ایجاد روابط کارگزاری ۲۲ بانک ایرانی با بانک‌های اتریش


رئیس‌کل بانک‌مرکزی در دیدار با وزیر دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی اتریش از ایجاد روابط کارگزاری ۲۲ بانک ایرانی با بانک‌های اتریش خبر داد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل این بانک در ملاقات با هانس یورگ شلینگ، وزیر دارایی و ایوالد نووتنی، رئیس کل بانک مرکزی اتریش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشست‌های پیشین هیأت‌های بانکی و اقتصادی دو کشور گفت: یکی از نتایج این نشست‌ها، زمینه‌سازی برای تبادل تجربیات و آموزش کارشناسان بانکی ایرانی بود که با موفقیت به انجام رسید و با توجه به ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، انتظار می‌رود بستر مناسب برای انتقال تجربیات دو کشور، بیش از پیش فراهم شود.
سیف با بیان اینکه روابط مناسب بانکی پیش‌نیاز تحقق اهداف اقتصادی مشترک میان دو کشور به شمار می‌رود، افزود: با پیگیری‌های مسئولان اقتصادی و بانکی دو کشور هم‌اکنون روابط میان بانک‌های مرکزی دو کشور گسترش یافته و همچنین مناسبات بانکی به ویژه با دو بانک بزرگ اتریشی، یعنی اوبربانک (Oberbank) و رایفایزن (Raiffeisen)، در شرایط خوبی قرار دارد. این دو بانک، هردو از بانک‌های خوشنام اتریش هستند و سابقه مثبتی از همکاری آنها با بانک‌های ایرانی موجود است. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون ۲۲ بانک ایرانی روابط خود را با اوبربانک برقرار کرده‌اند که علاقه آن بانک را به توسعه روابط نشان می‌دهد.
وی افزود: در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار، دستورالعمل الزامات بانک‌ها در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به صورت کامل بازنگری و در ادامه، زمینه عملیاتی شدن کامل آن در نظام بانکی ایران فراهم خواهد شد.


همچنین در این نشست، هانس یورگ شلینگ، وزیر دارایی اتریش، با ابراز خرسندی از ادامه برگزاری نشست‌های وین در تهران گفت: کشور ایران در زمینه‌های بانکی دستاوردها و پیشرفت‌های بسیاری داشته است که برای ما اهمیت بسیار دارد. بر همین اساس امید است با تداوم برگزاری این نشست‌‌ها، جزئیات باقی مانده نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد. همچنین ترکیب هیأتی که همراه با بنده به ایران سفر کرده، نشان دهنده عزم ما برای توسعه هرچه بیشتر مراودات بانکی و اقتصادی است. وزیر دارایی اتریش با اشاره به نتایج برنامه‌‌های آموزشی برای کارشناسان بانکی ایران گفت: با بسترسازی که توسط بانک مرکزی اتریش با هدف گسترش و تضمین همکاری‌های بانکی انجام گرفت، از طریق مؤسسه «Joint Vienna Institute»، همکاری‌های آموزشی آغاز شد که تاکنون نیز دستاوردهای بسیار خوبی داشته است. وی افزود: همچنین دستاورد دیگری که عزم و جدیت اتریش را برای توسعه روابط اقتصادی با ایران نشان می‌دهد، افتتاح حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی اتریش است و جای تقدیر دارد.