سوءاستفاده از آتش به اختيار ظلم به رهبري است

شرق: سخنگوي دولت روز گذشته در نشست خبري خود که در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، درباره سوءاستفاده برخي‌ از عبارت «آتش به اختيار» مطرح‌شده از سوي مقام معظم رهبري، گفت: «اين قطعا ظلم به رهبري نظام است که عده‌اي از بيانات و رهنمودهاي ايشان برای خواسته‌هاي سياسي خود سوءاستفاده کنند. قطعا مقام معظم رهبري ارتقای فرهنگ جامعه را فقط منوط به دستگاه‌هاي رسمي نمي‌دانند و از نظرشان همه در اين زمينه مسئول هستند. به‌ويژه در بخش فرهنگ که دولت سهم و نقش کمتري دارد. مجريان فرهنگي فقط دولتي‌ها نيستند».
محمدباقر نوبخت افزود: «اين مبحث آتش به اختيار را هم بايد اين‌طور در نظر بگيريم که هر فردي در قبال فرهنگ مسئوليت دارد و بايد نسبت به ارتقای سطح فرهنگي جامعه تلاش کند. اينکه هر جمله‌اي ايشان مطرح مي‌کنند عده‌اي براي بيرون‌کردن رقيب از آن سوءاستفاده مي‌کنند، چيز ساده‌اي نيست و اين موضوع هم حل خواهد شد».
او همچنين در واکنش به اظهارات رئيس قوه قضائيه درباره سند 2030، گفت: «به‌جز برنامه آموزشي که در سال 1990 در سازمان ملل مطرح شد و 17 هدفي که در اين سازمان بين کشورهاي عضو توافق شد، يکي از آنها آموزش فراگير است. ما احتمال داديم ممکن است تفسير آنها با چارچوب نظام ديني و اسناد بالادستي ما متفاوت باشد؛ بنابراين يک بيانيه و تحفظ ارائه داديم که اگرچه عضو اين سازمان هستيم؛ ولي اگر در جزئيات اين سند کلمه‌اي با ارزش‌هاي ديني ما مخالف باشد، آن را انجام نخواهيم داد».
نوبخت افزود: «در اين زمينه کسي هم به قوه قضائيه شکايت نخواهد کرد که چرا آن بيانيه را اجرا نکرديد و ما چيزي امضا نکرده‌ايم. ضمن اينکه اسناد ما مانند سند تحول آموزش‌وپرورش جامع است و آن بيانيه مادامي قابل قبول است که در جهت و راستاي سند تحول و جامع علمي جمهوري اسلامي ايران باشد. دولت براي اينکه چارچوب سند را در داخل کشور اجرا کند، کارگروهي تعيين کرد تا اگر جزئياتي وجود داشته باشد که با فرهنگ ديني ما مخالف است، از آن مراقبت شود».


او گفت: «اسناد فرادستي ما اسناد کاملي است و لزومي ندارد در زمينه فرهنگ و آموزش از ديگران دستور بگيرد و اگر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اين نتيجه رسيديم که هيچ‌کدام از اين پنج مورد اجرائي نشود، اجرا نخواهد شد. ضمن آنکه فرمايشات رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب است و هيچ‌گاه کاري نمي‌کنيم که از هنجارها و چارچوب قانوني فاصله داشته باشد. دولت اطمينان مي‌دهد متعهد به اسلام، دين و هنجارهاي اجتماعي است و به دغدغه رهبري توجه ويژه دارد، دولت به اجراي اين سند ادامه نخواهد بود تا زماني که نگراني‌هاي ايشان برطرف شود».
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش «شرق» درباره اينکه سند 2030 باعث شده برخي درصدد حمله به دولت برآيند و زمزمه‌هايي مبني بر سوءاستفاده از راهپيمايي روز قدس و آمدن کفن‌پوش به خيابان‌ها شنيده مي‌شود، رويکرد دولت در اين زمينه چيست؟ عنوان کرد: «شايد مهم‌ترين موضوع در اين بحث طرح اين سؤال است که دولت چه کاري بايد انجام مي‌داد که انجام نداده است؟ آيا بايد عضو يونسکو باشيم يا نباشيم؟ سياست نظام، عضويت در مجامع بين‌المللي است، آيا بايد منفعل و ساکت باشيم يا وظيفه داريم بگوييم آن مواردي را که مجاز هستيم، اجرا خواهيم کرد که گفتيم؛ بنابراين آيا بايد اين موضوع را در داخل کشور به قوه قضائيه بدهيم تا دادگاه تشکيل بدهد که اين‌چنين نيست و قطعا نظر رئيس قوه قضائيه نيز اين نخواهد بود».
او افزود: «بيانيه يونسکو روي سايت گذاشته شده و محرمانه و مخفيانه نیست و در جلسات از قوه مقننه نيز نماينده براي تطبيق با قوانين حضور داشته است، ضمن اينکه اين سند ربطي به دولت فعلي ندارد و به دولت قبل مربوط مي‌شد که به آن افتخار هم مي‌کرد».
سخنگوي دولت گفت: «دولت چه اقدامي بايد انجام مي‌داده که نداده و مستوجب چنين عقوبتي است؟ دستگاه‌هاي ذي‌ربط اين سند را بررسي کنند؛ ولي بي‌جهت به دولت دين‌مدار اتهام نزنند، دولت معتقد به اعتقادات و ارزش‌هاي ديني کشور و حقوق شهروندي است. در روز انتخابات در جلسه‌اي معنوي حضور داشتم که فردي از پشت تريبون اين سند را خائنانه توصيف کرد، آيا اين موارد تخريب نيست؟ و اينها موضوعاتي است که بنا بر فرمايشات رهبر معظم انقلاب تخلفات بايد بررسي شود».
رئيس‌جمهوري از مطالبات مردم کوتاه نمي‌آيد
او درباره کابينه دولت دوازدهم و گمانه‌زني‌ها درباره آن، گفت: «آنچه قطعي است اين است که کابينه دوازدهم نسبت به کابينه يازدهم قطعا‌ کارآمدتر،‌ بانشاط‌تر و هماهنگ‌تر خواهد بود و آقاي رئيس‌جمهور از تجربه چهارساله در تشکيل کابينه جديد استفاده مي‌کند. رئيس‌جمهور مصمم است به مطالبات مردم به نحو شايسته پاسخ دهد و نيازمند ترکيب کابينه‌اي است که در اين راه به او کمک کند. با توجه به شناختي که از روحيات آقاي روحاني دارم ايشان انسان نفوذناپذيري است و اين‌گونه نيست که فشار باعث شود از مطالبات مردم کوتاه بيايد. ممکن است عده‌اي گمانه‌زني کنند و حرف‌هايي بزنند که حداکثر رئيس‌جمهور مي‌شنود؛ ولي نهايتا خودش تصميم مي‌گيرد و نظر رهبري را مورد توجه قرار مي‌دهد».
نوبخت درباره تحريم‌هاي جديد آمريکا و احتمال نقض برجام يادآور شد: «در اين زمينه کميسيون خاصي تشکيل شده که بر چگونگي اجراي برجام نظارت مي‌کند. اين کميسيون نظارت بر برجام بيرون از دولت است که تعدادي از شوراي عالي امنيت ملي عضو آن هستند. تاجايي‌که مي‌دانم جلسات آن مستمر برگزار مي‌شود و قاطع و جدي است».
------------------
صحبت‌هاي اقتصادي سخنگوي دولت
‌سال 95 سال بسيار خوبي از نظر عملکرد بودجه‌اي بود. منابع عمومي در بودجه 95، 294 هزار ميليارد تومان بود که از اين رقم 283 هزار ميليارد تومان يعني 96 درصد تحقق يافته است.
‌ از نظر حصول ماليات و گمرک، 157 هزار ميليارد تومان سهم درآمدها (ماليات، گمرک و...) بود که در عمل 146 هزار ميليارد تومان آن يعني 93 درصد محقق شد. از طرفي بايد 79 هزار ميليارد تومان از واگذاري‌هاي دارايي‌هاي سرمايه‌اي به دست مي‌آمد که 74 هزار ميليارد تومان يعني 94 درصد تحقق يافت.
‌ در بخش مصارف رقم منابع در حدود 294 هزار ميليارد تومان بود که با توجه به عملکرد 283 هزار ميليارد توماني آن بودجه 95 با 96 درصد تحقق بدون کسري به ‌صورت متوازن مديريت شد.
‌ سهم اعتبارات هزينه‌اي از مصارف قانون بودجه سال 95 بالغ بر 214 هزار ميليارد تومان بود که 207 ميليارد تومان در حدود 97 درصد تحقق يافت. تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي هم 57 هزار ميليارد تومان بود که 42 هزار ميليارد يعني 73 درصد تحقق يافته است.