ پارلمان ایران به نمایش گذاشت. در آن روز نمایندگان مکرراً به من برای برداشتن سلاح و مبارزه با تروریست‌های جانی مراجعه می‌کردند. همچنین اصرار داشتند که پارلمان حتی یک لحظه تعطیل نشود. این صحنه شورانگیزی از مجاهدت را ترسیم کرد که از همه همکاران تشکر می‌کنم. رئیس مجلس همچنین با قدردانی از پیام ارزشمند مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت عزیزان در مجلس و مرقد مطهر امام (ره) گفت که از نیروی انتظامی و سپاه پاسداران که در سرکوب تروریست‌ها مجدانه و با صلابت اقدام کردند،‌ تشکر می‌کنم. لاریجانی در ادامه اظهار کرد: وحدت و همگرایی که در بین مسئولان و ملت در پس این حادثه به وجود آمد، گوهر ذی قیمتی است که نباید تحت هیچ اقدامی مخدوش شود. بپذیریم در مقابل ملت صفی از تروریست‌ها و کشورهای حامی آنها به سرکردگی امریکا و سعودی ایجاد شده است، لذا هشیاری انقلابی اقتضا می‌کند نگذاریم حواشی سیاسی ما را از هدف خدمتگزاری به ملت باز دارد. امروز روز ایستادگی و مقاومت و کار و تلاش برای حل مشکلات ملت است. صف واحدی که منبعث از غیرت دینی و انقلابی است می‌تواند به اقدامات دشمن پاسخ دهد. رئیس مجلس همچنین گفت که  از مسئولان کشورهای مختلف و پارلمان‌های آنها که در این حادثه با فوریت و جدیت اعلام موضع کرده و با پیام‌ها و تماس‌های تلفنی اظهار همدردی کرده و در کنار ملت ایران قرار گرفتند، تشکر می‌کنم. وی در پایان گفت: البته در این خلال سعودی‌ها با بذل و بخشش زیاد کنفرانس ریاض را به پا کرده تا به تعبیر خود ایران را منزوی کنند، از همنوایی کشورها با ایران شرمنده شده و درس بگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با مشاهده مصوبه اخیر سنا تمامی هدفگذاری آنان روشن می‌شود. استراتژی دشمن کند کردن ابزارهای عزتمندی ایران و سرگرم کردن مسئولان به مسائل فرعی است، بر این اساس اقدام متقابل ما باید استقامت در راه درست انقلاب و همگرایی هر چه بیشتر باشد. مجلس پاسخ روشنی به اقدامات سنا خواهد داد و مجلس شورای اسلامی واکنش جدی به تحرکات آنها می‌دهد، لذا از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌خواهم که در اسرع وقت طرح مقابله را تهیه و ارائه کند. به گزارش خانه ملت وی تأکید کرد: امریکا باید متوجه شود مجلس شورای اسلامی در راه مبارزه با تروریست‌ها اراده قوی دارد و سپاه پاسداران و نیروی قدس و بنیه دفاعی را با همه توان حمایت کرد. رئیس مجلس گفت که نیروهای مسلح پاسخ تروریست‌ها را با قاطعیت خواهند داد.
 روایت دو عضو هیأت رئیسه از جلسه غیرعلنی
دیروز بعد از پایان جلسه غیر علنی هم دو عضو هیأت رئیسه در جمع خبرنگاران توضیحاتی درباره این جلسه ارائه کردند. اکبر رنجبرزاده، نماینده اسدآباد در توضیحات خود گفت که طبق گزارش ارائه شده از سوی وزرای اطلاعات و کشور کاملاً اشراف امنیتی ایجاد شده و عواملی که قرار بود در روزهای آینده اقدامات تروریستی انجام دهند شناسایی،‌ سرکوب و دستگیر شدند و همچنین سرپل‌ها و عوامل نیز شناسایی شدند و به سزای اعمال‌شان رسیدند و عوامل پشت پرده تحت تعقیب هستند. وی افزود: ممکن است برخی از این افراد هم از کشور خارج شده و گریخته باشند، اما به سزای اعمال‌شان رسیده‌اند و تیم‌شان منهدم شده است. این عضو هیأت رئیسه مجلس اضافه کرد: کسانی که در ایران عملیات تروریستی انجام دادند، از عوامل ایرانی داعش بودند که مدتی در خارج از کشور تحت آموزش بودند ولی فرماندهی و عوامل آنها منهدم شده‌اند. رنجبرزاده اضافه کرد: وزیر اطلاعات تصریح کرد که عوامل پشت صحنه نیز تحت تعقیب قرار گرفتند، به طوری که ممکن بوده به جای دیگری گریخته باشند که در آنجا نیز مورد ضربه قرار گرفتند و به سزای اعمال‌شان رسیدند. این عملیات آنها ابتر مانده و با اطمینان خاطر می‌گوییم که تیم‌شان منهدم شده و بقایایی از این تیم تروریستی در کشور باقی نمانده است. همچنین بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه هم گفت: دستگاه‌های مربوطه تیم‌های مختلفی را با هدف تسری نیافتن اقدامات تروریستی به نقاط دیگر کشور تشکیل و طرح‌هایی را برای این موضوع تدوین و به صورت شفاف ارائه کنند. وی خاطرنشان کرد: در این جلسه درباره اتفاقات تروریستی مجلس و ابعاد آن واکاوی صورت گرفت و موضوعات متعددی در این جلسه طرح شد که هم نمایندگان و هم رئیس مجلس و هم عزیزانی که دعوت بودند مواردی بیان کردند که ما در همین فرصت از اقدامات خوب آنان قدردانی می‌کنیم هر چند که نقاط ضعفی نیز طبعاً در این حادثه شاهد بودیم که مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای جمع‌بندی بهتر موضوعات، کمیسیون امنیت ملی و بویژه کمیته امنیت این کمیسیون در قبال این موضوع، جلساتی را با مسئولان مربوطه برگزار کند و نتایج آن به آگاهی مردم برسد.همچنین احمد مازنی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید هم درباره جلسه غیرعلنی دیروز به ایلنا گفت: رئیس مجلس خواستار توضیح مسئولان امنیتی درباره احتمال حضور یک زن در عملیات تروریستی شد اما آنها یا به دلیل عدم دسترسی به سرنخ‌ها یا به دلیل ملاحظات امنیتی فعلاً اظهار نظری نکردند.