مرگ کرونازدگان عراقی در آتش

زهره صفاری/ تکرار تراژدی آتش‌سوزی در بخش کرونای بیمارستانی در عراق آن هم در فاصله کمتر از سه ماه از حریق مرگبار بیمارستان الخطیب بغداد، در اوج بحران شیوع «کووید-19»، مردم خشمگین را به خیابان‌ها کشاند و دولت را وادار به برکناری سه مقام محلی کرد.
به گزارش «وال استریت ژورنال»، براساس اعلام مرکز بهداشت استان ذیقار در آتش‌سوزی شامگاه دوشنبه در بیمارستان امام حسین(ع) شهر نصیریه دست‌کم 92 نفر جان باختند که 6 نفر از آنها پرستار و کارکنان بیمارستان بودند. به گزارش «رویترز»، با توجه به شدت فاجعه، 21 جسد به دلیل سوختگی شدید غیرقابل شناسایی هستند و در شرایطی که ساختمان به کلی تخریب شده است، جست و جوها برای یافتن بیماران مفقود و نیروهای داوطلب امدادرسان ادامه دارد.
با توجه به اینکه گزارش‌های اولیه از این حادثه انفجار کپسول اکسیژن در بخش ایزوله ویژه کرونا را به عنوان علت نشان می‌دهد، انتقاد از کوتاهی مقامات عراقی برای تجهیز بیمارستان‌ها افزایش یافته است.
«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق که به دلیل تطابق بحران اقتصادی، شیوع کرونا و مشکلات امنیتی در وضعیت پیچیده‌ای سکان دولت را در دست دارد، بلافاصله پس از وقوع این فاجعه در نشستی اضطراری با مقامات ارشد امنیتی و وزرا، رئیس بیمارستان، رئیس مرکز بهداشت و رئیس آتش نشانی استان ذیقار را بازداشت و برکنار کرد. وی همچنین جانباختگان را شهید خواند و با اعلام سه روز عزای عمومی در عراق، در رأس هیأت تحقیقاتی برای بررسی ابعاد حادثه و تعیین علت آن راهی استان ذیقار شد. در همین حال با تصمیم دولت غرامت قربانیان بزودی پرداخت شده و مجروحان در خارج از عراق تحت درمان قرار می‌گیرند. «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق این فاجعه را نتیجه فساد و سوء مدیریت مقامات مسئول عنوان کرد و افزود: «خانواده‌های داغدیده خواستار رسیدگی و مسئولیت پذیری مقامات و وقوع اصلاحات در مراکز مربوطه هستند.» به گزارش ایسنا، در پی این فاجعه مدیرکل بهداشت استان ذیقار نیز استعفا داد.


 خروش مردم خشمگین
اما فاجعه بیمارستان امام حسین(ع) آتش فروخفته خشم مردم عراق را برانگیخت و جمعیت خشمگین که بسیاری از خانواده‌های قربانیان حادثه بودند با تجمع در برابر بیمارستان شعار «انقلاب انقلاب» را سر دادند. به نوشته «الجزیره» شماری از خانواده‌ها که از دیر رسیدن تیم‌های امداد و نجات شکایت داشتند، در مقابل بیمارستان با پلیس درگیر شده و دو خودروی پلیس را نیز به نشانه اعتراض به آتش کشیدند.
«شفق نیوز» با انتشار بیانیه ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر نیز نوشت: «دولت فدرال باید به نقش واقعی خود برای حفظ جان شهروندان عمل کند.» مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز وقوع این فاجعه را تسلیت گفت.