20 برابر شدن نرخ دسترسی به وکیل در طول 20 سال

آفتاب یزد: رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از برگزاری آزمون وکالت و کارشناسی 1400 در شهریورماه و ثبت نام آزمون‌ها در مردادماه خبر داد.
«علی بهادری‌جهرمی»، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه آزمون وکالت و کارشناسی 1400 در شهریورماه برگزار خواهد شد، گفت: مجری برگزاری هر دو آزمون سازمان سنجش و آموزش کشور است.
برگزاری آزمون وکالت و کارشناسی در نیمه دوم شهریورماه
بهادری تاکید کرد: امسال آزمون وکالت روز جمعه


19 شهریورماه و آزمون کارشناسی رسمی هم پنجشنبه 18 شهریور ماه برگزار می‌شود و همچنین ثبت‌نام آزمون کارشناسی و وکالت، احتمالاً نیمه اول مردادماه انجام
خواهد شد.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با بیان این مطلب که آزمون 1400 برای کارشناسی رسمی دادگستری حدودا در 25 رشته برگزار خواهد شد، افزود: در این آزمون داشتن سابقه تجربه اجرایی ضروری است که از ۵ تا ۱۵ سال سابقه اجرایی متغیر است و تمامی رشته‌های دانشگاهی به شرط داشتن سابقه اجرایی توان شرکت در آزمون را دارند.
جذب کارآموز به اندازه سقف ظرفیت
وی در ادامه درباره ظرفیت جذب کارآموز وکالت اظهار کرد: مرکز برای آزمون وکالت و کارشناسی حد نصاب نمره ۱۰ از ۲۰ را دارد و بدین ترتیب کیفیت سطح کیفی داوطلبان رعایت می‌شود. به همین دلیل ما سقف ظرفیت را اعلام می‌کنیم نه ظرفیت. یعنی می‌گوییم به فرض اینکه همه داوطلبان نمرات خوب و بالای 10 را بگیرند، ما به اندازه سقف ظرفیت کارآموز می‌گیریم.
وی با تاکید دوباره بر اینکه ما برای هر دو آزمون وکالت و کارشناسی سقف اعلام می‌کنیم، ادامه داد: هنوز هیئت نظارت سقف ظرفیت اعلام نکرده اما پیشنهاد هیئت‌های مدیره استانی برای کارشناسی در سراسر کشور حدودا کمتر از ۱۵ هزار نفر بوده که قطعا این عدد به عنوان سقف ظرفیت تصویب نخواهد شد و شورای عالی کارشناسی تا امروز کمتر از ۷۰۰۰ نفر را تایید کرده و پیش‌بینی من نیز کمتر از ۷۰۰۰ نفر است، در خصوص آزمون وکالت هم سقف ظرفیت اعلام شده برای سال آتی ۶۰۰۰ نفر است.رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در ادامه خطاب به داوطلبانی که مشمول سهمیه ایثارگری هستند، گفت: کسانی که مشمول سهمیه ایثارگری می‌شوند، از الآن به نهادهای متبوع خودشان مراجعه و کد 12 رقمی ایثارگری را دریافت کنند چراکه آخرین مهلت برای استفاده از کد ایثارگری و استفاده از آن زمان ثبت نام است. بهادری ثبت نام آزمون کارشناسی و آزمون وکالت را نیمه اول مردادماه اعلام کرد و سازمان سنجش را متولی ثبت نام و اطلاع‌رسانی دانست.
> اتمام مصاحبه 14 هزار داوطلب سال 99
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ادامه داد: از حدود 17 هزار نفری که در مجموعه آزمون‌های کتبی سال گذشته در سه حوزه وکالت و کارشناسی رسمی و مشاوران خانواده پذیرفته شده‌اند، مصاحبه حدود 14هزار نفر تمام شده است. وی از اضافه شدن درس حقوق اساسی به منابع آزمون وکالت در کشور خبر داد و گفت: این یک نوآوری است و منبع آن کتاب حقوق اساسی پژوهشگاه شورای نگهبان است. قرار شد این کتاب به قیمت چاپ (حدود نصف قیمت پشت جلد) در اختیار داوطلبان قرار بگیرد و به سازمان سنجش هم اعلام شد که از این کتاب سوالات استخراج شود.
> رشد ۱۳ تا ۱۴ درصدی دادیاران استانی در دو سال گذشته
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در ادامه به ارائه آماری از تحولات مرکز در طول سال پرداخت و گفت: در گذشته 8 دادیار انتظامی برای رسیدگی به تخلفات 30هزار نفر داشتیم و سقف رسیدگی گاه به دو سال می‌رسید، اما درحال حاضر بیش از ۱۲۰ دادیار انتظامی در سراسر کشور داریم که 14 برابر رشد داشته است. همچنین در حوزه دادگاه انتظامی نیز تا پیش از این 4 قاضی به تخلفات وکلا و کارشناسان رسیدگی می‌کرد که در حال حاضر ۳۸قاضی انتظامی در سراسر کشور داریم که در این دو سال ۹.۵ برابر شده است.
وی بیان کرد: قبلا یک شعبه تجدید نظر با 3 قاضی داشتیم که الآن به دو شعبه با 6 قاضی تبدیل شده است.
> صدور 2 هزار کیفرخواست
از توبیخ تا ابطال پروانه در دوسال
بهادری جهرمی آماری از شکایات انتظامی بیان کرد و گفت: در طول این دو سال قریب به بیش از ۵۰۰۰ شکایت انتظامی در سطح کشور ثبت شده که ۳۰۰۰ مورد مربوط به وکلا و ۱۸۰۰ مورد مربوط به کارشناسان بوده است. از این میان 3هزار و 500 مورد منتهی به قرارهای منع و موقوفی تعقیب و حدود 2هزار مورد به صدور کیفرخواست منتهی شده است که از توبیخ تا ابطال پروانه است.
> تعلیق پروانه 26 وکیل و کارشناس در طول دو سال
از جمله بازیگر معروف
بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه تعداد ابطال پروانه‌های وکالت بیشتر از تعداد تعلیق‌ها بوده است، اظهار کرد: در طول دو سال گذشته ۲۶ مورد پروانه وکیل و کارشناس را تعلیق کردیم.
وی در مورد پروانه وکالت یکی از بازیگران معروف گفت: بازیگر معروف پروانه وکالتش تعلیق شده و خودم درخواست تعلیق را از دادگاه انتظامی داشتم و دو سال بوده که پروانه ایشان تعلیق است. این فرد یک محکومیت انتظامی هم داشتند و برای یک عنوان دیگر تخلف نیز جلسه حضوری برگزار خواهد شد.
> اخذ شناسه ملی برای تمام مراکز استانی وابسته به مرکز
وی یکی از تحولات مرکز وکلا در این دوره مدیریتی را که با حمایت مجموعه قضائی صورت گرفت، اخذ شناسه ملی دانست و گفت: در طول این دو سال به تدریج برای تمام 62 مرکز استانی وابسته به مرکز (31 مرکز وکلا و 31 مرکز کارشناسان استان‌ها) شناسه ملی دریافت کردیم که مختص به خودشان است و ماهیت و ساختار مرکز از منظر حقوقی تثبیت شد.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تمام اموال و ابنیه‌ها به نام مراکز استانی است، ادامه داد: جمع املاکی که استان‌های ما برای مدیریت اعضای آن که حدود 30 هزار نفر بود، در اختیار داشتند 6 هزار متر بود و امروز ما 9 هزار متر به آن افزوده‌ایم که مجموعا 15 هزار متر شده است که برای مدیریت امور حدود 50 هزار عضو مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یعنی رشد یک و نیم برابری در دو سال و تمامی اماکن برای مرکز و به نام قوه قضائیه است.
> ۱۰۰ درصد الکترونیکی شدن امور کارشناسی در مرکز وکلا
بهادری جهرمی بخش دیگری از حوزه تحولی را مربوط به ۱۰۰درصد الکترونیکی شدن امور کارشناسی دانست و گفت: امروز، ارجاع کارشناسی، انتخاب کارشناس و اظهارنظر کارشناس نیز به صورت الکترونیکی است و حتی امضای کارشناس نیز دستی انجام نمی‌شود و از کلیه دستگاه‌های اجرایی دعوت می‌کنم به سامانه ۱۵۱۵ مراجعه کنند و آن‌جا درخواست کارشناسی را ثبت کنند.
> وام یک میلیاردی و 250 میلیون تومانی
برای وکلا و کارشناسان
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به دو اقدام در حوزه خدمات رفاهی اشاره کرد و ادامه داد: از هفته آینده تمام اعضای مرکز (حتی کارآموزان) می‌توانند درخواست دریافت وام 1 میلیاردی خرید دفتر (سود 18 درصد) و 250 میلیون تومانی خرید تجهیزات دفتر (بدون ضمانت ملکی، با ضامن معمولی) را در سایت رفاهیات مرکز ارائه دهند. مرکز همچنین پذیرای سایر نهادهای حوزه وکالت برای دریافت این وام‌ها است و آن را برای تمام وکلا و کارشناسان می‌خواهد اما به ترتیب اولویت همکاری مراکز استانی وام اعطا خواهد شد.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مورد دوم این خدمات رفاهی را در حوزه بیمه دانست و گفت: یک قرارداد بیمه‌ای منعقد کرده‌ایم که این خدمات بیمه‌ای از تکمیل درمان و تا شخص ثالث و آتش‌سوزی و... تنها برای اعضای مرکز نیست و کارکنان مرکز و کانون وکالت و تمام وکلا و کارشناسان و حتی کارمندان دفاتر وکلای مراکز و وکلای کانون‌ها می‌توانند از این خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند، چراکه ما همه‌ وکلا را به یک چشم ‌می‌بینیم.
> 5 برابر بودن نرخ خدمات معاضدتی مرکز وکلا
نسبت به کانون
رئیس مرکز وکلا در ارتباط با دسترسی به وکیل معاضدتی گفت: مطابق آمار دفاتر معاضدتی قوه قضائیه اعلام کردم نرخ خدمات معاضدتی ما ۵ برابر کانون وکلا است که برخی از اعضای کانون‌ها گفتند این آمار اشتباه است و من می‌خواهم کانون‌ها نیز آمار خود را اعلام کنند. وی در توضیح بیشتر گفت: نرخ میزان دسترسی به وکیل بیش از ۲۰ برابر شده است چون تعداد وکلای کشور در سال ۷۹ (سال تاسیس مرکز) زیر ۴۰۰۰ نفر بوده است اما اکنون ۸۱هزار وکیل در کشور داریم. در طول دو سال ۲۱ هزار و ۷۰۰ پرونده معاضدتی و ۵۲ هزار و 842 پرونده تسخیری وکیل معرفی کردیم و علاوه بر این 2میلیون و ۳۴۲ هزار مشاور قضائی در دفاتر خدمات قضائی داریم و بیش‌از 2 میلیون و 674 هزار مشاوره تلفنی داده‌ایم.
> 20 برابر شدن نرخ دسترسی به وکیل در طول 20 سال
بهادری جهرمی تاکید کرد: در حال حاضر حدود 81هزار وکیل دادگستری در کشور داریم که نسبت به نرخ سال79 (کمتر از 4هزار نفر) نرخ دسترسی مردم به وکیل بیش از ۲۰برابر نسبت به سال ۷۹ شده است. همچنین نرخ پذیرش کارشناس در طول این دو سال هشت برابر شده است و نرخ پذیرش وکالت در طول این دو سال ۵.۵ برابر شده است. بهادری جهرمی در خصوص حضور یا عدم حضور خود در مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: من دوست دارم بار دیگر شما را در اینجا ببینم، اما من تصمیم‌گیر نیستم.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در پایان درباره روند تحولات مرکز در پی تغییر رئیس قوه قضائیه گفت: پیش‌بینی من این است که سیر رشد و تحول و حرکت مرکز وکلا مضاعف خواهد شد.