نخبه‌کشی در آزمون کارنامه سبز‌ها

آنطور که کارنامه‌سبز‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش می‌گویند، آزمون سال ۹۹ نسبت به آزمون‌های سال‌های قبل متفاوت بوده و خروجی آن انتخاب نخبگان نبوده، بلکه در آن با نخبه‌سوزی، در حق بسیاری از شرکت‌کنندگان اجحاف شده‌است. به همین دلیل حدود ۸۰۰ نفر به مدت ۹ شبانه‌روز مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند تا صدای اعتراضشان را به وزیر و معاونانش برسانند؛ تجمعی که در نهایت منجر به صدور یک بیانیه شد و بعد از آن به مدت ۲۰ روز همه به خانه‌هایشان بازگشتند.
«جوان» چند روز پیش با تیتر «ضربدر قرمز روی کارنامه سبز» گزارشی میدانی از اعتراض قبول‌شدگان آموزش و پرورش و تحصن آن‌ها در همین صفحه منتشر کرد. حالا زوایای جدیدی از این اعتراض نمایان شده‌است.
محمد احمدی‌فرد، یکی از نمایندگان کارنامه سبز‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش در این رابطه به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «در حال حاضر تجمع‌کنندگان فرصت ۲۰ روزه‌ای را به مسئولان داده‌اند و اگر در این مدت کاری انجام نشود، مجدد برای تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش باز می‌گردند. در این مدت شکایتمان را از طریق دیوان عدالت اداری نیز پیگیری خواهیم کرد و البته با پایان این تجمع اعتراضی، بیانیه‌ای را نیز صادر کرده‌ایم.»
در این بیانیه که از طرف ۲۱ هزار جوان انقلابی و نخبه کارنامه سبز نوشته‌شده، آمده‌است: «ما جمعی از جوانان انقلابی و نخبه به نام کارنامه سبز‌های ۱۳۹۹وزارت آموزش و پرورش با دارابودن مدارج و مدارک علمی بالا در بهترین دانشگاه‌های کشور و با توجه به کسب نمره علمی بالا و مستندات موجود از تخلفات در این آزمون از استخدام در این دستگاه به ناحق بازمانده‌ایم و ۹۰روز به مطالبه‌گری در چارچوب قانون پرداخته‌ایم و همچنین ۹ شبانه‌روز جلوی وزارت آموزش و پرورش تجمع و تحصن نموده‌ایم به احترام امنیت کشور و همچنین اتمام‌حجت با دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران و خطاب به رسانه‌های بیگانه خواهیم گفت که ما فرزندان این انقلاب و مطیع امر رهبریم و تحت هر شرایطی به شما اجازه نخواهیم داد که کوچک‌ترین صدمه‌ای به جمهوری اسلامی ایران و همچنین امنیت کشور وارد کنید. به احترام شهدای این مرز و بوم و کور شدن چشم دشمنان جمهوری اسلامی ایران به مدت ۲۰ روز پایان تجمعات را اعلام خواهیم کرد و خطاب به مسئولان مربوطه عرض می‌نماییم پیگیر مطالبات به حق کارنامه‌سبز‌ها در مدت این ۲۰ روز باشند. ما طبق فرمایشات رهبر کبیر و فرزانه انقلاب هرگز زیر بار ظلم نمی‌رویم و دست از مطالبه‌گری بر نخواهیم داشت. امید می‌رود مسئولان مربوطه پیشقدمان حل مشکلات این جوانان انقلابی و نخبه باشند. با توجه به کمبود نیروی ۲۲۰ هزار نفری وزارت آموزش و پرورش و همچنین اثبات‌شدن صلاحیت علمی این افراد، شایسته نیست این جوانان انقلابی و نخبه از سنگر خدمت باز بمانند.»


احمدی‌فرد با بیان اینکه برای حل این مشکل باید حداقل یک مسئولی پاسخگو باشد، اظهار می‌دارد: «چهار‌بار با وزیر آموزش و پرورش دیدار داشتیم و هر بار بعد از شنیدن حرف‌هایمان گفته که حق با شماست، اما تقصیر را بر گردن قانون می‌اندازد و ما را متهم به اینکه می‌خواهیم مقابل قانون بایستیم می‌کند! دوبار هم با معاونان وزیر ملاقات کرده‌ایم که متأسفانه هیچ کاری برایمان انجام نداده‌اند، آن‌ها می‌گویند که قانون دستشان را بسته است!»
او درباره مشکل بومی‌گزینی در آزمون ۹۹ می‌گوید: «تصور کنید که یک مسابقه صد متری را به راه انداخته باشند و به اسم بومی‌گزینی که هیچ اعتباری ندارد، نفراتی را ۴۰ متر جلو ببرند، آن وقت به اسم موفقیت در مصاحبه نیز، ۳۰ متر دیگر افراد را جلوتر ببرند و این افراد بدون شرکت در مسابقه، ۷۰ متر را طی کرده‌باشند! تصور کنید که این اجحاف بزرگی در حق آن‌هایی است که قرار است از صفر متر شروع به دویدن کنند!»
احمدی‌فرد با اشاره به این مسئله که همه باید در شرایط یکسان آزمون بدهند، تصریح می‌کند: «ما با بومی‌گزینی هیچ مشکلی نداریم، خوب هم هست، اما ۴۰ درصدی که تعیین شده، بسیار زیاد و اجرای آن کار اشتباهی است. متأسفانه با این کارشان قبل از برگزاری آزمون، نمره مکتسبه برخی از افراد به صورت سلیقه‌ای، لحاظ شده و آزمون را بی‌اعتبار کرده‌است.
نماینده کارنامه سبز‌های آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش معتقد است که با عدم‌رعایت ماده ۱۰ قانون و اجرای بومی‌گزینی، نخبه‌کشی شده‌است. تا جایی که یک نفر با میانگین «۹۶ درصدی» در آزمون، رد و نفر دیگر با میانگین «منفی ۵ درصدی» قبول شده‌است!
او با بیان اینکه شرایط و رفاقت در آزمون سال گذشته ملاک قرار گرفته‌است، ادامه می‌دهد: «در سایت آموزش و پرورش و در پاسخ به این تجمعات به دروغ نوشته‌اند افرادی استخدام نشده‌اند که حدنصاب را کسب نکرده‌اند. این در شرایطی است که بسیاری از افراد نمره علمی دارند، اما به دلیل بومی‌گزینی اشتباه و سهم ۳۰ درصدی مصاحبه از استخدام جا مانده‌اند.»
احمدی‌فرد با اشاره به اینکه آزمون فرمالیته بوده و اعتباری ندارد، تصریح می‌کند: «متأسفانه برخی از افرادی که بومی شهر نبودند نیز به دروغ از امتیاز بومی‌گزینی استفاده کرده‌اند، زیرا که هیچ معیاری برای سنجش افراد که خودشان را بومی منطقه معرفی کردند، وجود نداشته است، آن‌ها که برخی‌شان استشهاد محلی جعلی جور کرده‌اند، با این کارشان حق بومی‌ها را هم خوردند.»
در حال حاضر کارنامه‌سبز‌ها چشم انتظار اقدامی از سوی مسئولان شده‌اند تا به حق و حقوقشان رسیدگی‌کنند. آن‌ها شکایتشان را به دیوان عدالت اداری نیز برده‌اند و اگر به نتیجه نرسند، مجدداً بار سفر می‌بندند و از شهر‌های مختلف به پایتخت می‌آیند تا با تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش، حقشان را بگیرند.