بسیج ارکان دولت برای انتقال قدرت

علی ربیعی، سخنگوی دولت ضمن تبریک به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب و آرزو برای موفقیت دولت سیزدهم برای توسعه کشور و ارتقای اخلاق، از بسیج همه ارکان دولت برای انتقال بهینه قدرت و نیز انتقال اطلاعات، آمار و گزارش‌ها به دولت سیزدهم خبرداد تا این انتقال، بدون بارکردن هزینه‌های اضافه به کشور و مردم انجام شود.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به اینکه آیا دولت فعلی برنامه مدونی برای انتقال تجربیات خود به دولت آینده دارد، با اشاره به اینکه رئیس جمهوری بلافاصله بعد از اتمام جلسه ستاد مقابله با کرونا ‌به دفتر آقای رئیسی در قوه قضائیه رفت و ضمن تبریک به وی، آمادگی دولت مستقر برای ارائه اطلاعات مورد نیاز دولت آتی در دوران انتقالی را ارائه کرد، اظهارکرد: علاوه بر این ایشان گزارشی از مهم‌ترین مشکلات فعلی کشور مثل موضوع تأمین کالا و ضرورت تأمین مقدار ارز بیشتر از مصوب برای آن را مطرح کرد. ربیعی، ادامه کار و برنامه گروه مذاکره‌کننده برجام را از دیگر محورهای این نشست برشمرد و افزود: روز یکشنبه هم در جلسه هیأت دولت، شیوه تعامل با دولت بعدی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تعامل با دولت سیزدهم برای انتقال و ارائه اطلاعات مد نظر رئیس‌جمهور منتخب، در سطح وزرا باشد و آنان اطلاعات مدنظر را در اختیار آقای رئیسی قرار بدهند.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از قبل پیش‌بینی شده که اطلاعات مدونی تهیه کنیم، ادامه داد: در دولت هم از مدت‌ها قبل به همه وزرا تأکید شد تا مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های خود را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند. مثلاً گفته شد اگر قرار بود کارهایی ادامه دهید تداوم چه کارهایی مدنظر است که همه اینها مدون شد و رئیس جمهوری این موضوعات را به رئیس جمهور منتخب گفت و مورد استقبال قرار گرفت.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه در مرکز تحقیقات هم این کار در حال جمع‌بندی است و بزودی مهمترین چالش‌های پیش رو برای رئیس جمهور منتخب ارسال خواهد شد، تأکید کرد: در ایران دولت‌ها باید مانند دوندگانی که چوب دویدن را در اختیار دونده بعدی قرار می‌دهند تا به مقصد برسند، تلاش کنند تجارب منتقل شده و از برنامه‌ها استفاده شود.


حفظ جمهوریت در انتخابات اخیر
سخنگوی دولت در ابتدای این نشست، ضمن تبریک به حجت‌الاسلام رئیسی بابت انتخاب از سوی مردم و نیز تأکید بر اینکه یک‌بار دیگر میراث گرانقدر انقلاب اسلامی و جمهوریت با یک انتخابات دیگر تداوم یافت، اظهارکرد: خوشبختانه ما از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پر آشوب ما باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیفزاییم.
او با بیان اینکه هر دولت حلقه‌ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، ایجاد یک سامان سیاسی باهدف دست به دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه از یک دولت به دولت دیگر را ضروری خواند و تأکید کرد: یک اصل شناخته شده و مورد احترام در جوامع مردم سالار اجماع نخبگان درباره یاری رساندن به دولت منتخب برای عبور از شرایط سخت است.
ربیعی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند نیز با دوراندیشی آینده‌نگرانه در کنار دولت بایستند، اضافه کرد: رئیس جمهور منتخب بزودی رئیس همه جمهور ایرانیان با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی است.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم را یک «نه» بزرگ به تحریم‌گران دانست و با اشاره به اینکه برخی مبلغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم «فشار حداکثری» بودند، اظهارکرد: به رغم این تلاش‌ها، سال‌ها در کنار تلاطم‌های تاریخی که داشتیم جمهوریت‌مان حفظ شد. دستاورد مشروطه تا به امروز یعنی صندوق‌های رأی اعتباری دوباره یافتند. نکته دیگر در این انتخابات بیشتر دیده شد اینکه رعایت اخلاق، تحمل و رواداری مخالف هم در بین هواداران نامزدها و هم میان نامزدها چشمگیر بود.
ربیعی درباره شخص رئیس جمهور منتخب هم گفت: در این روزها مخالفان همیشگی ایران تبلیغاتی منفی علیه انتخابات و آینده ایران و ناامید کردن مردم نسبت به منتخب انتخابات به راه انداختند. با شناخت و تجاربی که از منتخب ملت دارم و همان‌گونه در اظهارات کارزار تبلیغاتی هم بیان کرده‌اند، سیاست تعاملی، واقع‌بینی، عملگرایی، مصلحت‌اندیشی، باورمندی به عدالت و اعتقاد به خردجمعی در برنامه کار دولت قرار خواهد داشت.
دیوار تحریم‌ها در آستانه فروریختن
سخنگوی دولت درباره وضع رفع تحریم‌ها در این دولت یا دولت آینده نیز اظهارکرد: هر چند دولت دوازدهم دیوار تحریم‌ها را در نقطه پایانی فروریختن دیوار و شکست تحریم قرار داده است، اما آثار تحریم بر جامعه ایران سال‌ها باقی است. برای عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توأمان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار قرار گرفتن همه قوا و همه نهادها هستیم. این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و قرار گرفتن همه جناح‌های سیاسی و نهادهای مسئول و حتی نهادهای رسانه‌ای جهت مقابله با موانع لازمه موفقیت دولت در پشت‌سر گذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی، اجتماعی کرونا است.
او با بیان اینکه از آغاز رقابت‌های انتخاباتی تکرار کرده‌ایم که مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد، اضافه کرد:بر‌اساس سیاست‌های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نهادهای بالادستی، دولت خود را مکلف دانسته که این مذاکرات را بر مبنای تأمین حداکثری منافع ملی دنبال کند. اگر امریکا به تعهداتش برگردد، مذاکره‌کنندگان شرایط را برای تصمیم‌گیری به نهادهای بالادستی گزارش خواهند داد و منتظر دولت بعد نخواهند شد.
ربیعی گفت: اکنون به یک متن روشن و فاقد ابهام در همه کارگروه‌ها رسیده‌ایم. آنچه باقی ‌مانده بیش از آنکه به مذاکره نیاز داشته باشد، نیازمند تصمیم سیاسی همه طرف‌ها است و اگر تصمیمات سیاسی اخذ شود می‌توان امیدوار بود و هیچ بعید نیست که وارد دور پایانی گفت‌وگوها شویم.
سخنگوی دولت افزود: بنابراین در جریان طبیعی امور، در صورتی‌که دیگر طرف‌ها آماده باشند، دولت مانعی برای اتمام مذاکرات ندارد اما اگر به هر دلیلی توافق نهایی تا مهلت قانونی دولت دوازدهم اتفاق نیفتد، مسئولیت مذاکرات و تصمیم درباره جزئیات آن بر عهده دولت سیزدهم خواهد بود.
دستیار ارتباطات اجتماعی در واکنش به اظهارنظر مقام‌های امریکایی درباره انتخابات ایران نیز با تأکید بر اینکه دولت امریکا در جایگاهی نیست که صلاحیت اظهارنظر درباره فرایند انتخابات در ایران یا کشور دیگری را داشته باشد، گفت: هر وقت کشورهای قدرتمند بویژه امریکا در امور ایران اظهارنظر کردند مردم ایران هیچ حسن‌نیت و خیرخواهی در این اظهارات سراغ ندارند. همه جناح‌های کشور حتی با تفکر مخالف نظام هم به این ادراک رسیدند که امریکا هیچ خیرخواهی در این اظهارات ندارد.
ربیعی درباره تأمین واکسن نیز تصریح کرد: تا پایان تابستان علاوه بر واردات، حداقل ۳۰ میلیون دوز واکسن برکت، ۳ میلیون دوز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دوز اسپوتنیک تولید داخل و از آن بعد به ترتیب شاهد تولید واکسن‌های دیگر ایرانی خواهیم بود.
سخنگوی دولت گفت: برای ۲۷۰میلیون دوز واکسن اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰ درصد برنامه، ۱۲۰ میلیون دوز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تأمین خواهد شد.
ربیعی در پایان، علت اصلی بروز مشکلات اقتصادی در کشور و برای مردم را تحریم‌های ظالمانه امریکا دانست و افزود: نمی‌دانم چرا هیچ گاه یک جریان عظیم رسانه‌ای که تنها رسالت خود را انتقاد از دولت قرار داده بود، آن را ندید.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گفت: این آرزوی قلبی ما است که برای حتی یک روز زودتر هم که شده، رنج تحریم‌ها از زندگی مردم برداشته شود و اقدامات صورت‌گرفته برای شکست تحریم‌ها به نتیجه نهایی برسد. آرزو می‌کنم بعد از این هر شبکه خبری را که می‌بینیم، در آن از علت‌های اصلی به وجود آمدن این وضعیت برای مردم گفته شود و امیدواریم که دولت بعدی، ‌بی‌مهری‌ای را که این دولت دید، تجربه نکند.