بدانید که این همه پتانسیل تیم ملی نبود


فشردگی مسابقات و خستگی بازیکنان، مانع ادامه روند خوب‌مان شد
 تجربه لیگ ملت‌ها در المپیک به کمک‌مان می‌آید



محمد محمدی سدهی/  مسابقات لیگ جهانی والیبال 2021 با حضور تیم ملی در رده دوازدهم جدول 16 تیمی به پایان رسید. عملکرد ملی‌پوشان والیبال تحت هدایت ولادیمیر آلکنو با 5 پیروزی و 10 شکست، مورد انتقاد تعدادی از کارشناسان این رشته واقع شد. این در حالی است که مسابقات المپیک توکیو حدود یک ماه آینده آغاز خواهد شد و تیم ملی در این مدت باید خود را به سطح بیشتری از آمادگی و هماهنگی برساند. با تمام این اوصاف یکی از موارد امیدبخش تیم ملی در لیگ ملت‌ها، درخشش بازیکنان جوانی چون صابر کاظمی و میثم صالحی بود.
میثم صالحی در این مسابقات نگاه‌ها را به خود جلب کرد و در چند بازی هم عنوان امتیازآورترین بازیکن تیم ملی و زمین لقب گرفت. این بازیکن جوان تیم ملی والیبال درخصوص مسابقات لیگ ملت‌ها به خبرنگار «ایران» گفت: «نخستین بار بود که به همراه تیم ملی در مسابقات حضور یافتم، با این وجود در اکثر بازی‌ها به عنوان بازیکن اصلی در زمین حضور داشتم و از این موضوع بسیار خوشحالم.» او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «خدا را شکر در مسابقات لیگ ملت‌ها تجربه خوبی به دست آوردم و سعی کردم در هر بازی بهتر از بازی قبل باشم. این درست که اولین حضورم در تیم ملی بود اما بازی کردن در کنار ستاره‌های تیم باعث پیشرفت و کسب تجربه می‌شود که نکته مثبت حضورم در این مسابقات همین کسب تجربه بود و فکر می‌کنم تاحدودی به این موضوع رسیدم.»
پشت خط‌ زن تیم ملی والیبال بیان داشت: «خدا را شکر آلکنو در این مسابقات به ما جوان‌ترها اعتماد کرد و فکر می‌کنم که نتیجه این اعتماد هم بد نبود. در این دوره از مسابقات جوانان تیم ملی عملکرد خوبی داشتند و توانستند به خوبی خودشان را نشان دهند. تیم ما در 2 بازی ابتدایی عملکرد خوبی نداشت و مقابل ژاپن و روسیه شکست خوردیم اما در ادامه چند بازی سخت را با پیروزی پشت سر گذاشتیم و روند خوبی داشتیم. می‌توانستیم به روند خوب‌مان ادامه دهیم اما فشردگی مسابقات و خستگی بازیکنان باعث شد تا این روند ادامه پیدا نکند.»
صالحی این گونه درخصوص دو هفته پایانی و نتایج تیم ملی در این هفته‌ها صحبت کرد: «در این دو هفته، 3 بازی‌مان به ست پنجم کشیده شد و متأسفانه نتوانستیم در این 3 بازی پیروز باشیم اما در مجموع فکر می‌کنم که تیم ملی عملکرد خوبی داشت هرچند که می‌توانستیم بهتر باشیم و در برخی از بازی‌ها به پیروزی برسیم اما به هر حال ورزش همین است و برد و باخت دارد. این مسابقات می‌تواند تجربه خوبی برایمان باشد؛ تجربه‌ای که در المپیک به کمک‌مان بیاید.»
پشت خط زن تیم ملی صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «به هر حال تیم ملی بدون بازی تدارکاتی و پس از 2 سال به دلیل وضعیت ویروس کرونا در مسابقاتی به این سطح حاضر شد و این موضوع کارمان را سخت کرد. علاوه بر این تیم ملی بازیکنان جوان زیادی داشت که این بازیکنان به تجربه نیاز داشتند و فکر می‌کنم لیگ ملت‌ها میدان خوبی برای رسیدن به این مهم بود.»
او با اشاره به حضورش در ترکیب اصلی تیم ملی در اکثر مسابقات گفت: «بازی کردن به عنوان بازیکن فیکس در این دوره از مسابقات در کنار بازیکنان باتجربه و نامدار تیم ملی، برای من بسیار لذتبخش بود. از اعتماد آلکنو ممنونم و از سرمربی تیم ملی تشکر می‌کنم که با بازی دادن به من کمک کرد تا خودم را نشان دهم. تمام تلاش من و سایر بازیکنان جوان این بود تا در این مسابقات پاسخ اعتماد سرمربی را بدهیم و امیدواریم که این موضوع محقق شده باشد و هم آلکنو و هم هواداران والیبال از عملکرد بازیکنان جوان رضایت داشته باشند.»
صالحی درخصوص المپیک توکیو افزود: «شاید من به عنوان بازیکن جوان نتوانم خیلی در مورد این موضوع اظهارنظر کنم اما بدانید که این همه پتانسیل تیم ملی نبود و تیم ملی در توکیو بهتر خواهد بود و ان شاءالله در این میدان بزرگ نتیجه بهتری کسب خواهد شد. البته ما زمان زیادی برای آماده‌سازی جهت حضور در المپیک نداریم و باید در این زمان اندک به شرایط ایده‌آل برسیم. باید لیگ جهانی و نتایجی که در هفته‌های آخر کسب شد را فراموش کنیم و به کسب نتیجه در المپیک امیدوار باشیم.»عملکرد خوب این بازیکن ۲۳ ساله در لیگ ملت‌های والیبال باعث شد تا صفحه رسمی باشگاه والیبال اولیشتن لهستان خبر از پیوستن این بازیکن ۱۹۸سانتیمتری به این باشگاه بدهد. پشت خط زن تیم ملی والیبال در این خصوص اظهار داشت: «از این موضوع بسیار خوشحالم که توانستم لژیونر شوم. قطعاً این موضوع در ادامه مسیر ورزشی‌ام کمک زیادی به من خواهد کرد. تلاش خواهم کرد تا با درخشش در این تیم به تجربیاتم اضافه کنم و ماحصل آن کمک به تیم ملی کشورم باشد.»


داورزنی: در فضای مجازی به بازیکنان خوب و متعصب‌مان کم لطفی شد

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال دیروز میهمان ویژه برنامه لیگ ملت‌های والیبال در شبکه ورزش بود و درخصوص نتایج تیم ملی در این مسابقات صحبت کرد.رئیس فدراسیون والیبال در ابتدا از اضافه شدن فرهاد قائمی، دریافت کننده باتجربه تیم ملی که چندی پیش از تیم ملی خداحافظی کرده بود، خبر داد. همچنین در روزهای گذشته خبری درخصوص اضافه شدن مهدی مرندی (لیبرو) به اردوی تیم ملی منتشر شد. داورزنی در ادامه ضمن عذرخواهی مجدد از نتایج تیم ملی در لیگ ملت‌ها درخصوص کادر فنی و اضافه شدن نفرات جدید گفت: «در حال حاضر محمدرضا تندروان، تنها کمک ایرانی آلکنو است و قرار نیست کمک دیگری به تیم اضافه شود. ضمن اینکه ما در کنار تندروان ،یک کمک ایتالیایی (توماس توتولو) هم داریم که او هم در کنار تیم است. تیم ملی در ایتالیا از نظر روحی دچار مشکل شد و این موضوع باعث شد  5 بازی را ببریم و 10 بازی را واگذار کنیم؛ در شرایطی که تیم با این مشکل مواجه نمی‌شد، تیم ملی 10 برد و 5 باخت کسب می‌کرد.» رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: «در فضای مجازی انتقاداتی به بازیکنان خوب و متعصب‌مان شد که این انتقادات کم لطفی بود. همه کارشناسان منصف معتقد بودند که نفرات انتخاب شده بهترین‌ها بودند.»