تبریک سران خارجی و شخصیت‌های سیاسی به رئیس‌جمهور منتخب

گروه سیاسی/  در پی اعلام رسمی نتیجه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،‌ طرفداران سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری منتخب مردم ایران شامگاه شنبه در میدان‌های ولیعصر و امام حسین تهران و نیز در مشهد و برخی شهرهای دیگر جشن پیروزی برگزار کردند. حامیان رئیس جمهور منتخب با در دست داشتن پرچم ایران و تصاویری از او و سردار شهید قاسم سلیمانی در این تجمع‌ها شرکت داشتند و شعارشان این بود که «نوبت نرسید سر بدهیم، رأی دادیم».
رئیس ستاد انتخابات استان تهران در اعلام جزئیات آمار انتخابات ریاست جمهوری در استان تهران، گفت که رئیسی بیش‌از ۶۴ درصد آرای استان تهران را کسب کرده است. شکرالله حسن بیگی در اعلام این جزئیات با بیان اینکه «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با اخذ ۲ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۵۰۴ رأی، ۶۴.۲۶ درصد آرای کسب شده در استان تهران را به خود اختصاص داد»، درباره آرای سه نامزد دیگر در استان تهران گفت: «محسن رضایی ۳۱۴ هزار و ۷۷۲ رأی معادل ۹.۳۶ درصد، عبدالناصر همتی ۲۹۵ هزار و ۲۱۱ رأی معادل ۸.۷۸ درصد و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۱۷۸ هزار و ۲۵۲ رأی معادل ۵.۳۰ درصد آرا در استان تهران کسب کرده‌اند». او در خصوص میزان آرای باطله مأخوذه در استان تهران نیز گفت: براساس نتایج صندوق‌ها، ۳۹۸ هزار و ۸۴۱ رأی باطله مأخوذه معادل ۱۱.۸۶ درصد آرای استان تهران و تعداد ۱۳ هزار و ۷۷۱ رأی معادل ۰.۴ درصد آرای باطله غیرمأخوذه در استان تهران است. رئیس ستاد انتخابات استان تهران همچنین اعلام کرد: بر‌اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رأی انتخابات ریاست جمهوری، از مجموع ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۷ نفر واجدان شرایط شرکت در انتخابات استان تهران، سه میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۸۰ رأی اخذ شده که معادل مشارکت ۳۴.۳۸ درصد واجدان شرایط در استان تهران و درصد مشارکت شهر تهران ۲۶ درصد است. ستاد انتخابات کشور هم روز گذشته درباره علت اختلاف مجموع آرای اخذ شده در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با مجموع آرای شمارش شده این انتخابات توضیح داد: «نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بر‌اساس صورتجلسات امضا شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام می‌شود». بر‌اساس این توضیح تعدادی از تعرفه‌های اخذشده توسط رأی‌دهندگان، با توجه به تعدد صندوق‌های آرا، سهواً به صندوق‌های دیگر ریخته شده و تعدادی نیز توسط افراد از شعبه خارج شده است.

اعلام حمایت وزرا و مسئولان از دولت آینده


با پایان یافتن رقابت، موسم همکاری برای حل مشکلات کشور فرارسیده است. روز گذشته در حالی که پیام‌های تبریک از سوی مقامات داخلی و خارجی ارسال می‌شد، محسن رضایی از نامزدهای ریاست جمهوری که مجموع آراءاش در رتبه دوم قرار گرفته بود اعلام کرد که برنامه راهبردی انقلاب اقتصادی را که به تفکیک ۳۱ استان کشور برای دولت احتمالی‌اش تدارک دیده بود و پیشتر در زمان تبلیغات انتخابات نیز دراختیار مردم گذاشته بود را دراختیار رئیس جمهوری منتخب، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی قرار خواهد داد تا در صورت صلاحدید وی و تیم اقتصادی دولت جدید برای حل مشکلات مردم، مورد استفاده قرار گیرد. روز گذشته همچنین سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بیژن زنگنه وزیر نفت، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی، عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه از جمله مقاماتی بودند که در پیام‌های تبریک خود به رئیس جمهور منتخب برای او در ایفای مسئولیت سنگینش آرزوی موفقیت داشتند. علی‌اکبر ناطق نوری در پیام خود نوشت: «‌امید است حضور مردم در این انتخابات که تبلوری از امید به آینده ایران عزیز است، در کنار تدابیر مؤثر و متوازن دولت آینده به ثمرات مطلوب منتهی گردد». او خطاب به رئیسی ابراز امیدواری کرد: «‌رفع مشکلات معیشتی و برداشتن موانع پیش‌رو، با به کارگرفتن تخصص تمامی نیروهای کارآمد و کاردان و به یمن همدلی و هم‌اندیشی، امری دست‌یافتنی خواهد بود».

آمادگی سپاه برای همکاری با دولت
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای با قدردانی از مشارکت حماسی ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد و تبریک به رئیس جمهور منتخب بر آمادگی همه‌جانبه خود برای تعامل و همکاری با دولت آینده تأکید کرد. این بیانیه با قدردانی و تجلیل از حضور شکوهمند و مشارکت حماسی و شورانگیز ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، تحقق حماسه سیاسی ۱۴۰۰ را بیانگر هوشمندی و درایت مثال‌زدنی ایرانیان در فهم عمیق مقتضیات و الزامات تحقق گام دوم انقلاب و صیانت از استقلال، امنیت و منافع ملی و پیش برندگی اهداف و سیاست‌های کلان کشور در عرصه داخلی و خارجی دانست. این بیانیه همچنین با قدردانی از تمامی دست اندرکاران و عوامل اجرایی و نهادهای نظارتی انتخابات و نیز نیروهای مسئول تأمین و برقراری امنیت، سلامت و آرامش دل‌انگیز این رخداد بزرگ، تصریح کرده است: حضور شکوهمند، پرشور و بانشاط مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ماه و ظهور اراده ملی برای خلق حماسه باشکوه دیگری در سپهر سیاسی کشور، فرصت نوینی برای دفع تهدیدهای استکباری و قطع زنجیره دشمنی‌ها علیه جمهوری اسلامی و گشایش‌های تاریخی برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تحول در مدیریت و راهبری اجرایی کشور و شتاب بخشی به روند پیشرفت ایران اسلامی، ایجاد کرد.
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پیام خود بر آمادگی همه‌جانبه سپاه برای همکاری و هم‌افزایی در پیشبرد برنامه‌های دولت سیزدهم برای تقویت و به‌کارگیری ظرفیت‌ها و فرصت‌های تضمین‌کننده پیشرفت کشور و مانع زدایی از روند بهبود وضعیت زندگی مردم تأکید کرد. اسقف اعظم، سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران و شمال نیز انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران را تبریک گفت. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی پیروزی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت. او در این پیام نوشت: رجاء واثق دارم که دولت جدید در آستانه سده نو شمسی بتواند با عزم راسخ و به پشتوانه آرای ارزشمند ملت ایران، گام‌های ارزشمندی را در مسیر اعتلا و پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی بردارد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم ضمن تبریک به رئیسی  نوشته است: اکنون که یک فرصت طلایی چهارساله که امکان افزایش آن نیز وجود دارد پیش روی شما قرار گرفته، شایسته است جوانان انقلابی و متعهد و افراد با تجربه این کشور را در مصادر امور قرار داده و از ظرفیت‌های داخلی میهن اسلامیمان به بهترین نحوه استفاده کنید بخصوص نسبت به مهار گرانی‌های افسارگسیخته که مردم را در تنگنای معیشتی قرار داده است در اولویت کاری خود قرار دهید تا ملت همیشه در صحنه شاهد گشایش‌های مادی و فراهم آمدن مسیر نیل به سعادت اخروی باشند.

سیل پیام‌های تبریک و همکاری از سوی مقامات کشورهای جهان
دولتمردان کشورهای جهان با ارسال پیام‌های تبریک خود از حضور سید ابراهیم رئیسی در جایگاه رئیس جمهوری آینده ایران استقبال کردند. در پی پیام‌هایی که روز شنبه از ساعاتی پس از اعلام رسمی پیروزی رئیسی در انتخابات ارسال شده بود، روز گذشته نیز چهره‌هایی همچون «علی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، «محمود عباس» رئیس دولت خودگردان فلسطین، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، «آرمن سرکیسیان» رئیس جمهوری ارمنستان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا و «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهوری قزاقستان در پیام‌های خود ضمن تبریک انتخاب رئیسی به ریاست جمهوری بر تقویت همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند. محمود عباس در پیام خود بر اراده راسخ دولت خود گردان در جهت تحکیم همکاری مشترک در راستای منافع دو کشور و دو ملت برادر تأکید کرد.
سید حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم که در اولین واکنش به انتخاب رئیس جمهوری کشورمان توئیت کرده بود «سلام علی ابراهیم»، دیروز در پیام خود به ابراهیم رئیسی نوشت: «پیروزی شما آرزوهای ملت ایران و ملت‌های منطقه برای مقابله با چالش‌ها را زنده کرد. مجاهدان و آزادگان خواهان شما هستند و شما را حامی و پشتیبانی قوی در مقابله با تجاوزگران می‌دانند.»
گفتنی است،‌اولین نشست خبری رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب مردم ایران امروز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی ساعت 14 در تهران برگزار می‌شود.