نسل خشن

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: تفاوت نسلی یک امر طبیعی در جوامع است. این پدیده باعث می‌شود که دونسل دنیای متفاوتی با یکدیگر داشته باشند و برای فهم یکدیگر نیاز به سازگاری و گفتگو پیدا کنند. نسل متولد دهه هشتاد تفاوت چشمگیری با نسل‌های قبل و شجاعت بالایی برای بیان خواسته‌های خود دارند. این تفاوت‌ها باعث شده است که این نسل برای نسل‌های قبل خود مقدار زیادی غیر قابل درک تلقی شوند. اما این بار این دهه با دعوا و قمه کشی خود را نشان داده است. در چند روز گذشته کلیپی در فضای مجازی دست به دست شده است که در این کلیپ گروهی از دختران نوجوان در پارکی با یکدیگر گلاویز شده‌اند و در این میان دختری قمه بزرگ خود را برای تهدید دیگر هم سن و سالانش نشان می‌دهد و تعجب حاضران در صحنه دعوا را بر می‌انگیزد. این فیلم یک خطر بزرگ اجتماعی را دربر دارد که شاید دختر قمه کش و دوستانش نخستین نشانه‌های بارز آن باشند. نکته عجیب آن است که به نظر می‌رسد نسل متولد دهه 80 بیش از هرنسل دیگری خشمگین است و خشم خود را به طرق مختلف نشان می‌دهد و تخلیه می‌کند. این نسل نه تنها بلد نیست با نسل قبل و والدین خود صحبت کند و از این طریق خواسته خود را بیان کند بلکه حتی حرف زدن و روش‌های مسالمیت آمیز برای حل مسئله را با هم سن و سالان خود نیز نیاموخته است. نسل خشمگین تنها کلمه‌ای است که می‌توان برای توصیف دهه هشتادی‌ها به کار برد..
‏nماجرای قمه‌کشی دختران نوجوان اصفهانی
چنددختر دهه ۸۰ دریکی از پارک‌های استان اصفهان بایکدیگر درگیر شدند و یکی از آن‌ها برای دیگری قمه‌کشی می‌کند.به گزارش ایمنا، دختر قمه کش قمه بزرگی در لباسش پنهان کرده بود. دختر قمه کش اگر پسران آشنا در صحنه نبودند شاید دست به جنایت می‌زد. دختر قمه کش و دوستانش در پارک با دختران دیگری درگیر شدند و به یکدیگر رحم نکردند. یک منبع آگاه به خبرنگار رکنا گفت: فیلم منتشر شده واکنش‌های منفی زیادی داشته و موضوع در حال بررسی است.در فیلم منتشر شده مشاهده می‌شود چند دختر با یکدیگر درگیر می‌شوند و موهای هم را می‌کشند ویکی از دختران از درون لباسش یک قمه در می‌آورد. تلاش برای شناسایی و دستگیری منتشر‌کنندگان فیلم و عوامل این درگیری در دستور کار پلیس قرار دارد.دختر قمه کش کسی نیست جز دختری به نام... که در اصفهان قدرت نمایی خوفناکی داشت. اینکه هلیا دختر قمه کش از پیش قمه بزرگی در شلوارش همراه داشته است نشان داد که دختر قمه کش روحیه مجرمانه دارد و دختر قمه کش اگر کنترل نشود شاید در آینده‌ای نزدیک شاهد یک قتل باشیم. هنوز مشخص نیست علت این درگیری وقیحانه دختر قمه کش و کسانی که در این نزاع حضور داشتند، چیست.
‏nمردم رها شده


امیرمحمودحریرچی جامعه شناس در این باره به آفتاب یزد گفت:«برای تربیت فرزندان این جامعه نهاد خانواده، آموزش و پرورش و خود جامعه نقش مهمی را به عهده دارند. در این شرایط آنقدر به جوانان ما به شکل‌های مختلف سختگیری‌های گوناگون تحمیل شده است که این نسل وضعیت روشنی را برای خود نمی‌بینند و تا حدودی ناامید شده اند. به کنکور و درس این نسل توجه شده است اما مسائل تربیتی فراموش شده اند.این‌ها باعث شده است که آستانه تحمل این نسل پایین بیاید. از طرف دیگر هم خشونت خیلی زیاد است و اشکال مختلفی دارد مثل خشونت عاطفی، کلامی، اقتصادی و.... خشونت از خانواده‌ها شروع می‌شود به این دلیل که ما تعریف واحدی از خشونت نداریم.بسیاری از نوجوانان به دلیل شرایط بد اقتصادی جامعه در خانواده‌های خود درگیر خشونت اقتصادی می‌شوند زیرا بسیاری از نیاز‌های آن‌ها برطرف نمی‌شود.از سوی دیگر آموزش و پرورش هم به مسائل تربیتی اهمیتی نمی‌دهد و مردم در این جامعه رها شده اند. جمع همه این مسائل می‌شود قمه کشی دختر اصفهانی. »
‏- نمایش قدرت
وی در ادامه گفت:« دختران ما در این جامعه به شکل‌های مختلف سرکوب می‌شوند و جامعه از آن‌ها انتظار سر به زیر بودن دارد.دختران به میزان زیادی در این جامعه مورد امر و نهی قرار میگیرند و این باعث می‌شود وجود آن‌ها فراموش شود و دختران نتوانند حرف خود را بزنند. اعتماد به نفس در بچه‌های دهه 80 و 70 به حداقل رسانده شده است. در نتیجه دختران تلاش می‌کنند خودشان را در دیگری نشان دهند.در جامعه ما متاسفانه به هوش هیجانی نوجوانان اهمیت داده نمی‌شود و این نسل ارتباط درست با یکدیگر را نیاموخته اند. دختران به دنبال آن هستند که خود را در پوشش مرد نشان دهند تا مورد قبول جامعه قرار بگیرند. این کلیپ واقعا برای جامعه شرم‌آور است. اساسا نیاز‌های جوانان ما در جامعه نادیده گرفته می‌شود. این نسل شادی ندارد. زمانی که شادی نباشد فرد احساس تنهایی می‌کند و به کارهای زیرزمینی و مواد مخدر پناه می‌برد. این نسل به دنبال نمایش قدرت است نه نمایش لیاقت. اگر به این مسائل توجه نشود روز به روز خشونت در جامعه ما نهادینه‌تر می‌شود و نتیجه آن احساس تنهایی نسل جوان و نوجوان و در ادامه افزایش آمار افسردگی و خودکشی است.»
‏- رقابت برای جلب توجه
در ادامه فاطمه رسولی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در این باره به آفتاب یزد گفت:«خشم یک احساس کاملا طبیعی است که در هر انسانی در هر سنی وجود دارد.اما طبق تعریف بهداشت جهانی سلامت روان شامل کنترل خشم هم می‌شود.عدم توانایی در کنترل خشم را پرخاشگری می‌گویند. پرخاشگری با حس خشم متفاوت است. بسیاری از افراد احساس خشم را دارند ولی اگر کنترل نشود و به صورت لطمه به دیگران تخلیه شود به آن پرخاشگری می‌گویند.
در چندسال اخیر شاهد افزایش میزان پرخاشگری در میان دهه هشتادی‌ها شده‌ایم که علت‌های مختلفی دارد. یکی از علت‌هایی که دامن زده به این موضوع توسعه و استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی در بین این نسل است. فضای مجازی یک نوع گرایش به مورد توجه بودن را در افراد ایجاد کرده است. یعنی همه افراد سعی می‌کنند اگر در فضای‌های دیگر نمی‌توانند مورد توجه قرار بگیرند در فضای مجازی این کمبود را جبران کنند. زمانی که در فضای مجازی قرار می‌گیرند مقایسه‌هایی که رخ می‌دهد باعث می‌شود در این فضا دست به رفتارهایی غیر واقعی بزنند. خیلی از اوقات ما فکر می‌کنیم جلب توجه کردن باید به صورت مثبت باشد اما اینگونه نیست. حتی جلب توجه به صورت منفی هم برای افراد و جوانان لذت بخش است. اینکه از دعواها و نزاع‌های خود فیلم می‌گیرند به نوعی برای جلب توجه است.این‌ها همه مسائلی است که به صورت ناخودآگاه در رفتارهای نوجوانان تاثیر می‌گذارد.رقابتی برای جلب توجه در چندسال اخیر بسیار زیاد شده است.».
‏nسبک فرزندپروری غلط
وی در ادامه تصریح کرد:«زمانی که سبک فرزند پروری والدین به گونه‌ای است که فقط با توجه بیش از اندازه و محور توجه قراردادن بچه‌ها خود را نشان می‌دهد نتیجه این می‌شود که این بچه‌ها بخواهند بازهم در جوامع دیگر مورد توجه باشند پس مهمترین مسئله آن است که ما بدانیم سبک فرزندپروی والدین این دهه کاملا اشتباه بوده است. زیرا در این نسل هرم خانواده برعکس شد و فرزندان در بالای هرم قرار گرفتند و پدر و مادر به برده‌های بچه‌ها تبدیل شدند. درواقع محبت بی‌جا به بی‌پروایی این نسل دامن زد. همچنین این امر باعث شده است که رگه‌هایی از خودشیفتگی در این نسل به وجود بیاید که خود این خودشیفتگی ناشی از یک اعتماد به نفس کاذب است. اعتماد به نفس کاذبی که در این افراد وجود دارد می‌تواند گاهی خودش را با همه توانی و قدرت نشان دهد.این افراد مدام به دنبال آن هستند که نشان دهند با قدرت خود می‌توانند همه را تحت سلطه خود قرار دهند. این قدرت می‌تواند خود را با زورگویی و پرخاشگری نشان دهد.والدین باید محبت و قدرت را باهم اعمال کنند. زیرا اگر والدین نظارت خود را تا
18 سالگی فرزندان حفظ کنند تا 90 درصد احتمال رفتارهای پر خطر در بچه‌ها کاهش پیدا می‌کند.»
‏- والدین خشمگین
وی ادامه داد:«ما همان طور که شاهد خشم زیاد در این نسل بوده‌ایم افزایش خشم در بین والدینشان را هم دیده ایم. این افزایش خشم در والدین می‌تواند به دلیل پسخوراند رفتار فرزندپروری خودشان باشد. زیرا فکر می‌کردند با محبت زیاد می‌توانند رابطه بهتری با فرزندان خود داشته باشند و هیچ وقت فکر نمی‌کردند محبت بی‌جا باعث اعتماد به نفس کاذب در فرزندانشان می‌شود. علت دیگر خشم والدین مشکلات اقتصادی‌ای است که در این دهه با آن مواجه شده اند.
شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه به خشم والدین دامن می‌زند.
از سوی دیگر اختلاف طبقاتی‌ای که در فضای مجازی به نمایش گذاشته می‌شود دلیلی دیگر برای افزایش خشم در والدین است. والدین با یکدیگر در حال رقابت هستند و توجه به ظواهر بسیار زیاد شده است. در حقیقت معنای آرامش و آسایش تغییر کرده است. همه این‌ها باعث می‌شود که والدین هم خشمگین‌تر شوند. وقتی والدین هم آدم‌ها عصبی‌تری باشند به تبع آن فرزندانشان هم خشم مهار نشده ی بیشتری دارند.حرمت‌ها و فاصله‌ای که باید بین والدین و فرزندان وجود داشته باشد در این دهه از بین رفته است. بنابراین تقلید رفتارهای منفی والدین نیز در بچه‌ها بیشتر شده است.خشم نتیجه ناکامی است و پایین آمدن سن شروع رابطه عاطفی در این نسل خود باعث افزایش پرخاشگری و خشم در این گروه شده است.ناکامی‌های متعدد و مشکلات عاطفی می‌تواند خود را با پرخاشگری نشان دهد. »