همه باید از رئیسی حمایت و با او همکاری کنیم


گروه سیاسی/ وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که احتمالاً تا قبل از پایان کار دولت «حسن روحانی»، درباره برجام توافق حاصل خواهد شد. محمدجواد ظریف،  روز گذشته طی مصاحبه‌ای در حاشیه «مجمع دیپلماسی آنتالیا» درباره چشم‌انداز تأثیر تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بر مذاکرات احیای برجام گفت که احتمال حصول توافق قبل از پایان کار دولت «حسن روحانی» رئیس ‌جمهوری ایران وجود دارد. او در این خصوص توضیح داد: «مذاکرات درباره برجام در جریان است. احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما، توافق حاصل شود. ما اواسط آگوست (اواسط مرداد) دولت را تحویل می‌دهیم و فکر می‌کنم به احتمال زیاد خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم.» ظریف درخصوص روند مذاکرات فعلی وین گفت: «من جدیدترین متن ویرایش شده توافق را ملاحظه کردم. متن خالص و خالص‌تر شده است. پرانتزها (موارد مورد اختلاف) در حال حذف شدن است.»
به گزارش ایرنا، رئیس‌ دستگاه دیپلماسی  در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در حال حاضر چه موانعی بر سر مسیر توافق نهایی درباره برجام باقی مانده است، گفت: فکر می‌کنم که دولت جو بایدن در حال حاضر به این درک رسیده است که سیاست‌های دولت دونالد ترامپ شکست خورده است اما باز هم تلاش دارد از آن سیاست‌ها به عنوان اهرم استفاده کند و به همین دلیل است که مشکل ادراکی به وجود می‌آید. ظریف این را هم گفت که «بایدن» یک سیاستمدار جدی است و وی در قبال ایران واقع‌بینانه‌تر است و در مقایسه با ترامپ، ایران را بهتر می‌شناسد.
ظریف، همچنین تأکید کرد: از این لحظه به بعد همه باید با سید ابراهیم رئیسی همکاری کنند زیرا او رئیس‌جمهوری منتخب است. او شخصی عقلانی است و کشور را بخوبی اداره خواهد کرد. وزیر خارجه در برنامه‌ای دیگر درباره روابط ایران با عربستان گفت: من حاضرم همین فردا به عربستان سعودی سفیر بفرستم اما به خودشان بستگی دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم اختلافاتمان را با سعودی‌ها حل و فصل کنیم.


وزیر خارجه ایران در حالی از احتمال توافق برجامی تا پیش از پایان کار دولت روحانی خبر داده است که نماینده روسیه در مذاکرات نیز از ادامه مذاکرات هسته‌ای در تیرماه و احتمال دستیابی به برجام همزمان با ششمین سالگرد دستیابی به این توافق خبر داد.  «میخائیل اولیانوف»، سرپرست هیأت روسیه در مذاکرات برجامی با انتشار پیامی در توئیتر از دستیابی طرف‌های مذاکره کننده در وین به توافق نهایی تا روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و همزمان با ششمین سالگرد حصول توافق برجام استقبال کرد و به طور تلویحی آن را محتمل دانست. پیش از این رسانه امریکایی «وال‌ استریت‌ ژورنال» با اعلام اینکه ششمین دور گفت‌وگوهای برجامی در وین طی دو روز آینده به پایان می‌رسد، خبر داده بود که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در اوایل ژوئیه (اواسط تیرماه) برگزار خواهد شد. این خبرها در حالی مطرح است که به گزارش ایسنا عباس عراقچی مسئول هیأت مذاکره کننده ایران درباره روند این مذاکرات گفته است: ما همچنان و تا جایی که لازم باشد مذاکره می‌کنیم بدون آنکه وقت خود را هدر دهیم و بدون آنکه به دیگران اجازه دهیم وقت ما را هدر دهند. ما برای خودمان هیچ ضرب‌الاجلی تعیین نکردیم. چیزی که اهمیت دارد، توافقنامه‌ای خوب است که الزامات کلیدی و مهم ما در آن وجود داشته باشد و در برگیرنده مواضعی باشد که ما تاکنون آنها را اعلام کردیم. عراقچی افزود: اکنون نوبت طرف مقابل است. اگر آنها می‌خواهند به برجام بازگردند و اگر می‌خواهند که ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی‌اش بازگردد، آن‌ها نیز باید تصمیمات دشوار خود را بگیرند. آن‌ها باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان بدهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد در آینده تکرار نخواهد شد، این نکته خیلی اهمیت دارد. چنین چیزی مستلزم بحث‌های بسیار زیاد سیاسی، حقوقی و فنی است.
بورل: تصمیم سخت باقی مانده است
همزمان با این تحولات «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار نشان دادن انعطاف از سوی همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق درخصوص برجام شد. در بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا منتشر کرده، «بورل» به عنوان هماهنگ‌کننده اجرای برجام از پیشرفت‌های حاصل‌شده طی هفته‌های گذشته درخصوص بازگشت امریکا به برجام و تضمین اجرای کامل این توافق توسط همه طرف‌ها استقبال کرده  است. او بر اهمیت بهره‌گیری از این فرصت سیاسی تأکید کرد و خاطرنشان کرد همه طرف‌ها باید به منظور رسیدن به مصالحه‌ای که در راستای منافع همگان خواهد بود انعطاف‌پذیری از خودشان نشان دهند. «بورل» با توجه به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران خواستار تداوم تعهد ایران به برجام شده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در پیامی توئیتری با اشاره به دیدار اخیرش با ظریف در ترکیه نوشت: «با ظریف دیدار کردم تا درباره برنامه جامع اقدام مشترک بحث کنیم. از پیشرفت حاصل شده طی هفته‌های گذشته استقبال شد اما تصمیم سخت باقی مانده است.»
در کنار رایزنی‌های وین، عراقچی از دیدارش با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز جمعه خبر داد و گفت که دو طرف درباره آخرین تحولات گفت‌وگوها برای احیای برجام و کمک احتمالی آژانس به این فرایند به رایزنی پرداختند. پیش از این مدیرکل آژانس در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی گفته بود برای حصول توافق، لازم است منتظر تشکیل دولت جدید در ایران ماند.