راه‌اندازی دومین خط تولید کووایران برکت

 اوضاع کرونایی کشور رو به وخامت می‌رود. بر اساس تازه‌ترین آمار رنگ‌بندی، ۱۲۰ شهرستان قرمز، ۱۸۲ شهرستان نارنجی، ۱۴۶ شهرستان زرد و شهرستان آبی نداریم. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اکنون ۱۶ استان کشور در بخش‌های جنوب و شرق دچار سویه دلتا شده‌اند و کمتر از یک هفته سویه غالب در تمام کشور دلتا خواهد بود. تهران هم در پیک پنجم قرار گرفته و آمار مراجعان سرپایی در حال افزایش است. به گفته مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) پیک مرگ کرونایی شهر تهران به شدت رو به افزایش است و همین مسئله هم این سازمان را برای پنجمین‌بار در ۱۷ ماه گذشته در آرایش بحرانی فرو برده‌است. در چنین شرایطی تسریع در روند واکسیناسیون منطقی‌ترین راهکاری است که می‌تواند از شدت پیک پنجم کرونا بکاهد؛ البته واکسیناسیون با واکسن‌های مطمئن. طبق اعلام مقامات بهداشتی رژیم صهیونیستی نزدیک به ۵۵ درصد از مبتلایان به نوع «دلتا» پیشتر از واکسن کرونای فایزر استفاده کرده‌بودند! حالا بناست برای تسریع در روند واکسیناسیون، تولید واکسن‌های داخلی کرونا سرعت بیشتری بگیرد. در همین زمینه رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از راه اندازی دومین خط تولید واکسن کوو ایران برکت در آینده نزدیک خبر داد. با راه‌اندازی این خط تولید جدید کووایران برکت، وعده ستاد اجرایی فرمان امام برای تولید و تحویل ۵۰ میلیون دوز واکسن تا شهریور ماه عملی خواهد شد. آمار‌های کرونایی دوباره بر مدار افزایش قرار گرفته‌اند. در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۷ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۶۶ بیمار جان خود را از دست دادند.
خیز پنجم کرونا با سویه دلتا
علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه بدون تردید پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته گفت: «شواهد گواه این موضوع است که خیز پنجم کرونا با سویه دلتای هندی در حال شکل‌گیری است.»
زالی با بیان اینکه تعداد مراجعان سرپایی با علامت‌های مشکوک یا قطعی ابتلا به کرونا در سه هفته اخیر ۲۴ درصد رشد داشته از رشد شاخص‌های ۴/۱۵ درصدی بستری‌شدگان کرونایی در تهران خبر داد.


وی نسبت به افزایش مواردی بستری و پر شدن تخت‌های اختصاص یافته به مبتلایان به کرونا در تهران هشدار داد و افزود: «تن‌ها در استان تهران ۵ هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌های بستری تحت درمان هستند و این در حالی است که موارد ترخیص با تعداد بستری‌شدگان در توازن منفی است.»
تغییر در الگوی سنی مبتلایان، مراجعان و بستری‌شدگان مبتلا به کرونا یکی دیگر از مواردی بود که زالی به آن پرداخت و تسریع در روند واکسیناسیون گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ ساله را خواستار شد.
آرایش بحرانی در بهشت زهرا
سازمان بهشت زهرا آرایش بحرانی گرفته‌است. سعید خال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) با اعلام اینکه پیک مرگ کرونایی شهر تهران به شدت رو به افزایش است و در حالت شیب تند رو به بالا قرار دارد، گفت: «سازمان بهشت زهرا (س) تهران برای پنجمین‌بار در ۱۷ ماه گذشته آرایش بحرانی به خود گرفته و در آماده‌باش کامل قرار دارد. در هفته‌های گذشته در شرایط خطی و بین اعداد ۳۰ تا ۳۵ ثابت بودیم، اما در روز‌های گذشته عدد متوفیان کرونایی تهران با افزایش چشمگیری همراه بوده است.»
تولید هفته تا یک میلیون دوز کووایران در مرداد ماه
به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تاکنون ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن تحویل نظام سلامت شده‌است که ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز آن توزیع شده‌است و ۷ میلیون دوز تاکنون به هموطنان تزریق شده‌است.
رئیسی با بیان اینکه از این پس تا واکسن در یخچال‌های ما قرار نگیرد به دریافت آن اعتماد نداریم، ادامه داد: «ارسال نشدن ۳ میلیون دوز واکسن از سوی کشوری که آن را به سبب نیاز‌های داخلی مصرف کرد موجب اختلال در واکسیناسیون شد.»
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افزود: «براساس پیش‌بینی‌ها امروز ۵/۱ میلیون دوز واکسن جدید وارد کشور می‌شود و هفته آخر تیر نیز ۵/۱ میلیون دوز واکسن دیگر نیز به کشور می‌رسد. در مرداد نیز ۵ تا ۶ میلیون دوز واکسن دیگر وارد کشور خواهد شد.»
رئیسی افزود: «هم اکنون ۳۸۰ هزار دوز واکسن کووبرکت در اختیار داریم و ۴۰ هزار د‌وز دیگر در حال برچسب‌گذاری است. براساس برنامه‌ریزی‌ها در مرداد هر هفته یک میلیون دوز واکسن داخلی خواهیم داشت که این رقم در شهریور به ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن افزایش می‌یابد.»
رئیسی درباره واکسن پاستور نیز گفت: «۱۳۰ هزار دوز از این واکسن در اختیار است و به نظر می‌رسد در مرداد و شهریور نیز هر ماه ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن در اختیار نظام سلامت قرار گیرد.»
راه‌اندازی دومین خط تولید کوو‌ایران
محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام هم از راه‌اندازی دومین خط تولید واکسن کوو ایران برکت خبر داد و افزود: «تا شهریور امسال همانطور که قول داده‌بودیم حداقل ۵۰میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد.»
وی افزود: «اولین خط تولید واکسن کوو ایران برکت از ابتدای امسال فعال و راه‌اندازی شد، با توجه به تأخیری که در صدور مجوز تزریق اضطراری صورت گرفت، سرعت تولید در این خط را کاهش دادیم؛ چراکه تاریخ مصرف این واکسن‌ها محدود است و قابل نگهداری برای زمان طولانی نیستند.»
وی ادامه داد: «بعد از صدور مجوز وزارت بهداشت برای تزریق عمومی این واکسن که در تاریخ ۲۵ خرداد انجام شد، تولید در خط یک را سرعت دادیم و تا ۲۵ تیر، حداقل ۵/۳ میلیون دوز واکسن در این خط تولید خواهیم کرد، البته هر دوز واکسن پس از تولید به مدت ۱۶ روز مراحل تست استریل آن به طول می‌انجامد.»
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام درباره نقش ستاد در توزیع این واکسن در مراکز واکسیناسیون عمومی نیز گفت: «واکسن‌ها را به طور هفتگی تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم و هیچ دخالتی در توزیع، تزریق و قیمت‌گذاری آن نداریم.»
وی تأکید کرد: «دومین خط تولید واکسن کووایران برکت هم به زودی راه‌اندازی می‌شود و تا شهریور امسال همانطور که قول داده‌بودیم حداقل ۵۰میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد.»
۵۵ درصد از مبتلایان جدید اسرائیلی فایزر تزریق کرده بودند
عوارض واکسن فایزر هم همچنان ادامه دارد و حالا با جهش‌های تازه کرونا کارایی آن هم زیر سؤال رفته است. طبق داده‌های وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، ۵۵ درصد از افراد مبتلا شده به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی کسانی هستند که واکسن کرونای فایزر را تزریق کرده بودند.
پایگاه خبری «fortune» در این‌باره نوشت، با توجه به گسترش نوع دلتای ویروس کرونا در فلسطین اشغالی و کاهش محدودیت‌های کرونایی در این منطقه، کاهش چشمگیری در میزان کارآیی واکسن کرونای فایزر ثبت شده‌است. همچنین مقامات اسرائیلی روز دوشنبه اظهار داشتند که که به نظر می‌رسد واکسن کرونای فایزر فقط ۶۴ درصد در برابر نوع دلتا (هندی) مؤثر است.
آلبرت بورلا، مدیر عامل شرکت فایزر نیز در این‌باره گفت: «افراد احتمالاً طی ۱۲ ماه پس از واکسیناسیون کامل، به دوز سوم واکسن کرونا نیاز خواهند داشت.»