اولویت های رئیسی


هادی محمدی – نخستین نشست خبری  رئیس جمهور منتخب برای تبیین برنامه ها و رویکردهای  دولت سیزدهم   حاوی نکات جدید ، متنوع و جذابی از برنامه ها و سیاست های ساکن جدید خیابان پاستور بود به ویژه که در این نشست خبری رئیسی فرصت یافت تا به بیان اولویت های خود در سیاست خارجی ، اقتصاد و تعیین کابینه که بیشتر مورد توجه مردم است، بپردازد . این که مذاکره باید آورده برای ملت ایران داشته باشد و نه مذاکره برای مذاکره انجام شود ، این که تامین کالاهای اساسی در داخل و مستقل از دلار  از اولویت های برنامه اوست و این که در کابینه و تعیین وزیران شایسته سالاری ملاک اصلی است .به گزارش خراسان آیت ا... رئیسی  در ابتدای نشست خبری 75دقیقه ای خود گفت: سیاست داخلی و اولویت های ما در دولت سیزدهم بهبود وضعیت کسب و کار مردم، بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم و بهبود شرایط در نظام اداری و کارآمدی رقم زده خواهد شد. حتما یک نظام اداری کارآمد، سالم و قانون مدار و فساد ستیز شکل خواهد گرفت.وی با بیان این که بی تردید طی ۴۰ سال اخیر شاهد تلاش های بسیاری در جهت توسعه یافتگی در حوزه‌های مختلف بوده ایم، خاطرنشان کرد:  تلاش های بسیاری شده است و ما در برخی حوزه‌ها به قله‌هایی دست یافته ایم اما در برخی حوزه‌ها به دلیل بی توجهی به داشته های داخلی و سوء مدیریت ها ،مشکلات و عقب‌ماندگی هایی از جمله در جهت اجرای عدالت داریم.رئیسی گفت: امیدواریم اقدامات ما گره گشایی از مردم کند و امید را به مردم بازگرداند و اعتماد مخدوش شده به مردم و جوانان ما برگردد و احساس همه این باشد که دولت، امیدآفرین و اعتماد آور است و دولت مربوط به جناح خاصی نخواهد بود و کسانی هستند که وطن دوست اند و دغدغه انقلاب و دغدغه رفع مشکلات مردم را دارند. هر کسی دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در دولت خواهد بود.
نخستین دستور رئیسی
وی با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: دنیا باید بداند که وضعیت با حضور حماسه ساز مردم عزیز تغییر کرده است و شرایطی جدید پیش روی دنیا ست؛ دنیا باید بداند که تا امروز فشار حداکثری بر ملت ما کارساز نشده و باید تجدید نظر کنند و بازگردند؛ ملت ما نشان دادند که در مقابل فشارها مقاومت و ایستادگی دارند و باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد، بلکه ما تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.رئیس جمهوری منتخب افزود: در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود حتما مورد حمایت ما خواهد بود اما ما وضعیت اقتصاد و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره و مذاکرات فرسایی باشد، بلکه هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد و برای ملت بزرگ ایران آورده‌ای داشته باشد.وی در پاسخ به این سوال که اصلی ترین اولویت دولت شما و نخستین دستور شما در دولت جدید چه خواهد بود، بیان کرد: در روز آغاز کار دولت ما اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فساد زا که ایجاد رانت می کنند، باید خاتمه  داده شود و تمام دستگاه های اداری موظف اند ریشه های فساد و رانت خواری را از بین ببرند و این ساز و کارها توسط دولت اصلاح شود. اولین اقدام دولت ما توجه به مسئله اشتغال و مسکن مردم خواهد بود که دست اندرکاران بخش های مختلف باید در این زمینه حضور فعال داشته باشند.
پیام رئیسی به آمریکا و اروپا


رئیسی در پاسخ به سوال یورو نیوز مبنی بر این که چه پیامی به آمریکا و اروپا درباره برجام دارید؟ گفت: آمریکا برجام را نقض کرد و اروپا به تعهدات خود عمل نکرد. من به آمریکا می گویم شما بر اساس برجام موظف به رفع تحریم ها بودید، ولی این کار را نکردید و اکنون به تعهدات خود بازگردید و آن ها را اجرایی کنید. به اروپا هم می گویم تحت فشار آمریکا قرار نگیرید و به آن چه متعهد شدید عمل کنید. مطالبه مردم ایران این است که شما به تعهدات خود عمل کنید. خواسته مردم احقاق حق آن هاست و ما حق آن ها را دنبال می کنیم ان‌شاءا... .رئیس جمهور منتخب همچنین درباره برنامه دولت برای رفع موانع تولید خاطرنشان کرد: برای این کار باید نقدینگی در کشور مدیریت شود. ما نقدینگی را باید به سمت تولید سرازیر کنیم که ساز و کارهایی هم در دستور کار داریم.وی با بیان این که تولید کننده اعتراض دارد که نقدینگی کم است، افزود: از آن سو کارشناسان می گویند رشد نقدینگی موجب ایجاد مشکلات شده است. ما برای رفع این مشکل تولید را پرجاذبه و فعالیت های اقتصادی غیر مولد را بی جاذبه می کنیم تا نقدینگی به طرف تولید برود. البته این کار با بخشنامه انجام نمی شود و دولت حتما برنامه ای را برای رونق تولید دنبال می کند. یکی از راه های جذابیت برای تولید کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد است و افزایش مالیات برای فعالیت های غیر مولد مثل هدایت نقدینگی به سمت ارز، مسکن و زمین است. ما عدالت مالیاتی را دنبال می کنیم.رئیس قوه قضاییه همچنین در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی NBC آمریکا مبنی بر این که آیا برای موثر واقع شدن برجام باید همه تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا از جمله تحریم‌های دوران دونالد ترامپ برداشته شود؟ و آیا قصد دارید که تیم فعلی مذاکره کننده‌ هسته‌ای را حفظ کنید؟ گفت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارش هایی را به من دادند و تیم سیاست خارجی من در حال بررسی این گزارش ها ست. آن چه در دولت دوازدهم و دولت من مورد تاکید است، رفع تحریم ها و راستی آزمایی است. آمریکا باید به دنیا پاسخ دهد که چرا راجع به انجام تعهدات خود درباره ایران تعلل می‌کند؟ و اروپا باید پاسخ دهد که چرا همکاری با آمریکا را پیگیری می‌کند؟
ارتباط با مردم را  حفظ خواهم کرد
رئیس جمهوری منتخب در پاسخ به پرسش روزنامه شرق درباره اشراف وی درباره وضعیت کشور و این پرسش که آیا برنامه‌ای صد روزه برای کشور دارید؟ تصریح کرد: وضعیت و شرایط کشور روشن است و مراکز و نهادهای مختلف آمارهایی می دهند و این آمارها از دید مردم و رسانه ها پنهان نیست! مردم نیز حتما باید بدانند که دولت جدید در چه شرایطی و وضعیتی شروع به کار می کند؛ اعداد و آمار به عنوان یک گزارش شناختی از وضعیت موجود حتما پیش روی مردم و رسانه‌ها خواهد بود؛ ما هم وضع مطلوب را ترسیم می‌کنیم و هم وضع موجود را و سپس تفاوت این دو وضع را بیان و تلاش خواهیم کرد که وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک‌تر کنیم. من در ابتدا شاید هفته‌ای یک بار و بعد ماهی یک بار ارتباط با مردم را به عنوان یک نعمت و زمینه‌ای بسیار خوب برای رفع مشکلات حفظ خواهم کرد.رئیسی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره درباره تحریم‌هایی علیه وی و طرح اتهاماتی علیه او دربرخی اعدام ها و تاثیر این وضعیت در نحوه تعامل با رهبران کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی و این که آیا او قصدی برای سفر به کشورهای غربی دارد؟ اظهار کرد: من به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت هایم دنبال کردم. با کسانی که اخلال در حقوق انسان ها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی گونه و اقدامات ضد امنیتی زدند همواره در دستگاه قضایی به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسان ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کرده ام.وی افزود: امروز کسانی که در دنیا نقض حقوق بشر می کنند باید در این باره پاسخگو باشند؛ اگر یک حقوقدان و قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، باید تقدیر و تشویق شود که امنیت مردم را در مقابل هجوم ها و تهدیدها حفظ کرده است؛ افتخار من این است در هر کجا که بودم به عنوان دادستان از امنیت و آسایش مردم دفاع کردم .
«خیر»قاطع  رئیسی
رئیس جمهور منتخب کشورمان همچنین در پاسخ به سوال رسانه راپلی روسیه که آیا در صورت رفع تحریم ها حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا هستید؟ گفت: خیر. وبه همین یک کلمه کفایت کرد.در ادامه خبرنگار CNN درباره موضع جدید دولت ایران درباره توافق جامع تر ایران و آمریکا و مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه ای سوال کرد که رئیسی در پاسخ خاطرنشان کرد: مسائل منطقه ای و موشکی قابل مذاکره نیست. موضوعی را که مذاکره و توافق شد ، عمل نکردند. چطور می خواهند وارد مسائل جدید شوند؟رئیس جمهور منتخب در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره کابینه احتمالی اش اظهارکرد : همان طور که من بارها اعلام کردم به صورت مستقل وارد انتخابات شدم و از همه احزاب و اشخاصی که  از من حمایت کردند صمیمانه تشکر می کنم، اما من برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فساد ستیز بودن و مردم‌دار بودن است.رئیسی افزود: توصیه من به رسانه ها این است که گمانه زنی نکنند؛ ما سامانه‌ای در اختیار آحاد مردم قرار می‌دهیم و شاخص هایی را در آن سامانه قرار می دهیم که هر کسی در هر کجای کشور احساس می کند می تواند به عنوان یک مدیر و خدمت گزار در دولت موثر باشد معرفی شود؛ من از نگاه مردم و نخبگان استقبال می‌کنم. در دولت مردمی شایسته سالاری محور خواهد بود.وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی cctv چین درباره روابط راهبردی ایران و چین و انتظار وی از رابطه بین دو کشور خاطرنشان‌ کرد: دولت‌های مختلف ایران از ابتدای پیروزی انقلاب روابط با چین را دنبال می‌کردند و امروز هم روابط خوبی داریم؛ همچنین ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و ما حتما در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد. روابط بسیار خوبی را با چین دنبال می‌کنیم و در بخش سیاست خارجی اجرایی کردن طرح جامع به عنوان یکی از اسناد و توافقات بین دو کشور حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.
کالاهای اساسی؛ اولویت دولت
رئیس جمهوری منتخب درباره برنامه‌های خود برای تامین کالاهای اساسی در شرایط تحریم اظهار کرد: موضوع کالاهای اساسی اولویت دولت است؛ نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی مردم تا مصرف از اولویت‌های دولت خواهد بود؛ لکن اساس موضوع این است که باید ارتباط بین سفره‌های مردم و کالاهای اساسی را با دلار و خارج از کشور، طی اقدامی میان مدت و طولانی‌مدت قطع کنیم؛ این کار را اجرایی می دانیم و از برنامه‌های ماست و حتما خودکفایی کشور راجع  به کالاهای اساسی را از ابتدای کار کلید خواهیم زد.رئیسی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین درباره منطقه از جمله رژیم صهیونیستی ، سوریه ،عربستان و یمن گفت: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که به آرای عمومی رجوع کنند؛ فلسطینیان صاحب فلسطین هستند و پیش از آن که این رژیم از ما احساس وحشت کند، باید از مردم فلسطین و گروه های مقاومت و کسانی که حق آن ها را ضایع کرده، بترسد. امروز کسی که ابتکار عمل را در میدان در دست دارد، گروه‌های مجاهد فلسطینی هستند.وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی، همان سیاستی است که امام خمینی (ره) فرمودند و در قانون اساسی ما تصریح شده، همواره حامی مظلومان خواهد بود؛ امروز فلسطین مظلوم واقع شده و جمهوری اسلامی ایران حامی فلسطین خواهد بود.رئیس جمهوری منتخب با اشاره به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه یمن تاکید کرد: به نظر یمن باید هرچه زودتر توسط خود یمنی ها مدیریت شود و هرگونه دخالت سعودی‌ها و حامیان سعودی‌ها باید متوقف شود؛ جمهوری اسلامی بر توقف هرچه سریع تر جنگ علیه مردم یمن تاکید دارد و معتقد است که یمن باید توسط خود یمنی ها اداره شود. وی همچنین درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درباره رابطه با عربستان سعودی گفت: اعلام می کنم که ما روابط با تمام کشورهای دنیا و تعامل با آن ها را به ویژه کشورهای همسایه پیش از این اعلام کردیم. اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و راجع به کشور عربستان هم بازگشایی سفارت دو کشور هیچ مانعی از سوی جمهوری اسلامی نیست و این سیاست را پیشتر هم اعلام کرده‌ایم؛ الان هم اعلام می کنیم که روابط  و گفت‌وگو با عربستان و همه کشورهای منطقه برای جمهوری اسلامی با هیچ مانعی مواجه نیست.
توجه ویژه به ایرانیان خارج کشور
وی در بخش دیگری از نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با تاکید بر این که در دولت سیزدهم همه زمینه ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم خواهیم کرد، اظهار کرد: دولت خود را موظف می داند همچنان که راجع به تامین امنیت و حقوق مردم در داخل مسئول است، درباره ایرانیان خارج از کشور نیز خود را مسئول می‌داند؛ چرا که آن ها ایرانی هستند و ما راجع به آن ها هم مسئولیت داریم؛ لذا باید ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور از طرف همه دستگاه‌های مربوط  تسهیل شود.رئیس جمهوری منتخب با تاکید بر این که سرمایه گذاری در ایران توسط ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود، افزود: بهترین و امن‌ترین مکان برای سرمایه گذاری ایرانیانی که در خارج از کشور هستند، سرزمین آبا و اجدادی شان است. امروز امنیت کاملی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد و همه سرمایه‌گذاران دنیا بدانند که امروز ایران امن ترین مکان برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است و دولت این امنیت را برای همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به ویژه ایرانیان خارج از کشور تضمین می‌کند.رئیسی با بیان این که سامانه‌ای برای دریافت ایده‌ها راه اندازی خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: نخبگان، اصحاب رسانه و همه صاحبان اندیشه و خرد که ایده‌ای برای اداره دولت و سامان دادن به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند، در بانک ایده ها از ایده‌های آن ها استقبال می‌کنیم.وی با تاکید بر این که ارتباط مردم با من از طریق اقوام، خویشان و بستگان نباید باشد، گفت: در این زمینه به جز حضور در اجتماعات مردمی سامانه‌ای برای ارتباط دایمی با مردم و همه سطوح اجتماعی طراحی خواهیم کرد. امیدوارم بتوانم ارتباطی بادوام را با همه سطوح جامعه به عنوان خادم جمهور داشته باشم. برای همه دولتمردان و مدیران نیز ارتباط با مردم یکی از شاخص‌های مهم ماموریت و مسئولیت آن ها خواهد بود.
حاشیه های اولین نشست خبری :
*طبق اعلام قبلی قرار بود نشست خبری ساعت 14 آغاز شود و همین طور هم شد و راس ساعت 14 رئیسی وارد سالن شد که نشان از وقت شناسی وی در همین ابتدا داشت.
*در اولین نشست خبری ابراهیم رئیسی مباحث سیاست خارجی از جمله برجام، بحث موشکی ورابطه با عربستان از مسائل اصلی بود.و در کنار این مسائل موضوعات اقتصادی نیز مطرح شد و هیچ حرفی از مسائل فرهنگی و اجتماعی و حتی کرونا و واکسیناسیون که از مهم ترین دغدغه های مردم به شمار می رود به میان نیامد .
*در 75دقیقه نشست خبری از میان 200رسانه داخلی و خارجی تنها به 16 رسانه مهلت طرح سوال داده شد که همین موضوع انتقادات رسانه ها را در پی داشت .
*خسروی مجری معروف شبکه خبر اجرای نشست خبری را برعهده داشت و نشست خبری در مجتمع فرهنگی تفریحی شهید بهشتی که متعلق به قوه قضاییه است برگزار شد.
*پاسخ یک کلمه ای به سوال طولانی خبرنگار روسی درباره دیدار احتمالی میان رئیسی و بایدن با توجه و حتی خنده خبرنگاران روبه رو شد چراکه رئیس جمهور منتخب تنها به گفتن " خیر " اکتفا کرد.خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در توئیتی نوشت:طرفداران رئیسی از این که او در پاسخ به این که آیا با بایدن دیدار می‌کنید یا نه و او یک خیر محکم گفت راضی هستند و می‌گویند این قاطعیت از او در موارد دیگر هم دیده خواهد شد.
*سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ، خداد ی معاون اطلاع رسانی و مطبوعاتی وزارت ارشاد ، جبلی معاون برون مرزی صداوسیما ، دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار ، فومنی مدیرمسئول روزنامه صدای اصلاحات ، احدیان مدیرمسئول روزنامه خراسان و گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان از جمله مسئولان سیاسی و رسانه ای بودند که در این نشست خبری حضور داشتند .
*در مجموع 380 خبرنگار و تصویربردار داخلی و خارجی این نشست خبری را پوشش دادند که از این میان 198 نفر از 88 رسانه داخلی و 182 نفر از 113 رسانه خارجی حضور داشتند .
*خبرگزاری صداوسیما ، یورونیوز ، خبرگزاری مهر ، MBC آمریکا ، روزنامه شرق، شبکه الجزیره انگلیسی ، روزنامه جام جم، شبکه راپلی روسیه   خبرگزاری فارس، CNN آمریکا ، پرس تی وی ، AFP فرانسه ، خبرگزاری ایسنا ، CCTV چین ، خبرگزاری ایلنا و شبکه لبنانی المیادین فرصت طرح سوال در اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب کشورمان را یافتند.