جزئیات لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» حداکثر ۱۰ سال حبس برای پدر مرتکب قتل فرزند

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» و با بیان اینکه در کلیه نشست‌های فقهی حقوقی، قصاص پدر منتفی اعلام شد و حداکثر ۱۰ سال حبس قطعی خواهد بود، گفت: مجازات تعیین شده کافی نیست، اما تبصره‌هایی که منجر به بازدارندگی و پیشگیرانه تنظیم شده‌اند مفید هستند. باید درصورت تصویب، بر اجرای این قانون نظارت کرد و قوه قضاییه گزارش مبسوطی جهت تنویر افکار عمومی به جامعه ارائه کند.
به گزارش ایسنا، اشرف گرامی‌زادگان همزمان با روز جهانی «حمایت از قربانیان خشونت»، به تشریح علل و اهمیت و چالش‌های تدوین لایحه «اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی» موسوم به لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» پرداخت و اظهار کرد: قانون مجازات اسلامی در هر موضوعی که جرم تلقی شود، مجازات تعیین کرده است. در این موضوع نیز مجازات وجود داشته، اما طبق نظرات دریافتی، مجازات تعیین شده کافی نبوده است. در چنین جنایاتی همه طالب قصاص یا حبس ابد برای قاتل هستند.
این حقوقدان ادامه داد: موضوع «رومینا» این‌عدم کفایت مجازات را برجسته کرد. از این رو قوه مجریه و قوه قضاییه در تدوین، اصلاح و بازنگری آن تلاش کردند. این لایحه بار دیگر خلاء کافی نبودن قانون موجود، عدم مسئولیت والدین، ضرورت آموزش و اطلاع‌رسانی و ضرورت حمایت دستگاه‌های اجرایی برای کاهش این حوادث را برجسته کرد. این لایحه جای کار فراوانی دارد که باید منتظر تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس بنشینیم.
جنایت علیه «رومینا» نشان داد خلاء‌های بسیاری در خانواده‌ها وجود دارد


وی با بیان اینکه موضوع خشونت در خانواده و اجتماع همیشه مسئله نگران کننده‌ای است، افزود: موضوع چند قتل فجیع در کشور، همه را برآشفته کرد. امنیت خانواده‌ها متزلزل شد. اطمینان و اعتماد که همیشه در خانواده‌های ایرانی برجسته و باعث فداکاری‌های متعدد شده بود، آسیب دید. جنایت علیه «رومینا» نشان داد که خلاء‌های بسیاری در خانواده‌ها وجود دارد که منجر به چنین جرایمی می‌شود. آن خلاء‌ها شامل کمبود‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… متعدد است که باید با اقدامات بازدارنده، کمبود‌ها را کاهش داد و با اطلاع‌رسانی و آموزش و آگاهی، موجب شناخت زودهنگام این بلایا شد.
گرامی زادگان یادآور شد: هنگام قتل «رومینا»، معاونت امور زنان و خانواده با تماس‌های نگران کننده خانواده‌ها روبرو شد. همه نگران بودند بخصوص وقتی که از بد رفتاری و یا بد اخلاقی پدران خانواده می‌گفتند. در جلسه داخلی معاونت این گلایه‌ها و مطالبات مطرح شد. نخست پیشنهاد اصلاح قانون در دستور کار قرار گرفت. همکاران حقوقی لایحه پیشنهاد اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) را مطرح کردند و پیش‌نویس اولیه آماده شد.
به گفته وی، معاونت امور زنان و خانواده بانی این لایحه قرار گرفت و با تعامل با معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و کمیسیون لوایح و همکاری قوه قضاییه با یک مشارکت خوب لایحه تدوین و مجازات‌های مربوط تعیین شد.
اعدام و قصاص باید کاهش یابد
مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با بیان اینکه قصاص یکی از مجازات‌های سنگین در قانون مجازات اسلامی است، تصریح کرد: در اکثر نشست‌های مربوط به مجازات ها، اغلب متخصصان خواهان کاهش صدور حکم قصاص توسط قضات محاکم هستند. مطلع هستید که برخی از قوانین، مجازات اعدام را هم حذف کرده‌اند. در کل اعدام و قصاص باید کاهش یابد. این را بسیاری از حقوقدانان و قضات به مجازات‌های دیگری تبدیل کرده‌اند.
گرامی‌زادگان افزود: برای همین لایحه، نشستی با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده با مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و دانشکده حقوق دانشگاه مفید در دی ماه سال گذشته برگزار شد. در این نشست تصریح شد که بنا به نظر مشهور فقیهان امامیه، یکی از شرایط حکم قصاص این است که قاتل، پدر یا جد پدری نباشد. از سوی دیگر بیان شد که نظام حقوقی ما در دو حوزه، حقوق مدنی و حقوق کیفری «رویکرد ارفاقی» نسبت به «والدین کودک آزار» دارد. در همین نشست مواد قانونی مورد توجه قرار گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
آیا نامگذاری معابر شهری به نام مشاهیر کشور، با هویت فرهنگی آن محل هماهنگ است؟ از دغدغه فرهنگی تا رفع مسئولیت ژوبین صفاری به نام صیانت، به کام محدودیت گفت‌وگو با سربازمعلمان حاضر در اتوبوس مرگ ترمزدستی‌ اتوبوس کار نمی‌کرد سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد تفکر جلیلی به وزارت خارجه راه می‌یابد؟ دولت سایه در کما «ابتکار» عوامل موثر در بازگشت بازار سرمایه به مسیر صعودی را بررسی کرد بورس در راه شاخص 2 میلیونی؟ آمریکا باز هم زیر بار تعهدات اصلی خود نمی‌رود پای مذاکرات وین روی پوست موز؟ به‌ مناسبت میلاد امام رضا(ع) و هفته قوه قضائیه انجام شد موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان حسن روحانی: حدود ۲۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم سفیر و نماینده دائم ایران در وین: سیاست ایران در مقابله با معضل جهانی مواد مخدر صرفا مبتنی بر مبارزه نیست یک کارشناس اقتصادی: جزئیات لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» حداکثر ۱۰ سال حبس برای پدر مرتکب قتل فرزند