نه نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان به همتی

بعد طرح ادعاهایی از سوی «حیدرمصلحی» وزیر وقت وزارت اطلاعات از چرایی و چگونگی‌عدم احراز صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی، کور سوی امیدی که ایجاد شده بود با بی‌درایتی کامل از بین رفت زیرا باز هم همان «حمایت نمی‌کنیم» تکرار شد اما این بار تخریبی و ویران کننده! این که گفته شده
«جبهه اصلاحات از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند!» حرف تازه‌ای نیست اما وقتی قرار نیست حمایت کنند و جلسه برگزار می‌کنند و دست آخر
به این نتیجه می‌رسند که بر سر همان مواضع قبلی بایستند یعنی حمایت نمی‌کنند؛ تخریب اما...
آفتاب یزد - رضا بردستانی: بارها و بارها، گفته شده و شنیده‌ایم که: «جبهه اصلاحات - نهاد اجماع ساز - از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند» و در این انتخابات نامزدی ندارد. موضوع تازه‌ای نیست. این را بارها «آذر منصوری»، «جواد امام»، «محسن هاشمی رفسنجانی» و خیلی‌های دیگر گفته‌اند و بر آن نیز تاکید کرده اند.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سه شنبه ۱۸ خرداد گفته بود: جبهه اصلاحات هنوز در مورد حمایت از هیچ کدام از هفت کاندیدای ریاست جمهوری اعلام نظر و حمایت نکرده است. محسن هاشمی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در مورد انتخابات ریاست جمهوری آنچه که تاکنون رخ داده است، جدای از اینکه افراد و شخصیت‌ها نه به عنوان نماینده حزب‌شان می‌توانند از کاندیداها حمایت کنند اما جبهه اصلاحات هنوز در مورد حمایت از کاندیداها اعلام نظر نکرده است. وی یادآورشد: طی روزهای آتی جبهه اصلاحات باید جلسه‌ای تشکیل دهد و تکلیف انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از کاندیدایی را روشن کند اما تاکنون در این مورد از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده است.
در کنار این مسئله اما یک اظهار نظر از سوی «حسین مرعشی» برخی را به اشتباه انداخت! روزنامه‌ی دنیای اقتصادی در مطلبی نوشت: «هنوز همه سرشان در حساب و کتاب و چرتکه انداختن‌ها برای کاندیداهای ریاست جمهوری بود که از اردوگاه چپ ندای «کاندیدای پنهان» بلند شد. ۱۰ اردیبهشت بود که حسین مرعشی برای اولین بار از کاندیدای پنهان سخن به میان آورد و گفت: «من هنوز از برخی از کاندیداهای پنهان نام نبرده‌ام. ما کسانی را داریم که ممکن است در دقیقه نود رونمایی کنیم. کاندیداهای پنهان سه خصوصیت دارند؛ یکی اینکه بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، دوم اینکه بتوانند مردم را تحت تاثیر قرار دهند و به پای صندوق‌های رای بکشانند و سوم اینکه کشور را به شایستگی اداره کنند.» مرعشی در پاسخ به برخی اصلاح‌طلبان که نسبت به کاندیداهای پنهان و دقیقه نودی واکنش منفی نشان دادند، تصریح کرد: ما هنوز کاندیدایی معرفی نکردیم که کسی بخواهد موافق و یا مخالف باشد. ما کاندیداهای خود را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کنیم و اگر تائید شوند به عنوان نامزد نهایی ما در انتخابات معرفی می‌شوند و هر کسی که با کاندیداهای پنهان مخالف باشد ما برایش احترام قائل هستیم. از آن تاریخ بیشتر از یک ماه گذشت تا در فاصله ۵ روز تا انتخابات مانده حسین مرعشی اعلام می‌کند که عبدالناصر همتی همان کاندیدای پنهان جریان اصلاحات است که زمانی درباره آن صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوان شده بود.
در واکنش به مواضع اعلام شده از سوی حسین مرعشی، این بار سخنگوی جبهه اصلاحات ایران تاکید کرد: جبهه اصلاحات ایران طی بیانیه‌ای که صادر کرد و جمع‌بندی مجمع عمومی اعلام کرد که به دلیل رد صلاحیت فله‌ای همه نامزدهای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزدی در این انتخابات ندارد، این موضع، موضع مشخص جبهه اصلاحات ایران است. سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» هیچ ارتباطی با آقای خاتمی و جبهه اصلاحات ایران و احزاب اصلاح‌طلب ندارد و هدف از انتشار اخبار از سوی این جبهه، تشویش اذهان عمومی است. وی افزود: ما با همه تلاش‌مان برای تحقق مشارکت حداکثری در این انتخابات آمدیم؛ طیف کاندیداهای ما هم به گونه‌ای بود که حداکثر انعطاف در مورد اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات مشارکت جدی داشته باشند، وجود داشت و ۹ نفر کاندیدایی که از ۱۴ نفر باقی ماندند، ثبت نام کردند.
طبیعی است که زمانی که یک جریان سیاسی در قالب یک جبهه سیاسی در انتخابات حضور پیدا می‌کند و به این جمع‌بندی می‌رسد و در نهایت با دست خالی مواجه می‌شود، عملاً امکانی برای مشارکت فعال آن در انتخابات باقی نمی‌ماند و وقتی که نامزدی نداشته باشد، نمی‌تواند نامزد قرض کند. منصوری بیان کرد: از حدود یک سال پیش جبهه اصلاحات ایران فعالیت خود را آغاز کرده و سازوکارهای خود را تعریف کرده و بر اساس ساز و کارها یا اعلام کاندیداها یا دبیران کل احزاب، تعداد نامزدها مشخص شد و بر اساس آن جلو رفتیم؛ رویکرد ما مشارکت حداکثری بود اما با تصمیمی که شورای نگهبان گرفت عملاً این موقعیت جدید به ما تحمیل شد. موقعیتی که دست ما را از معرفی نامزد خالی کرده است. ترجیح ما این بود که ما می‌توانستیم نامزد داشته باشیم، پیش‌بینی کرده بودیم که تعدادی از نامزدها تایید صلاحیت می‌شوند، نظرسنجی‌های ملی را برگزار می‌کنیم و سپس بر مبنای نظرسنجی‌های ملی کاندیداهایی که بیشترین استقبال از جانب مردم با آن‌ها همراه شده را به عنوان کاندیداها معرفی می‌کنیم اما طبیعی است که در یک روند کاملاً تعریف شده موضع ما این است که امکان معرفی نامزد از جانب جبهه اصلاحات ایران سلب شده است. وی ادامه داد: در چنین شرایطی خبری منتشر شد که جبهه‌ای تحت عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران اعلام کرده که از کاندیدایی حمایت می‌کند و به دلیل تشابه اسمی این جبهه با جبهه اصلاحات ایران، صدا و سیما و برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی از این دست، با خبرسازی که این جبهه، همان جبهه اصلاحات ایران است، سعی می‌کردند که در واقع در اذهان عمومی تشویش ایجاد کنند که این جبهه اصلاحات است که این تصمیم را گرفته یا از درون جبهه اصلاحات دو تصمیم بیرون آمده است.
در واکنشی دیگر این بار آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات، به خبر حمایت گروه‌هایی با نام اصلاح‌طلبان از ابراهیم رئیسی گفت: «بارها گفته‌ایم؛ همه نامزدهای این جبهه رد صلاحیت شده‌اند و کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نداریم.» منصوری با تاکید بر اینکه ۳۱ حزب عضو جبهه اصلاحات همراهی خود را با مواضع جبهه اعلام کرده‌اند گفت برخی که «هیچ نسبتی با گفتمان اصلاحات ندارند» در خدمت «جنگ روانی و خبرسازی رسانه‌های مخالف جریان اصلاحات و در جهت تضعیف و تخریب تصمیمات جمعی اصلاح‌طلبان هم عمل می‌کنند.»
در کنار این مسائل، در حالی که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حمایت اصلاح‌طلبان از عبدالناصر همتی و مهر علیزاده در انتخابات پیش رو مطرح شده بود، یکی از مهم‌ترین تشکل‌های این گروه سیاسی ۱۱ خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام می‌کند که از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد. این گروه با تشکیل جلسه‌ای به ریاست محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران در این باره تصمیم گرفته و آن را در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که حکایت از یک تصمیم قطعی می‌داد و همین مسئله‌عدم نیاز به تشکیل جلساتی که منتهی به تکرار مواضع قبلی اما تخریبی باشد را بیش از پیش نشان می‌دهد.
> تکلیف جبهه اصلاحات که مشخص بود چرا جلسه گذاشتید؟!
مواضع جبهه اصلاحات بارها اعلام شده بود و به نظر نیز نمی‌رسید که انعطافی در این تصمیم داشته باشند و اما ادامه‌ی فشارها و رایزنی‌ها در حالی که منتهی به هیچ نتیجه‌ای نشده بود باعث شد تا این بار تصمیم‌گیری به برگزاری جلسه‌ای موکول شود؛ جلسه‌ای که رسانه‌ها آن را سنگین و چهار و نیم‌ساعته نامیدند و اما دست آخر همان پاسخ قبلی بیرون آمد: «جبهه اصلاحات از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد!»
پاسخی که این بار نه یک اعلام موضع ساده که یک تخریب درونی را شامل می‌شد؛ همتی چه مشکلی دارد که جبهه اصلاحات کوتاه نمی‌آید و صدها سوال دیگر که وضع را از بد، بدتر کرده است!؟
> همتی شانس نیاورد
ایسنا نوشت: جبهه اصلاحات ایران اعلام کرد: در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدایی نداریم. آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، از آخرین جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران که تا ساعت ۱ بامداد به طول انجامید، خبر داد. وی گفت: در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مورخ ۲۴خرداد ماه موضوع تغییر موضع قبلی جبهه اصلاحات مبنی بر نداشتن نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح و به رای گذاشته شد و
در نتیجه آن تغییر در موضع پیشین جبهه رای نیاورد. گفته می‌شود در این جلسه قرار بود امکان حمایت از همتی و مهرعلیزاده به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو بررسی شود. از ۴۶عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات، حدنصاب دوسوم آرا که ۳۱رای بود برای هیچ یک از دو کاندیدای اصلاح‌طلب
حاصل نشد.