قالیباف: دوربین‌ها در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد

گروه سیاسی/ در جلسه دیروز مجلس باز هم بحث بر سر طرح و لایحه بود. موضوعی که از همان ابتدای آغاز بکار مجلس یازدهم محل انتقاد بود و شمار آن از صدها مورد هم فراتر رفت دیروز در صحن علنی مطرح شد تا قالیباف با صحه گذاشتن بر ایرادات وارده بگوید که اولویت با لوایح است.
ابتدا محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در تذکری گفت: «رهبر انقلاب تأکید داشتند که در مورد بحث‌های مهم، دولت لایحه بدهد. با توجه به اینکه رئیس جمهور و دولت آینده دغدغه‌اش با مردم و نمایندگان هماهنگ است از هیأت رئیسه انتظار می‌رود طرح‌های مهم را وارد صحن نکنید و به دولت اجازه بدهید اقدام به ارائه لایحه کند، این کار پاسخ عملی به منویات رهبری است و آثار و برکات خوبی دارد». به گزارش خانه ملت، در ادامه محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: آقا این موضوع را گفتند. از طرفی بعضی موقع‌ها تشخیص مجلس ارائه طرح است ولی در موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز درست است و لایحه محوری بر طرح محوری اولویت دارد. مجلس زمانی کارش مفید و مؤثر است که سهم تعداد لوایح از طرح‌ها بیشتر باشد، از این جهت ما ضعف داریم که تعداد طرح‌ها در مجلس از تعداد لوایح بیشتر است.
در ادامه جلسه دیروز مجلس علیرضا سلیمی هم در تذکری به قالیباف گفت: در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها سه ماه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت دادیم که این فرصت یک ماه دیگر نیز تمدید شد با این حال حدود چند روزی است که از این یک ماه مهلت نیز گذشته است. او ادامه داد: خودمان باید از مصوبه مجلس شورای اسلامی دفاع کنیم. آیا شورای عالی امنیت ملی در این زمینه تصمیمی گرفته است و ما اطلاع نداریم؟ باید در این زمینه شفاف‌سازی شود.
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: درباره آژانس قبلاً نیز تذکر دادم و الان هم می‌گویم بعد از سه ماهی که گذشت هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن نیز هیچ‌یک از موضوعاتی که در داخل ضبط شده است هیچ‌گاه در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است. او تأکید کرد:‌ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دقیقاً در حال اجرا است.


مأموریت قالیباف به دو کمیسیون
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه دیروز هم درگذشت تلخ سرباز معلم‌ها و خبرنگاران ایسنا و ایرنا را در سوانح جاده‌ای به ملت ایران و بازماندگان مرحومین تسلیت گفت و تأکید کرد که کمیسیون‌های عمران و حقوقی مجلس علل واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و سرباز معلمان را بررسی و گزارش دقیق و شفاف آن را به مردم ارائه خواهند کرد. رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه تسریع در روند واکسیناسیون و جلوگیری از وقوع موج‌های بعدی همه‌گیری انتظار بحق مردم از مسئولین اجرایی است، گفت: بر‌اساس گزارش‌های مردمی در برخی مراکز برای تزریق نوبت دوم واکسن صف‌های طولانی تشکیل شده که مسئولین اجرایی باید هر چه سریع‌تر نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدام کنند.
تصویب دو فوریت طرحی برای پاسخگو کردن دولتی‌ها
نمایندگان مجلس در جریان بررسی فوریت طرح «الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان» با رسیدگی دو فوریتی این طرح با 166 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. محمدرضا صباغیان در دفاع از این طرح گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که تذکرات نمایندگان پاسخی از سوی دستگاه‌های اجرایی دریافت نمی‌کند و توجه زیادی به آنها نمی‌شود و این طرح الزام ایجاد می‌کند تا ابزار نظارتی مجلس تقویت شود. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی اما در مخالفت گفت: روابط قوا براساس قانون اساسی تنظیم شد و قانون اساسی یکی از این اسناد بالادستی است که رابطه بین مجلس و دولت را تعریف کرده است و ما اگر بخواهیم در این رابطه قانونی تنظیم کنیم خواه ناخواه قانونی به نفع خودمان تصویب خواهیم کرد و اگر قانون جدید با قوانین بالادستی مغایر باشد شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند و امکان اجرایی ندارد.
نمایندگان همچنین با تقاضای کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تحقیق و تفحص از نحوه احداث پتروشیمی الوند با 151 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. همچنین نمایندگان با ارجاع طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی به کمیسیون کشاورزی موافقت کردند.
توصیه‌های مجلسی‌ها
به دولت آینده
در جلسه دیروز همچنین نمایندگان در نطق‌ها یا تذکرات خود انتخابات ریاست جمهوری را یادآور شده و توصیه‌هایی را به دولت آینده مطرح کردند. از جمله سارا فلاحی ،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نطق میان دستور خود گفت: «امروز فصل خدمت دولتی است که باید انقلابی بماند و برای انقلابی ماندن خود، باید تیغ نقد و نظارت مجلس انقلابی بر گلوی آن باشد. ممکن است دیگر فرصتی نباشد تا مردم سخاوتمندانه به ما اعتماد کنند پس فارغ از هیاهوهای سیاسی و دغل کاری سیاسیون به معیشت مردم بپردازید.»
بیژن نوباوه نماینده تهران هم در بخشی از نطقش گفت: «شاید امروز مهمترین انتخاب برای اداره امور اجرایی کشور، انتخاب هیأت دولت و مراتب پایین‌دستی آن است که متأسفانه مشاهده می‌شود بسیاری از افراد فرصت‌طلب که در هر دوره‌ای صرفاً به حفظ منافع خود فکر می‌کنند در تلاشند تا با نفوذ به بدنه اجرایی دولت به اهداف ناپاک خود برسند، آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب، شما می‌بایستی صرفاً خود را متعهد به منافع ملی کشور و مردم قهرمان ایران بدانید.» حسین رئیسی، نماینده میناب هم در بخشی از نطق خود گفت: «حال آقای رئیسی نوبت شماست که سرمایه اجتماعی تضعیف شده و اعتماد از دست رفته را با تلاش مجاهدانه بازسازی کنید، برای نخبگان و مدیران توانمند در دولت خود فضای خدمت را فراهم کنید، مردم امید دارند به حول و قوه الهی دولت مردمی و فساد ستیز سیزدهم، ایران قوی را در معرض دید جهانیان قرار دهد.»
مجتبی توانگر نماینده تهران هم در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در جهت تشکیل دولت فراگیر می‌توان همه نخبگان [ضمن حفظ انسجام کابینه افراد کارآمد، قوی و انقلابی] جریان رقیب را به کار گرفت. فهرست مفصلی وجود دارد: اردکانیان، ستاری، اسلامی، بی‌طرف و...»
گفتی است با پایان یافتن جلسات هفته جاری مجلس، نمایندگان به مدت دو هفته از 13 تا 23 تیر تعطیلات تابستانی خواهند داشت.