صادرات به قطر فرصتی پشت سد موانع

فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با «ایران» تشریح کردند
صادرات به قطر؛ فرصتی پشت سد موانع
سهیلا یادگاری




آغاز صادرات محموله‌های محصولات غذایی از 3 روز گذشته از چند استان به دوحه و افزایش 17 درصدی ترافیک هوایی عبوری از آسمان ایران نخستین اثرات افزایش مروادات تجاری و اقتصادی میان ایران و قطر بعد از تحریم این کشور است ،اما مشکلات دیپلماسی و برخی قوانین دست و پا گیر تجاری موانعی برای صادر‌کنندگان ایجاد کرده و تسهیل صادرات را به تعویق انداخته است. تحریم قطر از سوی چند کشور عربی که بیشترین مراودات تجاری را با این کشور داشتند شرایط مناسبی را فراهم کرد تا ایران روابط تجاری خود را با قطر افزایش دهد و تجار، تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان بتوانند صادرات محصولات خود را به این کشور افزایش دهند. با قطع رابطه کشورهای عربستان، مصر، امارات، بحرین و برخی  کشورهای عربی با قطر از روز دوشنبه هفته گذشته، شرکت هواپیمایی قطر ایرویز بسیاری از مسیرهای پرواز خود را تغییر داد و این شرکت استفاده بیشتر از آسمان ایران را در دستور کار خود قرار داد که این تصمیم منجر به  افزایش 17 درصدی ترافیک هوایی عبوری از آسمان ایران شد. علاوه بر افزایش پروازهای عبوری بلافاصله بسیاری از تشکل‌های خصوصی و تولید‌کنندگان مواد غذایی و کشاورزی نیز آمادگی خود را برای تأمین نیازهای قطر اعلام کردند. در این خصوص احمد صادقیان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در گفت‌ و‌گو با «ایران» با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی از نظر تأمین مواد غذایی مورد نیاز قطر نداریم گفت: در جلسه‌ای که میان اتاق بازرگانی و تشکل‌های بخش خصوصی با دستگاه دیپلماسی برگزار شد دولت از اعلام آمادگی برای حمایت از صادرکنندگان خبر داد. صادقیان تأکید کرد: بدون حمایت دولت نمی‌توانیم صادرات قابل توجهی به قطر انجام دهیم ،چون تولیدات ما افزایش یافته و براحتی می‌توانیم نیاز قطر به مواد غذایی را تأمین کنیم.
به گفته صادقیان قرار است سفارت ایران فهرستی از مواد غذایی مورد نیاز قطر را با همکاری این کشور تهیه کند و در اختیار طرف ایرانی قرار دهد تا بر اساس آن فهرست صادرات را نهادینه کنیم. همچنین سفارت ایران موظف شد تجار قطری را با تجار داخلی و بخش خصوصی مرتبط کند و شرایط را برای تجارت تسهیل کند.
صادقیان گفت: در حال حاضر ایران و ترکیه جزو تأمین‌کنندگان اصلی نیازهای قطر هستند ،اما بوروکراسی‌های اداری و قوانین دست و پا گیر و برخی مسائل مربوط به تحریم‌ها مانند رد و بدل شدن پول موجب شده ترکیه بهره بیشتری از صادرات به قطر ببرد ترکیه بسیاری از قید و بندهایی را که ما جلوی پای صادرکنندگان می‌گذاریم  ندارد و صادرات این کشور به قطر با اینکه از نظر ارزشی گرانتر است اما از نظر وزنی بیشتر از صادرات ایران است.
آغاز صادرات از شیراز به دوحه
محمد صادق حمیدیان نایب رئیس اتاق شیراز که استان معین صادرات به قطر نیز است در گفت‌ و‌گو با «ایران» به 3 مشکل مهم بر سر راه صادرات به قطر اشاره کرد. وی موضوع کشتیرانی و پهلو گرفتن کشتی‌ها و لنج‌های ایرانی در قطر را مشکل نخست دانست و گفت: باید پروتکل‌ها و تشریفات پهلو گرفتن کشتی‌های ایران در قطر انجام شود. وی صدور روادید را برای تجار ایرانی که به سختی در قطر انجام می‌گیرد  مشکل بعدی خواند و از مشکل مراودات مالی و پولی به عوان مانع مهم و سوم صادرات کالا به قطر یاد کرد.
به گفته حمیدیان قبلاً عمده مراودات پولی با قطر از طریق امارات انجام می‌گرفته که بعد از تحریم این مراودات باید مستقیم بین ایران و قطر انجام  و برای آن تمهیدات لازم در نظر گرفته  شود. حمیدیان افزود: در سه روز گذشته بیش از 200 تن کالا شامل میوه و تره بار و سبزی و صیفی از شیراز به دوحه صادر شده است و همچنین نخستین محموله لبنیات به این کشور صادر شده که از نظر کیفیت و استاندارد مورد استقبال مردم قرار گرفته است. وی تأکید کرد محصولات ایرانی در بازار قطر بسیار پرطرفدار است و از نظر کیفیت قابل رقابت با محصولات دیگر کشورهاست اما از نظر حمل کالا ترکیه امکانات بیشتری دارد و هواپیمایی این کشور روزانه چندین محموله را از طریق هوایی بدون هیچ مشکلی به قطر صادر می‌کند.
ارائه خدمات بندری برای صادرات به قطر
جلیل اسلامی معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص فراهم کردن شرایط برای صادر کردن کلاً از راه بنادر به قطر گفت: هنوز تصمیمی در خصوص تردد کشتی‌های تجاری بین بنادر ایران و قطر اتخاذ نشده، اما اگر این کشور تقاضای ارائه خدمات بندری و دریایی داشته باشد مخالفتی نخواهیم داشت.
به گفته اسلامی همان طور که شرکت هواپیمایی قطر ایرویز برای رسیدن به مقاصد پروازی خود از آسمان ایران استفاده می‌کند تردد شناورهای تجاری بین بنادر ایران و قطر هیچ مشکلی نخواهد داشت؛پیش از این تردد شناورهای دریایی بین بنادر دو کشور قابل توجه نبود ،اما اگر قرار است کشتی‌های کانتینری و فله بر بین بنادر ایران و قطر تردد کنند در این صورت شاهد افزایش مراودات بندری و دریایی بیشتری بین دو کشور خواهیم بود.
به گفته این مقام مسئول، در صورتی که این مسیر جدید دریایی باز شود کشتی‌های زیادی بین بنادر ایران و قطر تردد خواهند کرد و در مجموع بنادر نزدیک به قطر از آمادگی لازم برخوردار هستند.