همکاری همه جانبه با رئیس‌جمهور منتخب

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود ادعای منتقدان درباره مصوبه اخیر دولت مربوط به افزایش حقوق مدیران را نادرست خواند. او همچنین، حادثه رخ داده در پارک ملت تهران را هم امنیتی ندانست. علی ربیعی به خبرنگاران گفت که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود 20 هزار مگاوات برق به تولید کشور اضافه شده است. او گفت‌و‌گوها با امریکایی‌ها درباره تبادل زندانیان را هم تأیید کرد. اخیراً رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران مدعی شده بود که گفت‌و‌گوها با ایران درباره آزادی زندانیان دو کشور پیشرفت‌هایی داشته است.
 دیروز سخنگوی دولت هم در واکنش به اظهارات رابرت مالی با اشاره به اینکه حتی در دولت پیشین امریکا هم از این آمادگی طرف ایرانی برای این امر خبر داده بودیم، اظهارکرد: اما این دولت امریکا بود که با اصرار بر گروگان‌گیری ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره امتناع کرد. دولت آقای بایدن هم از روزهای ابتدای روی کار آمدن این موضوع را مورد توجه قرار داده و این مذاکرات در جریان است و به محض دستیابی به نتایج قابل قبول، توسط همکاران ما در وزارت امور خارجه اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.
ربیعی همچنین در واکنش به ابراز نگرانی‌های کشورهای غربی و روسیه نسبت به تولید میله فلزی اورانیوم 20 درصد در ایران، با تأکید بر اینکه مقاصد مطلقاً صلح‌آمیز ایران، هیچ جایی برای نگرانی از این اقدامات وجود ندارد، اظهارکرد: با این حال، اگر مشارکت کنندگان در برجام نگران این فعالیت‌ها هستند، توصیه می‌کنیم که به جای گله‌گذاری از اقدامات ایران که نتیجه طبیعی بی‌تفاوتی نسبت به انجام تعهدات دیگر طرف‌هاست، سریع‌تر به تعهدات خود بازگردند.
انفجار پارک ملت امنیتی نبود


سخنگوی دولت همچنین درباره انفجار بامداد جمعه در پارک ملت تهران نیز گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود؛ تاکنون هم هیچ شواهدی درباره امنیتی بودن موضوع، ‌از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ارائه نشده است.وی با بیان اینکه البته دستگاه‌های ذیربط برای شناسایی اقدام کنندگان، اقدامات لازم را پیگیری می‌کنند، افزود: طبق گزارش ارائه شده از سوی وزارت کشور، این حادثه به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست.
 توضیح درباره مصوبه حقوق مدیران
 سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه دولت در زمان تصویب بودجه 1400 نگران برخی تصمیمات غیرکارشناسی و عجولانه بود، لغو مصوبه سقف افزایش 2.5 میلیونی حقوق را تلاش و اقدامی برای رفع چالش‌های ناشی از این تصمیم دانست و تأکید کرد که این اقدام دولت، نه تنها خلاف رویه نیست، بلکه به نفع کادر دولت بوده، با هدف افزایش انگیزه کارکنان، بویژه در مناطق نفت خیز صورت گرفته و اساساً ارتباطی به افزایش حقوق مدیران ارشد یا آنچه این روزها بازگشت حقوق‌های نجومی خوانده می‌شود، ندارد. به گزارش ایرنا، ربیعی با اشاره به اینکه پس از اجرایی شدن مصوبات بودجه، مشخص شد که به‌دلیل نبود جامع‌نگری، کارکنان دولت در برخی سطوح بویژه مناطق نفت خیز را فاقد انگیزه کرده بود، اظهارکرد: دولت به موجب بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه، نحوه اعمال افزایش حقوق‌ها را تنظیم و افزایش حقوق گروه‌های مختلف کارمندی را تعیین کرد و اخیراً نیز با الحاق یک تبصره به‌بند ۶ تصویب‌نامه قبلی، اصلاحاتی در آن انجام داد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با بیان اینکه این تصمیم نه تنها کاری خلاف رویه نیست، بلکه عاقلانه و به نفع کادر و ساختار دولت است و ربطی به هیچ دولتی ندارد، گفت: مرجع اعلام مغایرت مصوبات هیأت وزیران با قانون، رئیس مجلس است که پس از بررسی هیأت تطبیق مصوبات اعلام می‌شود، اما تاکنون از سوی هیأت تطبیق و رئیس مجلس نظری به دولت ابلاغ نشده است. ربیعی با تکذیب این ادعا که دولت دوازدهم با اصلاح این مصوبه شرایط را برای افزایش مجدد حقوق مدیران فراهم کرده است، تأکید کرد که این ترمیم صرفاً برای مدیران حرفه‌ای انجام شده و مقامات در شمول این مصوبه قرار ندارند. ضمیر این مصوبه مدیران حرفه‌ای و افرادی است که در مناطق نفت‌خیز خدمت می‌کنند. سخنگوی دولت گفت: در حقیقت دولت با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و با تغییر مبانی محاسبه امتیازات جدول فوق‌العاده مدیران، نسبت به ترمیم این بخش از حقوق مدیران حرفه‌ای که سال‌های گذشته مدیران از آن بهر‌ه‌مند بوده‌اند و به موجب رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری کاهش یافته بود، اقدام کرده و از این طریق حقوق مدیران حرفه‌ای به میزان کاهش اعمال شده، ترمیم شد.
ربیعی همچنین با اشاره به اینکه با تأمین بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان از یک تعادل نسبی برخوردار بوده و به این ترتیب دولت به خواست دو دهه جامعه کارگری و بازنشستگان مبنی بر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عمل کرد، گفت: از سوی دیگر دریافتی مستمری‌بگیران از ۸۲ هزارتومان برای خانواده ۴ نفره در سال ۹۲ به ۵۴۰ هزارتومان در سال ۹۹ رسیده است که از جمله اقدامات دولت برای بهبود شرایط افراد تحت پوشش بهزیستی بوده است.سخنگوی دولت، اقدامات دیگر دولت برای بهبود شرایط افراد تحت پوشش بهزیستی را مهارت‌افزایی، ایجاد اشتغال و تأمین مسکن برای خانواده‌های دو معلول به بالا دانست و گفت که با کمک نهادهای مدنی این امر به بیش از دو برابر سال‌های گذشته افزایش یافته است.
ایجاد بیش از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، درباره قطعی برق و اعتراض مردم نیز با ابراز تأسف از خاموشی‌ها، گرما، خشکسالی و فقدان سرمایه‌گذاری ناشی از تحریم برای تولید بیشتر برق را از علل قطعی‌های اخیر برق عنوان کرد و گفت: با وجود این مسائل ما بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق تولید کردیم.
ربیعی همچنین این خاموشی‌ها را یک علامت از سیاست‌های یارانه‌ای پنهان در انرژی دانست که همواره به سود طبقه ثروتمند بوده و افزود:در زمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد نیروگاه‌ها، میزان طرح‌های نیمه تمامی که سال ۹۲ گرفتیم و طرح‌های نیمه تمامی که به دولت بعد انتقال خواهیم داد، منتشر خواهد شد.  اما بخشی از خاموشی‌های اخیر نشان دهنده آثار تحریم‌ها بر سرمایه گذاری‌ها از جمله در صنعت برق است و دولت با وجود همه مشکلات تلاش‌های ارزنده‌ای برای احداث نیروگاه‌ها انجام داده است.
او با اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار مگاوات در زمینه برق سرمایه‌گذاری شده که با مسأله تحریم مواجه شد، اضافه کرد: در دولت یازدهم 7 هزار و 926 مگاوات و در دولت دوازدهم 12 هزار و 101 مگاوات و جمعاً به میزان 20هزار و 27 مگاوات طرح‌های نیروگاهی به بهره‌برداری رسیده است، ضمن اینکه 16 هزار و 309 مگاوات طرح‌های نیروگاه حرارتی در حال احداث است، همچنین 17 هزار و 925 مگاوات طرح‌های نیروگاهی در انتظار رفع توقف تأمین مالی خارجی قرار دارند.
پاسخ به اتهامات درباره
معدن فروشی
او در پاسخ به اتهامات در زمینه معدن فروشی دولت، گفت: آزادسازی 6 هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور و برگزاری مزایده، از ترتیباب اداری و وظایف جاری وزارت صمت بوده و اتفاقاً آزادسازی و فعال کردن معادن و خام فروشی نکردن معادن از مطالبات و خواسته‌های مهم رهبر معظم انقلاب بوده است.
 ربیعی با اشاره به اینکه واگذاری‌های اخیر پس از اطلاع‌رسانی مناسب از طریق شبکه‌های مختلف صداوسیما و دیگر رسانه‌ها انجام شد و مزایده عمومی از تاریخ 19 اردیبهشت امسال تا ۲۷ خرداد ماه به پایان رسید، اعلام کرد: در این مزایده سه هزار متقاضی شرکت کرده‌اند. بنابراین معتقدم شیوه اظهارنظر درباره این مزایده از سوی همکاران در سایر قوا، می‌توانست بسیار مناسب‌تر صورت گیرد تا موجب نگرانی در جامعه نشود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در بخش دیگری از این نشست، ادعای اعزام خارج از ضابطه برخی مدیران آموزش و پرورش به خارج را تکذیب و تأکید کرد که حتی یک مورد اعزام خارج از قاعده معلمان به خارج از کشور نداشتیم.
سخنگوی دولت درباره گردهمایی اخیر فرقه یا گروهک تروریستی منافقین و حضور برخی چهره‌های اروپایی و امریکایی در این نشست، تصریح کرد: این امر، فرصتی برای شناسایی و رسوایی سیاستمداران ریاکار امریکایی است که برخلاف شعارهای تکراری، کمترین اعتنایی به مبانی و تاریخچه تروریسم و نقض حقوق بشر در سایر کشورها ندارند.سخنگوی دولت، نشست‌های این فرقه مطرود را نمایشی بی‌نقاب از بدخواهی و کینه‌توزی علیه ملت ایران دانست و تأکید کرد: طبیعتاً آنهایی که وقیحانه در کنار تروریست‌ها می‌ایستند، کمترین صلاحیتی برای سخن گفتن از ابتدایی‌ترین مبانی حقوق بشر و تظاهر به صلح‌جویی و نیک‌خواهی برای مردم ایران و هیچ مردم آزاده دیگری را در جهان ندارند.