شورای شهر تهران به اصولگرایان رسید

گروه سیاسی/ کرسی‌های شورای شهر تهران نیز به اصولگرایان رسید. فهرست ائتلاف اصولگرایان به سرلیستی مهدی چمران و با حضور نرجس سلیمانی دختر شهید قاسم سلیمانی از سوی رأی‌دهندگان تهرانی برای حضور در پارلمان شهری تهران انتخاب شدند. در این دوره نفر اول یعنی مهدی چمران چهارصد و هفتاد و شش هزار و 282 رأی آورده است.
به این ترتیب در شهر تهران از یک میلیون و ۵۶۵ هزار و ۳۷۰ رأی مأخوذه، تعداد یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۴۵۰ رأی صحیح شمارش و محاسبه شد و با رقم خوردن مشارکت ۳۴.۳۸ درصدی به ترتیب آرای مهدی چمران، پرویز سروری، نرجس سلیمانی، حبیب کاشانی، محمد آخوندی، ناصر امانی، مهدی پیرهادی، مهدی بابایی، سیدجعفر تشکری هاشمی، سید احمد علوی، مهدی اقراریان، مهدی عباسی، علیرضا نادعلی شهرستانکی، احمد صادقی، سیدمحمد آقامیری، میثم مظفر، زهرا شمس احسان، نرگس معدنی‌پور، علی‌اصغر قائمی، سوده نجفی و جعفر بندی شربیانی سکان مدیریت شهری تهران را برای چهار سال آینده به دست گرفتند.
شکایت و اعتراض به نتایج انتخابات شورای شهر
برخلاف انتخابات ریاست جمهوری که در این دوره با هیچ ان‌قلتی همراه نشد؛ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با گلایه و شکایت نمایندگان و حتی بالاگرفتن اعتراضات خیابانی در معدودی از حوزه‌ها همراه شده است.


در مورد شورای شهر تهران، حسن بیادی از کاندیداهای دوره ششم شورای شهر گفته: «آرا به صورت اسکناسی شمرده شد؛ یعنی به محض دیدن اسم یکی از اعضای لیست ائتلاف (مثلا آقای چمران)، از شمردن رأی مابقی اسامی که به صورت ترکیب چند لیست از سوی مردم نوشته شده، خودداری کرده و همه را جزو رأی لیست ائتلاف محاسبه کرده‌اند.»
محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران هم اعتراض مشابهی را طرح کرده و نوشته: «‌شیوع پدیده مذموم ‎شمارش دسته‌ای آرا که با دیدن سرلیست و چند نفر دیگر، تمام 21 رأی به نفع لیست ائتلاف ‎اصولگرایان محاسبه می‌شود، بی‌توجهی به ‎حق‌الناس و خیانت در امانت است. به همراه دیگر همکارانم در ‎لیست جمهور، اعتراض خود را نسبت به این بدعت خطرناک به مراجع قانونی اعلام کردیم.»
محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس فراکسیون نیروهای مردمی انقلاب مجلس هم در تذکری به وزیر کشور و هیأت‌های نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: «از انتخابات شوراها گزارش‌های ناگواری به ما می‌رسد. در برخی از شهرها، خرید و فروش رأی فراوانی گزارش شده که بسیار نگران‌کننده است.»  او در این‌باره افزود: «هیأت نظارتی که از طرف نمایندگان مجلس، وزارت کشور و فرمانداری‌ها انتخاب شدند، نباید در چنین مواردی کمترین تعامل و مسامحه کنند. خرید و فروش رأی خیانت به آرای مردم است. باید قاطعانه و محکم با متخلفین برخورد شود.»
حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم از رایزنی‌اش با نمایندگان تهران در هیأت نظارت خبر داد و گفت: «امیدوارم اجازه بازرسی و شمارش مجدد صادر شود و به‌طور قطع در این بازشماری افراد منتخب تغییر خواهند کرد.»
 سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در این باره با اشاره به وجود فرصت چهار روزه برای شکایت به نتیجه انتخابات در شهرها و روستاها گفت: «در‌خصوص شکایت شهرها تصمیم‌گیری نهایی برعهده هیأت مرکزی است و اگر تخلف تأثیرگذاری بر سرنوشت انتخابات اتفاق افتاده باشد مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»
ماجرای اعتراض به نتایج در یاسوج
اعتراض‌ها اما در برخی شهرها از سطح شکایت فعالان سیاسی و نمایندگان بالاتر رفت. اعتراض به نتایج انتخابات شوراها در یاسوج که به دلیل نقص فنی سیستم رأی شماری الکترونیک و انتشار یک فهرست برنده نادرست در فاصله زمانی صرف شده برای بازیابی اطلاعات سیستم رخ داد، به بازداشت بیش از ۱۰۰نفر منتهی شد.  سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج در این‌باره گفت: «هیچ‌گونه دخل و تصرف در سیستم الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر وجود ندارد و آن کسی که لیست PDF را در فضای مجازی منتشر کرده، باعث و بانی این سر و صدا برای این مردم مظلوم می‌دانیم.
به کسی که این لیست را منتشر کرده برسیم، طبق قانون با او برخورد می‌کنیم.»