اضطراب و کنکور

فاطمه رسولی‪-‬ اضطراب احساس ناخوشی، نگرانی یا تنشی است که شما در پاسخ به شرایط تهدید‌کننده یا فشارزا ارائه می‌دهید. توجه به این نکته لازم است که برخی از افراد بیش از دیگران مضطرب اند.
اضطراب چگونه روی می‌دهد؟
اضطراب می‌تواند خفیف یا چنان شدید باشد که شما را به هراس افکند. به طور طبیعی اضطراب گذراست، ولی هر گاه مدت زمان طولانی دوام یابد یا در غیاب فشار روانی یا تهدید روی دهد، آنگاه باید آنرا بیماری تلقی کرد. نشانه‌های اضطراب را می‌توان به دو بخش طبقه‌بندی کرد: روان شناختی و جسمانی، نشانه‌های
روان شناختی اضطراب عبارتند از: دلواپسی، تحریک پذیری، هراس، بی‌تابی، احساس خطر غریب الوقوع، بی‌قراری، ترس، ناتوانی در حفظ آرامش، دشواری در تمرکز، مشکلات خواب و فقدان لذت.


نشانه‌های جسمانی نیز مشتمل است بر: خشکی دهان، سرخ شدن، تهوع و استفراغ، غش و ضعف، اسهال، یبوست، سرگیجه، تنش عضلانی، تکرر ادرار، تحرک بیش از حد، مشکلات جنسی، لرزش، طپش قلب، افزایش ضربان قلب یا بی‌نظمی ضربان آن، آه کشیدن، تنفس تند و سریع، تعریق به ویژه در کف دست ها، تنفس‌های کوتاه، رنگ پریدگی و احساس خفگی
اما موضوع بحث ما اضطراب در زمان کنکور است،کنکور و یا همان آزمون سراسری که در کشور ما به یک رقابت جدّی و استرس زا در بین نوجوانان و شرکت‌کنندگان تبدیل شده است،به علت رقابت سنگین شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری و جو حاکم در سیستم اموزشی کشور ما در مورد کنکور،
عکس العمل‌های استرسی اشخاص در این برهه زمانی بسیار بالاست، اما از نظر متخصصین، بخش زیادی از این استرس‌ها طبیعی و فیزیولوژیک بوده و می‌توان با یادگیری مدیریت استرس، وضعیت حاکم را مدیریت کرد.
راهکارهای پیشنهادی
علائم بدنی اضطراب را از یک هفته قبل کم کنید: برای این کار می‌توانید از تنفس شکمی (دیافراگمی) کمک بگیرید. همچنین تن‌آرامی یا ریلکسیشن کمک بگیرید؛ به‌سادگی عضلات‌تان را به‌ترتیب برای ۱۰ ثانیه منقبض کنید و سپس ۲۰ ثانیه، همراه با تنفس شکمی، استراحت کنید و همین روند را برای عضلات مختلف تکرار کنید. ورزش و البته پیاده‌روی می‌تواند نقش مهمی در کاهش علائم اضطراب داشته باشد.
تغذیه‌ی مناسب داشته باشید
ویتامین‌های گروه B را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. در برنامه‌ی غذایی‌تان موز، آجیل، حبوبات، محصولات لبنی، گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات پررنگ وجود داشته باشد. درمقابل، تا جای ممکن انواع محرک‌ها، مانند کافئین (قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا و شکلات) و تئین (چای) و نیکوتین (دخانیات) را حذف و دمنوش‌ها را جایگزین آن‌ها کنید.
بر افکارتان مسلط باشید
کنترل‌کردن افکار بسیار مهم است. شما فقط باید روی تفکر مثبت درباره‌ی اهداف‌تان تمرکز کنید واز هر فکر منفی دوری کنید. داشتن روتین و برنامه‌ریزی نقش مهمی در رسیدن به این هدف دارد. درواقع تصور رتبه‌ی کنکور بر موفقیت شما بسیار تاثیرگذار است.
>مدیریت زمان
برای هر کاری که انجام می‌دهید باید برنامه‌ریزی داشته باشید. این کار بسیار به موفقیت شما کمک می‌کند.
در حین امتحان و کنکور به اطرافتان و دیگر آزمودنی‌ها نگاه نکنید.
حتما بطری آب در کنارتان داشته باشید اما از مصرف زیاد آن خودداری کنید.
صبحانه را به درستی بخورید.
اگر در زمان امتحان با افکار منفی و مزاحم مواجه شدید با زدن علامت روی دستتان خودتان را متوجه این موضوع کنید که الان زمان مناسبی برای فکر کردن به نگرانی‌ها نیست و بعد از امتحان به آن فکر خواهید کرد.
و در آخر توجه به معنویات را فراموش نکنید.