سیاست خارجی دولت رئیسی پویا و منطقی خواهد بود

گروه سیاسی/ مواضع حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب کشورمان  در نخستین نشست خبری‌اش پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران با واکنش‌های زیادی در محافل بین‌المللی روبه‌رو شد.
رئیس جمهور منتخب در سخنان اخیر خود با تأکید بر حفظ برجام اعلام کرد که مذاکرات باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد و این گفت‌وگوها در راستای رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مسأله ارتباطات ادامه خواهد یافت. او با اعلام اینکه ایران در دولت وی به مذاکرات احیای برجام ادامه می‌دهد، تأکید کرد که دیپلماسی کشور به این مسأله محدود نمی‌شود. او همچنین اولویت دولت خود را تقویت روابط با کشورهای منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس عنوان کرد و بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری متقابل سودمند با قدرت‌های اقتصادی آسیایی تأکید کرد.
در واکنش به این مواضع بود که وزارت خارجه فرانسه با اشاره به اینکه انتخاب رئیسی را به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داده است، در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که این کشور همچنان آمادگی کامل اجرای توافق هسته‌ای با ایران را دارد. همچنین پاسخ منفی رئیس جمهور منتخب ایران در نشست خبری اخیر به سؤالی درباره احتمال دیدارش با رئیس جمهوری امریکا در صورت رفع تحریم‌ها هم با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روبه‌رو شد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد که «جن ساکی» در واکنش به رئیسی مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای دیدار با «جو بایدن» ندارد، گفت: «ما در حال حاضر هیچ روابط دیپلماتیکی با ایران  یا هیچ برنامه‌ای برای دیدار در سطح رهبران نداریم. دیدگاه ما در این باره این است که رهبر ایران تصمیم گیرنده است.» در همین حال «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هم تأکید کرد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بر بحث‌های جاری در وین درباره برجام تأثیری نخواهد داشت.
تأکید رئیسی بر لزوم تقویت مناسبات منطقه‌ای ایران هم با استقبال «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر روبه‌رو شد. او  در رشته توئیتی به نقش‌آفرینی مثبت عراق در منطقه و کمک به حل مشکلات میان ایران و عربستان اشاره کرد و به این دو کشور یادآور شد که عراق می‌تواند حلقه اتصال میان کشورهای منطقه باشد. صدر افزود: «ما همچنان می‌خواهیم که روابط خوبی با هر دو طرف ایران و عربستان داشته باشیم و حسن همجواری را با همه آنان رعایت کنیم و تا زمانی که آنها با ما ارتباط دارند، نمی‌خواهیم به ضرر یکی از دو کشور به کشور دیگر متمایل شویم.» رئیس جریان صدر همچنین از رئیس جمهوری منتخب ایران خواست که اقدامی را صورت دهد که درگیری‌های سیاسی و فرقه‌گرایی در منطقه پایان یابد، چرا که این کار موجب تقویت اسلام و تضعیف دشمن مشترک بویژه رژیم صهیونیستی می شود که از همه این درگیری‌های فرقه‌ای برای برنامه‌های سست خود که به مانند تار عنکبوت است، بهره‌برداری می‌کند.


این واکنش‌ها در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی ان ان» تأکید کرد که سیاست خارجی دولت رئیسی، پویا و منطقی و توأم با گفتمانی قوی خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که روابط بین ایران و امریکا در دوره جدید به چه صورت خواهد بود گفت: «امریکا همواره فرصت‌ها را از دست داده است و این مسأله بیشتر منوط به رفتار طرف امریکایی است بویژه آنکه  تصمیم بگیرند روابط با ایران چگونه باید باشد.»
به گزارش فارس ،امیرعبداللهیان در این مصاحبه که بخش کوتاهی از آن منتشر شده است، درباره مواضع خارجی آیت‌الله رئیسی می‌گوید: «من تصور می‌کنم سیاست خارجی دولت آقای رئیسی، فعال و پویا است؛ یک سیاست خارجی که متوازن و با نگاه به همه کشورهای جهان است، با گفتمانی منطقی و قوی، گفتمانی که بتواند حقوق ملت ایران را در همه زمینه‌ها بخوبی تأمین کند.»
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در واکنش به سؤالی مبنی‌ بر اینکه آیا احساس متفاوتی نسبت به دولت بایدن در مقایسه با دولت ترامپ در ایران وجود دارد، توضیح داد: «من فکر می‌کنم اگر بایدن به‌دنبال بازگشت به برجام است، نباید حرف‌های جدیدی مطرح کند درخصوص منطقه، موشکی و دخالت در امور ایران.» امیرعبداللهیان همچنین تأکید کرد که امریکا باید به‌ جای مطرح‌ کردن موضوع های جدید برای گنجاندن در توافق هسته‌ای، باید روی بازگشت به برجام و انجام تعهداتش تمرکز کند. وی در پاسخ به اینکه آیا باور دارد که توافق هسته‌ای ایران را می‌توان به مسیر اصلی بازگرداند، اظهار داشت: «من فکر می‌کنم هر زمانی مذاکرات وین به نقطه‌ای برسد که منافع ملت ما تأمین بشود، می‌تواند وارد مرحله اجرا شود.»
پیام تبریک مقام‌های خارجی به رئیسی
پیام‌های تبریک مقام‌های بلندپایه کشورهای مختلف به رئیس جمهوری منتخب ایران همچنان ادامه دارد.«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. «کیم جونگ اون» تأکید کرده است: «در دوره جدید روابط دوستانه و همکاری میان کشورهایمان گسترش بیشتری خواهد یافت.» «بدالمجید تبون»، رئیس جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر هم در پیامی خطاب به رئیسی، انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفت. «صادر جباروف»، رئیس جمهور قرقیزستان هم با ارسال پیامی خطاب به رئیسی، انتخاب وی به عنوان  رئیس جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.
کاظم غریب‌آبادی، سفیر نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین از ارسال پیام کتبی «محمد سانوسی بارکیندو»، دبیرکل اوپک، به رئیسی بابت پیروزی در انتخابات و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
همچنین «اشرف غنی»، رئیس‌ جمهوری افغانستان در تماس تلفنی با رئیسی ضمن تبریک به او برای پیروزی در انتخابات ابراز امیدواری کرد که در زمان فعالیت او، همکاری‌ها میان دو کشور گسترش یابد. رئیسی نیز از تماس تلفنی رئیس جمهورغنی ابراز امتنان کرده و بر گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌ها میان دو کشور تأکید ورزید.
«نیچروان بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق هم با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، گفت‌وگو کرد و پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت. در این تماس تلفنی رئیسی هم ابراز امیدواری کرد دو طرف با فعال شدن ظرفیت‌های موجود، بیش از پیش شاهد افزایش امنیت در منطقه و همگرایی اقتصادی باشند. «حمدو بوهاری»، رئیس جمهوری نیجریه هم از دیگر مقام‌هایی بود که در پیامی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.