کاهش میزان واردات سوئیچ شبکه با افزایش تولید داخلی

سوسن صادقی
خبرنگار
چندی پیش خبری مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات سوئیچ شبکه رسانه‌ای شد؛ خبری که چالشی را بین واردکنندگان و تولیدکنندگان این محصول سخت افزاری ایجاد کرد که برای حل این مشکل جلساتی از سوی سندیکای صنعت مخابرات ایران، اتحادیه فناوران رایانه‌ای، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) و وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صمت تشکیل شد. طبق تصمیم‌گیری در این جلسات، مقرر شد برای حمایت از محصولات داخل تا زمان تولید حداکثری و تأمین بازار از سوی تولیدکنندگان داخلی، همچنان واردات سوئیچ شبکه ادامه داشته باشد و پس از آن ماهانه 1200 دستگاه از میزان واردات این کالا کاسته شود. فعالان صنعت مخابرات و واردکنندگان سخت افزاری درباره رفع این چالش به «ایران» می‌گویند.
کاستن از واردات با تولید حجم بالا


محمدرضا فرجی تهرانی رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران معتقد است وقتی کالایی در داخل کشور تولید می‌شود برای حمایت از تولید داخل، طبق ساختار قانونی تعریف شده دیگر امکان ثبت سفارش و واردات کالاهای خارجی وجود ندارد.
فرجی تهرانی گفت: از ابتدای سال‌جاری بحث تولید سوئیچ شبکه در لایه‌های دو و سه در داخل کشور مطرح شد و به‌صورت قانونی ثبت سفارش واردات این کالای سخت افزاری بسته شد و امکان واردات این دسته از کالا برای واردکنندگان میسر نبود و از آنجایی که هنوز تولید این کالای سخت افزاری در کشور به حجم بالایی نرسیده تا بتواند نیاز بازار را تأمین کند بنابراین نباید ثبت سفارش واردات آن بسته می‌شد از این‌رو با جلسات مشترکی که برگزار شد، ممنوعیت واردات این کالاها تا اطلاع بعدی برداشته شده است.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران در ادامه گفت: مقررشد تا زمان تأمین کالا از سوی تولیدکنندگان داخلی به اندازه کافی، بررسی کیفیت آن و تأمین بازار؛ ماهانه به تعداد یک هزار و 200 دستگاه از واردات این سوئیچ شبکه لایه‌های دو و سه کاسته شده و بازار به تولید داخل اختصاص یابد.
اعلام به تشکل‌ها پیش از ممنوعیت
اشکان ابراهیمی، عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) نیز اعتقاد دارد بحث ممنوعیت واردات سوئیچ شبکه در لایه‌های دو و سه یک ماه پیش اتفاق افتاد و باید بحث تولید داخل و حمایت از آن را پیش از بسته شدن ثبت سفارش این کالاها به سازمان نصر و اتحادیه فناوران رایانه که تشکل‌های اصلی صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، اعلام می‌شد ولی این اتفاق نیفتاد. وی افزود: از سوی دیگر اقدام به تولید داخل و حمایت از آن ابتدا باید با کار کارشناسی، مشاوره و گزارش دهی توسط تشکل‌های صنفی به سازمان‌ها و ادارات بالادستی صورت بگیرد و بعد اقدام شود.
نایب رئیس کمیسیون تأمین کالا و تجهیزات فاوا سازمان نصر با بیان اینکه هیچ کس مخالف تولید داخل و حمایت از آن نیست، افزود: هر اقدامی که بدون بررسی و کارشناسی دقیق صورت گیرد قطعاً مشکلاتی برای تأمین تجهیزات زیرساختی کشور و همچنین بازرگانان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان نهایی ایجاد خواهد کرد.
به‌گفته وی سوئیچ‌های تولید داخل از سری سوئیچ‌هایی با نرم افزار قابلیت مدیریت پیکربندی (MANAGEMENT) هستند که در زیرساخت‌های شبکه‌ای کشور استفاده می‌شوند.
ابراهیمی اعتقاد دارد به‌طور قطع ممنوعیت واردات بدون در نظر گرفتن جایگزین؛ زیان و معضلات زیادی از جمله افزایش قیمت‌ها، اختلال در انجام پروژه‌های زیرساختی و از همه مهم‌تر افزایش قاچاق کالا و ارز را ایجاد خواهد کرد.
این فعال حوزه سخت افزار در ادامه گفت: همه تشکل‌های صنفی به‌صورت صددرصد موافق حمایت از تولید داخل هستند ولی باید تولید واقعی و قابل رقابت با محصول خارجی باشد و از سوی دیگر بتواند نیاز بازار را تأمین کند از این‌رو با همکاری وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکل ثبت سفارش رفع و مقرر شد پس از بررسی دقیق میزان و کیفیت تولید این محصول در داخل کشور و تأمین نیاز بازار در زمینه ممنوعیت واردات این دسته‌ها از کالاها تصمیم‌گیری شود.
ابراهیمی از وزارتخانه‌های بالادستی مانند وزارت صمت درخواست کرد قبل از اقدام به انجام هرکاری نظر کارشناسی و مشاوره‌ای از تشکل‌های مرتبط در آن حوزه را جویا شوند.
ممنوعیت واردات با کارشناسی منطقی
فرامرز رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران درباره ممنوع کردن وارد کردن محصولات خارجی به علت تولید داخل مانند سوئیچ شبکه گفت: ممنوعیت واردات محصولات داخلی به علت تولید داخل (با رعایت کیفیت، قیمت، ظرفیت و کشف قیمت در شرایط انحصار) برای استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخلی است به همین دلیل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها ملزم به استفاده حداکثری از توانمندی‌های تولیدی و خدماتی داخلی می‌شوند.
رستگار افزود: البته ضمن مراقبت از تولید داخل مانند سوئیچ شبکه باید به مسائل جانبی بازار مصرف مانند کسب و کارهای واردات، توزیع، عمده فروشی، خرده فروشی و در نهایت خریدار نهایی یعنی تنطیم بازار هم توجه شود. بنابراین ممنوعیت واردات کالا به‌صورت مطلق درست نیست از سوی دیگر آزاد بودن کامل واردات نیز باعث می‌شود تا مانع از شکل‌گیری تولید داخل شود در همین راستا باید بر هرگونه ممنوعیت واردات تصمیم‌های منطقی و کارشناسی گرفته شود. وی درباره نوع سوئیچ‌های تولیدی در کشور نیز گفت: سوئیچ‌های شبکه دارای انواع مختلف است و در شبکه‌های ارتباطی و همچنین رایانه‌ای مصرف دارد. مدل‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شود در لایه‌های ۲ و ۳ است که مشخصات فنی آن از سوی تولید کنندگان داخلی اعلام و معادل محصولات خارجی پر مصرف در کشور (برای امکان تطبیق ویژگی‌های فنی با نیاز مصرف کنندگان) مشخص شده است. با بررسی‌های انجام شده چند مدل سیسکو مانند 2960، 3850، 3750 و 9200 که پرمصرف هستند معادل داخلی آن ساخته شده است.
رستگار افزود: سوئیچ‌های کم ظرفیت که اصطلاحاً سوئیچ‌های KVM خوانده می‌شود، سوئیچ‌های SAN و همچنین سوئیچ‌های کلاس صنعتی هنوز در داخل کشور ساخته نمی‌شود. بنابراین نباید محدودیتی برای واردات آن به‌دلیل وجود محصول مشابه داخلی اعمال شود. وی معتقد است شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانمندی لازم را برای محصولات داخلی دارند تنها باید به آنها فرصت داده شود و نباید بر یک برند خارجی پافشاری شود در این صورت است که امکان ساخت و تحویل محصولاتی مانند سوئیچ شبکه میسر خواهد شد.
به‌گفته دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران سوئیچ‌های ساخت داخل از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پشتیبانی قابل رقابت با محصولات خارجی است ولی بازار عمومی کشور با این محصولات آشنا نیست بنابراین به برندسازی، بازاریابی و تبلیغات به‌صورت گسترده نیاز دارد و فقط باید تعاملات B2C را هم مانند B2B تجربه کنند.
رستگار درباره اینکه برخی از واردکنندگان معتقد هستند که ممنوعیت کالاهایی که نمونه داخلی دارد صحیح نبوده و بهترین راه افزایش تعرفه واردات آن است نیز گفت: کالایی که در داخل تولید می‌شود و دارای ویژگی‌های لازم و با تولید در حجم بالا و فروش در بازار مصرف است هیچ توجیهی برای واردات آن نیست و در این صورت استفاده از مکانیزم تعرفه گمرکی برای حفاظت از تولیدات داخلی بسیار کارساز است مشروط براینکه نرخ محاسبه تعرفه گمرکی براساس همان نرخ ارز خرید کالا باشد.
به‌گفته دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران برای حمایت از تولیدات داخلی رقابت پذیر پیاده‌سازی کامل قوانین مصوب در این زمینه لازم است.
وی در ادامه گفت: رعایت قوانین برای سازمان‌های دولتی و دارای سهام دولتی به‌عنوان بخشی از حاکمیت به منظور رونق و جهش تولید اقدام درستی است و باید دقیق نظارت شود. ولی برای عرضه کالا در بازار مصرف عمومی و تأمین خواسته‌های متنوع، پوشش سلیقه‌ها و پاسخگویی به تمایلات مردم نیاز به فرهنگ‌سازی و ایجاد اشتیاق باید با تبلیغات صحیح، بازارسازی مناسب، ارائه محصول و خدمات باکیفیت و گارانتی مطلوب جای خود را باز کند.