نهاد‌های خارج از دولت مؤدیان مالیاتی خوش‌حسابی هستند

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نهاد‌های خارج از دولت در سال ۱۳۹۸ حدود ۵/۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دادند و ۶۲۲‌هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر‌مستقیم در این سال ایجاد شد، در همین راستا به استناد گزارشات سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور مالیاتی، برخلاف ادعای وزارت خزانه‌داری امریکا، نهاد‌های خارج از دولت همه مالیات خود را پرداخته‌اند. مدت‌هاست که ادعا می‌شود برخی از مجموعه‌های خارج از دولت مالیات پرداخت نمی‌کنند آن بخش از مجموعه‌های خارج از دولت که فعالیت فرهنگی عام‌المنفعه انجام می‌دهد گویا بر اساس قوانین معاف از مالیات می‌باشند و شواهد نشان می‌دهد که فعالان حوزه‌های اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی و تعاونی و عمومی در کل ملزم به پرداخت مالیات هستند و اگر چنین نکنند ادامه فعالیت برای آن‌ها امکان پذیر نیست.
در بعد تبلیغات هجمه سنگینی به سوی نهاد‌های خارج از دولت است، در صورتی که اگر این بخش‌ها فعالیت اقتصادی هم انجام می‌دهند، ماهیت فعالیتشان به قصد کسب ارزش افزوده و سود نیست و عایدی آن‌ها نیز صرف امور عام‌المنفعه است و مالیات فعالیت‌ها نیز پرداخت می‌شود منتهای مراتب تبلیغات سوء در ایران راستا ریشه سیاسی دارد.
البته چند سالی است که افزایش شفاف‌سازی در حوزه مذکور موجب شده است تا شواهد و قرائن پرداخت مالیات و بیمه در اختیار عموم مردم جامعه قرار گیرد با این حال رسانه‌های معاند همچنان با اهداف سیاسی بر مواضع و تبلیغات سوء خود در مورد مالیات استوار هستند، نکته قابل توجه این است که فرار مالیاتی در اقتصاد ایران در حوزه‌های غیر شفاف و بخش‌های غیر مولد انجام می‌گیرد.
رئیس شورای سیاستگذاری جایزه ملی تعالی و پیشرفت، در مراسم پنجمین دوره اهدای جایزه تعالی و پیشرفت که روز (یک‌شنبه) با حضور نهاد‌های خارج از دولت در تهران برگزار شد. با اشاره به اینکه موضوع بهره‌وری محور سوم سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: همه نهادها، رویکرد بهره‌ورانه را مورد توجه قرار داده‌اند.


محمد جواد ایروانی گفت: روحیه جهادی و مردم‌گرایی شاکله اصلی مدیریت نهاد‌های خارج از دولت است که منطبق با نیاز‌های واقعی و برگرفته از ارزش‌های انقلابی است.
به گفته وی رو نمایی از واکسن ایرانی برکت و پروژه مرغ لاین آرین و ساخت روانکار‌های صنعتی در مجموعه شرکت‌های تحت پوشش این نهاد‌ها است که این موفقیت‌ها در شرایط سخت تحریمی و با وجود کارشکنی دشمنان خارجی به دست آمده‌اند.
ایروانی ادامه داد: نهاد‌های خارج از دولت با اتکا به رهنمود‌های مقام معظم رهبری تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرده و این ویژگی را در خود نهادینه کرده‌اند.
وی اظهار کرد: ظرفیت هم‌راستایی نهاد‌های خارج از دولت با دولت یکی دیگر از مهمترین ویژگی این نهادهاست که در کنار توانمندسازی آحاد جامعه به توانمندی پایدار منتج می‌شود.
ایروانی گفت: نهاد‌های خارج از دولت در سال‌۱۳۹۸ حدود ۵/۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دادند و مدیریت شایسته و روحیه جهادی در این نهاد‌ها منجر به ایجاد ۶۲۲ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر‌مستقیم در سال‌۱۳۹۸ شده است.
ایروانی به استناد گزارشات متعدد سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور مالیاتی کشور گفت: برخلاف ادعای وزارت‌خزانه‌داری‌امریکا، نهاد‌های خارج از دولت همه مالیات خود را پرداخته‌اند و جزو خوش حساب‌ترین مؤدیان مالیاتی به شمار می‌روند و این برخلاف تبلیغات دروغین وزارت‌خزانه‌داری امریکا و سازمان‌های وابسته به cia و رسانه‌های خارج نشین است.
به گفته وی اهرمی‌کردن سرمایه‌های مردمی، پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان، تشکیل صندوق‌های جسورانه و خطرپذیر و اهتمام به تکمیل زنجیره ارزش افزا از دیگر ویژگی‌های این نهادهاست. وی تأکید کرد: با این وجود نهاد‌های خارج از دولت جای سایر بخش‌های اقتصادی را تنگ نکرده‌اند و از رقابت با بخش خصوصی، تعاونی و شرکت‌های دولتی پرهیز می‌کنند.
‌وزیر اقتصاد دوران دفاع مقدس تأکید کرد: راهبرد اساسی کشور باید تعامل و هم‌افزایی بین بخش‌های دولتی، خصوصی، نهاد‌ها و تعاونی باشد تا جهش اقتصادی به وجود آید.