اکران نوروز به تابستان رسید‌

گروه فرهنگی/ با وجود حرف و حدیث‌های هفته گذشته درباره جلسات شورای صنفی نمایش برای افزوده شدن فیلم‌های تازه به چرخه اکران اما ترکیب فیلم‌های در حال اکران تغییری نکرده است. جدول نمایش سینماها همچنان با اکران نوروزی پر می‌شود و سالن‌های سینما پیشنهاد تازه‌ای برای مخاطبان ندارند. طبق اخبار قرار بود هفته گذشته دو فیلم کمدی به ترکیب اکران اضافه شوند تا در ایام باقی‌مانده تا ماه‌های محرم و صفر روحی تازه در گیشه سینما دمیده شود. در سکوت شورای صنفی نمایش اما شنیده‌ها حکایت از آن داشت که رایزنی‌ها برای جلب رضایت صاحبان دو فیلم کمدی به توافق نرسیده است. صاحبان فیلم‌ها همچنان اکران‌شان را ضررده می‌دانند و راضی به اکران یا به تعبیر خودشان سوزاندن فیلم‌شان نیستند و ترجیح می‌دهند در انتظار ماه‌های آینده برای اکران بمانند. «گشت ارشاد 3» سعید سهیلی و «دینامیت» مسعود اطیابی دو فیلمی است که در هفته گذشته بر سر زبان سینمادارها و شورای صنفی نمایش بود. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد اختلاف اصلی بر سر نحوه کمک سازمان سینمایی به این اکران است. صاحبان فیلم‌ها درخواست دریافت کمک بلاعوض سازمان سینمایی پیش از اکران را دارند و سازمان سینمایی اعلام کرده رقمی مشخص برای فروش فیلم‌ها تضمین می‌کند که این مبلغ بین سینماداران و صاحبان فیلم پس از اکران تقسیم خواهد شد. سعید خانی (پخش کننده فیلم دینامیت) در این باره به ایسنا گفته که «ارشاد قبول کرده دو فیلم را با یک رقمی، (۲.۵ میلیارد تومان) مینیموم گارانتی کند و رضایت صاحبان فیلم تا حدودی جلب شده اما بعد با اطلاع از این که رقمی که به تهیه‌کننده تعلق می‌گیرد، کمتر از تصور بوده منصرف شده‌اند. «مخالفان این دست حمایت‌ها معتقدند مینیموم گارانتی منطقاً زمانی معنا دارد که تهیه‌کننده فیلم هم متعهد شود تلاش لازم را برای رساندن مجموع فروش فیلم به یک کف مشخص به عمل آورد و نه اینکه از قبل مطمئن باشد که ۲.۵ میلیارد توی جیبش گذاشته شده است! در این میان صاحبان فیلم‌ها نگران هستند که با تغییر دولت و جابه‌جایی مدیران سینمایی این حمایت‌ها تعهدات اجرایی نداشته باشد. در عین حال چالش جدی برای اکران فیلم‌های کمدی در پیش رو بودن ماه‌های محرم و صفر است که سبب توقف نمایش آنها می‌شود و بازگشت سرمایه و سودآوری را مختل می‌سازد. از سوی دیگر اما کارشناسان سینما معتقدند کارآیی و تأثیرگذاری حمایت‌های سازمان سینمایی بعد از گذشت یکسال باید مورد ارزیابی انتقادی قرار بگیرد. به‌گفته صاحبنظران بسته‌ حمایتی سازمان سینمایی عملاً مشکلی را حل نکرده است و همین منابع محدود می‌تواند به شکل دیگری هزینه شود و هدف‌های تازه‌تری برای آن شناسایی شود. عده‌ای بر این باورند که این منابع بهتر است صرف ترمیم تنگناهای معیشتی نیروهای بیکار شده در زنجیره پخش و‌ نمایش شود. گویا قرار است شورای صنفی نمایش در جلسه امروز درباره بسته پیشنهادی حمایتی تازه به توافق برسد و این طرح در جلسه روز دوشنبه (31 خرداد) کارگروه کرونا در سازمان سینمایی بررسی شود و تصمیم تازه‌ای برای حمایت از اکران گرفته شود.
۳ میلیاردی شدن گیشه اکران نوروز در آستانه تابستان
گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه آینده اکران و تفسیرهای کارشناسان درباره کم و کیف حمایت‌های مالی سازمان سینمایی در شرایطی ادامه دارد که میزان فروش فیلم‌های اکران نوروز در آستانه فصل تابستان به حدود ۳ میلیارد تومان نزدیک شده است. طبق گزارش ایسنا، پنج فیلم «خورشید»، «لاله»، «هفته‌ای یک بار آدم باش»، «تک خال» و «خون شد» که پس از سه ماه همچنان بی‌رقیب در حال اکران هستند، در روزهای پایانی بهار و در تاریخ ۲۹ خرداد به رقم بیش از ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروش رسیده و بیش از ۱۳۶ هزار مخاطب داشته‌ است. طبق این گزارش و بر اساس اطلاعات ارائه شده در سامانه سمفا، «هفته‌ای یک بار آدم باش» به‌کارگردانی شهرام شاه حسینی با بیش از ۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر مخاطب (یک میلیارد تومان) رکورددار بالاترین مخاطب در میان فیلم‌های نوروزی است و در رده بعدی فیلم «خورشید» به‌کارگردانی مجید مجیدی قرار دارد که بیش از ۴۲ هزار و۱۰۰ نفر مخاطب (980 میلیون تومان) داشته است.«تک خال» به کارگردانی مجید مافی با ۳۶ هزار و ۴۰۰ نفر مخاطب (۷۰۰ میلیون تومان)، «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی با۷۳۰۰ تماشاگر (۱۶۳ میلیون تومان) و «لاله» به‌کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد با حدود ۳ هزار و ۹۰۰ نفر تماشاگر (۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) در رده‌های بعدی قرار دارند. این آمار در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در حالی ثبت می‌شود که از پنج فیلم اکران نوروز، تنها دو فیلم «خورشید» و «لاله» در نگاه تبعیض‌آمیز تلویزیون فرصت پخش تیزر را دریافت کرده‌اند. اهالی سینما در ماه‌های گذشته بر لزوم حمایت صداوسیما و شهرداری در اطلاع‌رسانی درباره فعالیت سینماها و پخش آگهی فیلم تأکید کرده‌اند؛ نکته مهمی که بی‌گمان می‌تواند در سرنوشت فیلم‌ها مؤثر باشد.‌‌