هشدار کارشناسان به فدراسیون فوتبال

محمد محمدی سدهی/ تیم ملی فوتبال کشورمان مأموریت سخت خود را با وجود مشکلات زیاد با 4 پیروزی در بحرین پشت سر گذاشت و حالا در انتظار قرعه‌کشی برای مشخص شدن حریفان خود در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی قطر است. دراگان اسکوچیچ از چالش منامه سربلند به ایران بازگشت اما بلافاصله و در همان فرودگاه شایعاتی مبنی بر تغییر سرمربی شکل گرفت. گرچه قرارداد اسکو تا پایان همین مرحله از مسابقات بود و حالا به نظر می‌رسد فدراسیون تمایلی برای ادامه همکاری با این مربی کروات ندارد.در این میان یکبار دیگر بازار شایعات داغ شده و اسامی چون کارلوس کی‌روش، برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون، آندره‌آ استراماچونی و یحیی گل‌محمدی برای جانشینی اسکوچیچ از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است. حال سؤال این است که در مقطع حساس فعلی آیا تغییر کادر فنی به صلاح فوتبال ایران است؛ موضوعی است که فرشاد پیوس، صمد مرفاوی و امیر حاج‌رضایی، 3 کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با «ایران» با آن پاسخ دادند.
 حاج رضایی: تغییر سرمربی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح است
امیر حاج‌رضایی با یادآوری زمان اندکی که تا شروع مسابقات مانده، گفت: «تغییر سرمربی تیم ملی از دل برخی مشکلات بیرون می‌آید، مشکلاتی که از آن باخبر نیستیم اما باید این را بدانیم که تیم ملی باید حدود 2 ماه دیگر در مرحله بعدی به مصاف تیم‌های قدرتمند آسیایی برود. ما زمان زیادی برای حضور در مرحله دوم مسابقات نداریم و آیا در این 2 ماه می‌توانیم گزینه بهتری پیدا کنیم یا خیر که این موضوع را باید مسئولان فدراسیون پاسخ دهند.» او صحبت‌های خود را با بیان سؤالات دیگری ادامه داد: «فرض کنیم گزینه هم پیدا شد آیا ما با توجه به تحریم‌های موجود قدرت انتقال پول را داریم؟ یا اینکه آیا گزینه انتخاب شده می‌تواند در زمان محدود 2 ماهه ساختار فوتبال ایران را بشناسد؟ البته در این بین مربیان بزرگی مثل سون گوران اریکسون هستند که دوران بازنشستگی خود را سپری می‌کنند و بدشان نمی‌آید که در این دوران بازنشستگی پولی دریافت کنند و از کشور بروند. گزینه‌هایی که مناسب تیم ملی نیستند و تیم ملی با این افراد ضربه می‌خورد. تغییرات سرمربی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح است. اسکوچیچ در بحرانی‌ترین زمان هدایت تیم ملی را  برعهده گرفت و تغییر او صحیح نیست.»
مرفاوی: تیم ملی به سمت نابودی رفت اما...


صمد مرفاوی، بازیکن تیم ملی در دهه 60 و 70 با اشاره به عملکرد خوب اسکوچیچ در بحرین گفت: «تیم ملی در دور رفت مسابقات انتخابی جام جهانی نابود شد و در دور برگشت به لطف اسکوچیچ در جایگاه نخست گروه ایستاد. فدراسیون در دور رفت کاملاً بی تدبیر بود و تیم را از کی‌روش به مارک ویلموتس داد و تیم ملی به سمت نابودی رفت اما اسکوچیچ با توجه به شناختی که از فوتبال ایران داشت، تیم را با آن نفرات توانمندش به شرایط تقریباً خوب خود بازگرداند و به دور بعد رساند. این نشان دهنده عملکرد خوب او بود.» او بیان داشت: «ما بازی‌های دور بعد را در پیش داریم که حساس‌تر از دور رفت است، به این دلیل باید با تدبیر بیشتر روی مسائل حساسی همچون تغییر سرمربی تیم ملی تفکر کنیم. باید برای انجام چنین کاری تمامی تدابیر لازم را بیندیشیم و بی‌گدار به آب نزنیم. باید تصمیمات فدراسیون فوتبال برای تغییر سرمربی تیم ملی کارشناسانه باشد. گزینه‌هایی که در فوتبال ملی مطرح می‌شود، نشان دهنده شیطنت‌های دلال‌های فوتبال است. اینها در فوتبال ما بوده‌اند و ما در صورت گذر از اسکوچیچ می‌توانیم به گزینه‌های دیگری به جز اینها فکر کنیم.»
 پیوس: فدراسیون فوتبال از دلال‌ها دوری کند
فرشاد پیوس، بازیکن تیم ملی در دهه 70 با اشاره به اینکه نتایج تیم ملی در بحرین خیلی خوب بود، افزود: «تغییر سرمربی تیم ملی اصلاً به صلاح نیست. اسکوچیچ تیم را شناخته و هر طور بوده تیم را به مرحله بعد برده است. یکسری افراد دور فدراسیون فوتبال هستند که ما به آنها دلال می‌گوییم و فدراسیون فوتبال از دلال‌ها دوری کند و با اسکوچیچ برای رسیدن به جام جهانی کارش را ادامه دهد. الان زمان آزمون و خطا نیست و نمی‌توانیم با این شرایط صحبت از مربی دیگری بکنیم.» او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «تیم ملی می‌تواند با همین کادر یک تیم رویایی باشد. عیار اسکوچیچ نسبتاً در این بازی‌ها مشخص شد ولی گروه بعدی ما به مراتب سخت‌تر خواهد بود. اگر می‌خواهیم از اسکوچیچ بهتر بیاوریم، باید یک سر و گردن از مربی‌های قبلی ما بالاتر باشند. این هم باید برنامه‌ریزی شود و در کمیته فنی فدراسیون فوتبال در مورد آن بحث شود. این کار هم اگر قرار است انجام بشود، خیلی زود باید انجام شود، چون وقت نیست و به زمان نیاز است تا مربی بعدی بتواند برنامه‌ریزی مناسبی برای کارهایش داشته باشد.»