پايان دوران خوراكي ارزان

با استناد به تازه‌ترين گزارش مركز آمار از تورم گروه كالايي «خوراكي و آشاميدني»، از 53 قلم كالاي اين گروه، 47 قلم تورمي بيشتر از تورم نقطه‌اي 46.1 درصد كشور در ارديبهشت سال جاري داشتند كه اين امر نشان مي‌دهد سفره مصرفي افراد چقدر گران‌تر شده و سهم بيشتر از درآمد را به خود اختصاص مي‌دهد. افزايش قيمت مواد غذايي به خصوص براي آن دسته از افرادي كه حقوق‌بگير هستند و درآمد ثابتي دارند، منجر به كاهش مصرف يا حذف برخي خوراكي‌ها از سبدشان مي‌شود. گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد كه هويج فرنگي، روغن و مرغ بيشترين تورم نقطه‌اي را به ترتيب با 173.7، 141.5 و 124.1 درصد داشتند. بر اساس گزارش «متوسط قيمت كالاهاي خوراكي منتخب در مناطق شهري كشور» قيمت سبد مشخصي از كالاهاي خوراكي براي خانواده‌اي 4 نفري شامل «ده كيلو برنج، يك كيلو از انواع گوشت، تخم‌مرغ، لبنيات، انواع حبوبات، سيب‌زميني، پياز، خيار، گوجه‌فرنگي، رب گوجه‌فرنگي، چاي، شكر، قند و روغن» در ارديبهشت سال جاري يك ميليون و 150 هزار تومان بود در حالي كه در ارديبهشت سال 99 اين سبد را با 710 هزار تومان خريداري كرد. در ماه گذشته حدود 32 درصد از درآمد افراد حقوق‌بگير، صرف خريد مواد خوراكي مي‌شد.
آنچه در ارديبهشت گذشت
بر اساس گزارش ابتداي خرداد مركز آمار، تورم ماهانه، سالانه و نقطه‌اي در ارديبهشت سال جاري به ترتيب 0.7، 41 و 46.9 درصد اعلام شده كه جز تورم سالانه، در ساير اعداد كاهش داشته است. اما تورم سالانه در دو گروه «كالاهاي خوراكي و آشاميدني» و «كالاهاي غيرخوراكي و خدمات» افزايش داشته و به ترتيب به 47.7 و 37.8 درصد رسيده است. البته كه اين اعداد با وجود افزايش قيمت كالاهايي مانند مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و... دور از دهن نبود؛ اما ادامه‌دار شدن روند فعلي به خصوص در مورد كالاهاي خوراكي مي‌تواند افراد بيشتري را در معرض مشكلات جسماني قرار دهد كه دهك‌هاي كم‌درآمدي، بيشترين لطمه را از اين افزايش قيمت‌ها خواهند ديد. بر اساس گزارش ديگر مركز آمار از «شاخص قيمت مصرف‌كننده كل كشور بر اساس دهك‌هاي هزينه‌اي»، سهم دهك اول از شاخص قيمتي كل 50.2 درصد و سهم دهك دهم نيز 47.1 درصد در ارديبهشت ماه بوده است. از سوي ديگر شاخص كالاهاي خوراكي و آشاميدني براي دهك اول، 63.6 و براي دهك دهم نيز 58.9 درصد گزارش شد. بدين معنا كه دهك‌هاي اول هزينه‌اي كه درآمدهاي كمتري نيز دارند، سفره خوراكي‌هاي مورد نيازشان را كه اغلب كالاهاي اساسي است، با قيمت‌هاي بالاتري مي‌خرند. اين در حالي است كه تورم كالاهاي غيرخوراكي و خدمات براي دهك اول و دهم به ترتيب 36.8 و 44.3 درصد است. نكته ديگري كه بايد به آن اشاره كرد، ضريب اهميت كالاها در سبد مصرفي خانواده‌هاست. ضريب اهميت كالاهاي خوراكي براي دهك اول و دهم به ترتيب 44.3 و 17.22 درصد در ارديبهشت ماه بود. اين اعداد نشان مي‌دهد كه اگر سياست‌ها در جهت تعديل يا ثبات قيمت اين گروه كالاها براي دهك‌هاي اول هزينه‌اي نباشد، عملا فايده‌اي نداشته و حتي ممكن است اين دهك‌ها را با مشكلات شديدي در تامين مايحتاج خوراكي خود روبه‌رو كند. 
كدام كالاها تغيير قيمت دادند؟
 بر اساس آنچه مركز آمار گزارش داده قيمت روغن، مرغ و هويج فرنگي در صدر افزايش قيمت كالاها در ارديبهشت سال جاري نسبت به ارديبهشت 99 قرار دارند. هر چند شايد استفاده از هويج فرنگي آنقدر زياد نباشد، اما افزايش قيمت مرغ و روغن به ترتيب به اندازه 134.1 و 141.5 درصد نشان مي‌دهد كه تا چه ميزان سفره افراد كم درآمد كه مرغ، تنها گوشت مصرفي‌شان است، در معرض تهديد كوچك شدن، قرار دارد. از سوي ديگر كالاهايي مانند مرغ و تخم‌مرغ در ارديبهشت نسبت به فروردين سال جاري كاهشي به اندازه 5.5 و 11 درصدي داشتند. در گروه ميوه‌ها نيز بيشترين كاهش به خربزه و هندوانه با 38.3 و 29.6 درصد اختصاص داشت.