حملات سریالی به کلیساهای کانادا پس از کشف گورهای جمعی

 
سرویس خارجی-

اوایل خرداد ماه بود که خبر رسید، در یک گور جمعی اجساد دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی (سرخ‌پوست) که برخی از آنها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌ روزی کاتولیک در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا پیدا شده است. تقریبا همه این اجساد کودک و دانش‌آموز بودند و سن برخی از آنها سه ساله، تخمین زده شد! در روزهای ابتدایی این ماه نیز اخبار تکان دهنده دوم منتشر شد؛ یک گروه بومی دوباره خبر داده که بقایای ۷۵۱ تن دیگر که عمدتاً از کودکان بومی کانادا بودند، این بار در محوطه یک مدرسه سابق کاتولیک در استان «ساسکاچوان» کشف شده است!


این اخبار در پی انتشار اخبار گاه و بی‌گاه در مورد تجاوز به کودکان در کلیساها و مراکز مربوط به واتیکان، اذهان مردم را نسبت به فرانسه مدعی دفاع از حقوق بشر و کلیسای کاتولیک به شدت بدبین کرده است. نه نخست‌وزیر کانادا و نه پاپ تا این لحظه حاضر به یک عذرخواهی ساده در این باره نشده‌اند.
حالا در پی انتشار این خبرها و تشدید شعله خشم نسبت به مسئولین این جنایات، سریالی از آتش زدن کلیساهای کانادا به راه افتاده است. دیروز خبری منتشر شد که چند کلیسای کاتولیک در بریتیش کلمبیای کانادا به آتش کشیده شدند. این در حالی است که چند روز پیشتر نیز دو کلیسای کاتولیک دیگر در همین ایالت دستخوش حوادثی از این دست شده بودند.
پلیس کانادا اعلام کرده، کلیسای «قلب مقدس» و کلیسای «سنت‌گریگوری» کاملاً سوخته و پلیس
آتش سوزی‌ها را مشکوک ارزیابی می‌کند. بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از «سی‌بی‌سی»، این آتش سوزی‌ها روز شنبه در مناطق بومی‌نشین در جنوب بریتیش کلمبیا و از سوی گروه‌های بومی رخ داده است. پلیس اکنون در حال بررسی این است که آیا ارتباطی بین آتش سوزی‌های صبح شنبه در کلیسای «سنت آن» و کلیسای «چوپاکا» و آتش سوزی‌ در کلیسای «اوکاناگان» که روز دوشنبه اتفاق افتاد، وجود دارد یا خیر.
گفتنی است، سیستم مدارس شبانه‌روزی که بین سال‌های ۱۸۳۱ و ۱۹۹۶ فعالیت می‌کرد، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده‌های خود جدا و به مدارس مسکونی مسیحی عمدتاً کاتولیک آورد. این مدارس از سوی دولت فدرال اداره می‌شدند. گزارش یک کمیسیون فدرال نشان می‌دهد که سیستم این مدارس شبانه‌روزی نسل‌کشی فرهنگی را برای مردم بومی کانادا وضع کرده بود.
همچنین گفتنی است، این موارد صرفاً مربوط به یک «گذشته» نیست؛ همین رادیو سی‌بی‌سی کانادا در سال 2017 موردی مشابه ظلم به بومیان را گزارش کرد: «در بیمارستانی در شهر ساسکاتونِ این کشور، زنانِ بومی را که برای وضعِ حمل به بیمارستان می‌آمدند، مجبور می‌کردند تا به جراحی عقیم‌‌سازی تن دهند، در غیر این صورت بچه‌های تازه به دنیا آمده‌شان را از آنان جدا می‌کردند».