برنامه‌های متعدد رونمایی از واکسن داخلی و مردمی که همچنان در صف هستند

نماینده مجلس در گفتگو با آفتاب یزد: حدود 60 میلیون از جمعیت نیاز به واکسن دارد و تولید داخل ما برای شروع واکسیناسیون با واکسن کوبرکت چیزی حدود 3 الی 4 میلیون است
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: دسترسی به واکسن کرونا در شرایط پاندمی این بیماری برای هرکشوری و مردمان آن موجب افتخار است. اینکه کشور ما در زمره کشورهای تولید‌کننده واکسن کرونا قرار گرفته است موجب خوشحالی همگان شده است و دستیابی به استقلال در زمینه کنترل این بیماری که تنها راه مقابله با آن تزریق واکسن است، موجب فخر و افتخار هر زن و مرد ایرانی است. تقریبا هر چند روز یکبار رسانه‌ها از مراسم رونمایی واکسن جدید تولی داخل خبر می‌دهند و تا امروز از چندین واکسن در کشور رونمایی شده است. امابه موازات این اتفاقات مردم شاهد صف‌های طولانی سالمندان برای دریافت واکسن هستند و هر روز تصاویر این صف‌ها و حتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتن سالمندان بسیاری را شرمسار می‌سازد. به نظر می‌رسد این دوگانه به دلیل مدیریت ناصحیح وزارت بهداشت به وجود آمده است. اما مردمی که خود یا پدر و مادر هایشان در صف‌های دریافت واکسن سرگردان شده‌اند نمی‌توانند این مراسم‌های رونمایی را باور کنند و اعتمادشان نسبت به دستاورد‌ها از بین می‌رود. زیرا حتی بسیاری از سالمندان به دلیل عدم اعتماد به سامانه‌ها در صف‌ها قرار می‌گیرند. در نهایت مدیریت بسیار نادرست وزارت بهداشت در زمینه واکسن کرونا نتایج خوبی را برای کشور رقم نخواهد زد و باید باردیگر در این نوع مدیریت‌ها تجدید نظر شود تا اعتماد مردم بازگردد. ما در این گزارش به واکسن‌های تولید شده در داخل اشاره و برخی از مراسم رونمایی از واکسن در روزهای اخیر را نیز منعکس میکنیم و در آخر از کارشناسان پرسیده‌ایم آیا این مدیریت ناصحیح موجب اعتماد سوزی در جامعه می‌شود؟
>واکسن‌های ایرانی
تا به امروز از واکسن‌های کوبرکت، رازی کوپارس، پاستور، سینا ژن، فخری، اسپونتیک ایرانی و نورا در کشور ما تولید شده اند.واکسن کو برکت مجوز تزریق اضطراری را دریافت کرده است. همچنین موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن رازی کوپارس را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن‌ترین واکسن‌ها است، برای تولید آن استفاده کرد. این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، در اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.واکسن پاستور به صورت مشترک بین شرکت گامالیا روسیه و شرکت اکتوور در البرز تولید شده است و طبق گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو در این هفته شاهد صدور مجوز اضطراری واکسن دیگری که تولید انستیتو پاستور ایران است خواهیم بود.در مورد واکسن سیناژن فاز پیش‌بالینی و اول کارآزمایی بالینی واکسن "اسپایکوژن" در استرالیا آغاز شد و پس از آنکه مورد تایید وزارت بهداشت استرالیا قرار گرفت، وزارت بهداشت ایران پذیرفت فازهای دوم و سوم آن در ایران انجام شود. واکسن فخرا نیز در مرحله دوم تست بالینی است. در سوی دیگر به گفته وزیر بهداشت و درمان در راستای تولید قراردادی واکسن اسپوتنیک در مجموعه اکتوور، پس از انتقال بانک سلولی به کشور و اتمام مراحل تولید آزمایشی، هم اکنون بچ انتقال تکنولوژی بر اساس دستورالعمل‌های تدوین شده توسط انستیتو گامالیا و در ماشین آلات و تجهیزات کاملا مشابه با سازنده اصلی به تولید رسیده و کلیه آزمایش‌های مربوطه در این خصوص با موفقیت به پایان رسیده است. آیین رونمایی از واکسن نوترکیب «نورا» تولید شده در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آغاز فرآیند کارآزمایی بالینی این واکسن صبح روز (یکشنبه ۶ تیرماه) با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) برگزار شد.


>واردات واکسن خارجی با تولید واکسن داخلی منافاتی ندارد
در این خصوص هادی یزدانی پزشک و کارشناس به آفتاب یزد گفت: « من اگر سیاست‌گذار سلامت بودم در ماجرای مدیریت بحران کووید قطعا برای 110 تا 120 میلیون دوز واکسن برای کشور پهناور و پر جمعیت ایران برنامه ریزی می‌کردم. زیرا حتی این چشم انداز هم وجود ندارد که با یکبار واکسیناسیون عمومی این ویروس از بین برود و امکان دارد به دوز‌های یادآوری هم احتیاج داشته باشیم. پس سیاست‌گذار باید به واکسن داخلی فکر می‌کرد.اما این مسئله وجود دارد در دنیا کشور‌هایی که در نظام و ساختار بین‌الملل هستند چنین نیازی را حس نمی‌کنند اما نظام حاکمیتی ما به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی خود را در سیستم جهانی هضم نکرده است.پس بخشی از این موضوع که مدیران به سمت ساخت واکسن داخلی حرکت کنند قابل درک است. اما ماجرای اصلی این است تولید واکسن فرآیند ساده‌ای ندارد و حتی در شرایط پاندمی قواعد و ضوابطی دارد. پس هیچ منافاتی وجود ندارد که از بازارهای بین‌المللی واکسن تامین شود تا زمانی که واکسن داخل گسترده تولید شود. اما وقتی ما به فرآیند نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم از کشورهایی که ما با مشکلی نداشته‌اند هم واکسن در تعداد مناسب وارد نشده است. وقتی در خرید این واکسن هم خلل ایجاد می‌شود قاعدتا مشکل جای دیگری است. نزدیک 17 مورد پروژه تولید واکسن وجود دارد که چند مورد آن تنها معروف شده است.وقتی یک محصولی در کشور تولید می‌شود و از طرف دیگر صف‌های طولانی واکسن وجود دارد و تزریق دوز دوم عقب می‌افتد طبیعتا مردم دچار تناقض و تضاد می‌شوند و می‌پرسند چه منافاتی داشته است که مسئولین تا زمانی که محصولات داخلی مورد تایید حداقل‌های علمی دنیا قرار بگیرند،واکسیناسیون با یک سرعت مطلوب با استفاده از واکسن‌های خارجی انجام می‌شده است؟»
>اعتماد از دست رفته مردم
در ادامه بابک قرائی مقدم در این باره به خبرنگار آفتاب یزد گفت: «مردم متاسفانه اعتماد خود را در رابطه با بدقولی‌های وزارت بهداشت از دست داده اند. افرادی را می‌بینیم که هفته‌ها در سامانه اسم نویسی کرده‌اند و حتی هفته‌های اول سامانه کار نمی‌کرد. بعد هم که سامانه کار کرد هفته‌ها بود که افراد زیادی ثبت نام کرده‌اند اما اطلاعی به آن‌ها داده نشد. از سوی دیگر در هفته‌های بعد شاهد آن بودیم که افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند به دوز دوم دیگر دسترسی پیدا نکردند.بنابراین باز هفته‌ها این افراد مراجعه می‌کردند ولی دوز دوم واکسن موجود نبود. الان هم برای تامین عقب افتادگی دولت در زمان تهیه دوز دوم واکسن باز ما شاهد صف‌های طولانی هستیم.اگر واکسن تهیه شده است و وجود دارد مراکز واکسیناسیون را گسترش دهند تا مردم تا این میزان معطل نشوند. خطر ابتلای افراد در این صف‌های طولانی دریافت واکسن بسیار زیاد می‌شود زیرا سیستم وزارت بهداشت باعث تجمع افراد شده است. اکثر این افراد یا اصلا واکسن نزدند یا تنها یک دوز را دریافت کرده اند.این بسیار باعث ناامیدی و بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به دستاورد‌ها شده است. از ابتدا همگان از تولید واکسن داخلی خوشحال شدند ولی الان مسئله اصلی این است که بدقولی‌های متعدد و سوء مدیریت‌ها باعث اعتمادسوزی در جامعه شده است و هنوز افراد 70 سال به بالا به صورت کامل واکسیناسیون نشده اند.»
>تنها واکسن کوو برکت به تولید انبوه رسیده است
در آخر سید جلیل میرمحمدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره به آفتاب یزد گفت: «در اینکه اشکالاتی در توزیع واکسن در کشور وجود داشته است بر کسی پوشیده نیست. اما علت اینکه بعضا در توزیع به مشکل برخورده‌ایم این بوده است که تا امروز بخش عمده واکسنی که به مردم تزریق شده وارداتی بوده است و از کشورهایی مثل چین، هند، روسیه و... وارد کشور شده است.بخشی از واکسن‌های خریداری شده به موقع به کشور وارد نشدند و ما به مشکل برخوردیم و محموله‌های خریداری شده در زمان مقرر وارد کشور نشد و منجر به مشکلات در تزریق واکسن شد. نکته دوم این است که در رابطه با واکسن و رونمایی‌ها قابل توجه است رونمایی واکسنی که تا به حال به توزیع انبوه رسیده است واکسن کو برکت است. واکسن‌های دیگر هنوز در مرحله فاز مطالعات بالینی هستند و به مرحله تولید انبوه نرسیده است. سایر واکسن‌ها هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند و ما امیدواریم در آینده بسیار نزدیک واکسن پاستور هم به تولید انبوه برسد و در اختیار مردم قرار بگیرد. جمعیت کشور ما 80 میلیون است و حدود 60 میلیون از جمعیت نیاز به واکسن دارد و تولید داخل ما برای شروع واکسیناسیون با واکسن کوبرکت چیزی حدود 3 الی 4 میلیون است که البته طی روزهای آتی به مرور نسبت به افزایش تولید آن‌ها اقدام خواهد شد که میزان بالاتری در اختیار مردم قرار بگیرد. اما چیزی که الان در حال تولید است در حد نیاز کشور ما نیست و نیاز کشور بسیار بیشتر از این میزان است. در کنار تولید داخل باید واردات واکسن‌های خارجی هم ادامه داشته باشد. فکر می‌کنم با توجه به ورود محموله‌های واکسن‌های وارداتی بخشی از نیاز مردم مرتفع شود.»