حالا نوبت مسئولان است

سیدجلال حسینی، مدافع باتجربه تیم ملی، ازجمله ملی‌پوشانی است که دومین صعودش به جام جهانی را جشن می‌گیرد. حسینی یکی از 11 مرد کارلوس کی‌روش در برد شیرین چهار سال قبل تیم ملی در اولسان کره‌جنوبی بود. کاپیتان پرسپولیس دیروز هم در ترکیب اصلی تیم ملی قرار داشت و پس از یک فصل موفقیت‌آمیز در باشگاهش در عرصه ملی هم یک موفقیت بزرگ را جشن گرفت. 
 تیم ملی این‌بار صعودی بی‌دردسر را به جام جهانی جشن گرفت، به نظر شما عامل اصلی این صعود مقتدرانه چه بود؟ 
ما برای رسیدن به جام جهانی روسیه یک برنامه‌ریزی بلندمدت داشتیم و همگان دیدند که چگونه تیم ملی در این مدت با برنامه‌ریزی پیش رفت تا به اینجا رسید. این صعود مقتدرانه ثمره برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت آقای کی‌روش بود. ما در این دوره رقابت‌های انتخابی خیلی با برنامه کار کردیم. خداراشکر که باعث خوشحالی مردم کشورمان شدیم. 
  به‌عنوان بازیکنی که در سه دوره انتخابی جام جهانی بازی کرده‌اید، در ابتدای مسابقات تصور می‌کردید چنین صعود بدون دغدغه‌ای در انتظارتان باشد؟ 
نتایج را که هرگز نمی‌شود پیش‌بینی کرد. کارمان هم از همان ابتدا سخت بود. اما هدف‌گذاری آقای کی‌روش به نحوی بود که ما بازی به بازی پیش رفتیم. می‌دانستیم باید برای هر بازی بجنگیم. این باور مبارزه در هر مسابقه زمینه‌ای ایجاد کرد که تیم از همان ابتدا عالی کار کند و زمینه این صعود مقتدرانه فراهم شود. 


  شما در هر دو صعود اخیر تیم ملی به جام جهانی عضو ثابت تیم ملی بودید، به نظر می‌رسد صعود در اولسان چون سخت بود شیرین‌تر بود. چنین احساسی ندارید؟ 
نه، هر بازی سختی خود را دارد، شاید ظاهر موضوع این باشد که بازی دوشنبه آسان‌تر از بازی اولسان بود. در مقدماتی جام جهانی همه بازی‌ها سخت بود، مهم‌ترین هدف ما شادکردن دل مردم بود و به همین دلیل هر دو صعود برای من به یک‌اندازه دلچسب است. 
 یکی از عوامل راحت صعودکردن تیم ملی به جام جهانی خط دفاعی مقتدر تیم ملی بود. ایران در هشت بازی حتی یک گل هم نخورد. شما به‌عنوان یکی از ستون‌های خط دفاعی تیم ملی درباره این رکورد استثنائی چه نظری دارید؟ 
الان همه دارند درباره این موضوع صحبت می‌کنند. وقتی کار با برنامه و نظم پیش برود نتیجه‌اش همین می‌شود. اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که گل‌نخوردن فقط حاصل عملکرد دروازه‌بان و مدافعان تیم نیست، همه بازیکنان باهم تلاش کردند که چنین نتیجه‌ای به دست آمد. در یک سیستم دفاعی خوب مهاجم هم در دفاع‌کردن نقش دارد. این رکورد حاصل تلاش همه بچه‌هاست. کادرفنی خیلی روی این موضوع کار کرده بود و ثمره‌اش را هم دیدیم. 
 در این دوره ثابت شد می‌توان بدون دلهره و استرس هم صعود کرد. آیا مردم می‌توانند امیدوار باشند در ادوار بعدی جام جهانی هم شاهد چنین صعود بدون اماواگری باشند؟ 
این حق مردم ماست که هر دوره به جام جهانی صعود کنند و شاد شوند. شما دیدید صعود تیم ملی به جام جهانی چگونه همه را خوشحال کرد و یک جشن ملی به وجود آورد. آقای تاج و کادرفنی در این مدت تلاش خیلی زیادی داشتند. من شاهد بودم آقای تاج چگونه برای موفقیت تیم ملی وقت گذاشت. اما برای اینکه این موفقیت‌ها تداوم داشته باشد و باعث خوشحالی مردم باشد باید مسئولان بالادستی از فوتبال و تیم ملی حمایت کنند. 
 این حمایت‌ها تا به امروز خوب انجام شده است؟ 
متأسفانه ما تا به امروز به صورت مطلوب این حمایت‌ها را ندیده‌ایم. 
  پس شما انتظار دارید در یک سال مانده تا شروع جام جهانی باید این حمایت‌ها بیشتر شود؟ 
برای موفقیت در جام جهانی روز، ساعت، دقیقه و ثانیه مهم است. اگر ما تصور کنیم یک سال وقت داریم به جایی نمی‌رسیم. از همن حالا باید حمایت‌ها شروع شود تا ما یک لحظه را هم از دست ندهیم. 
  شما خیلی روی حمایت از تیم ملی تأکید دارید، دراین‌باره بیشتر توضیح دهید... .
من تأکید می‌کنم الان دیگر نوبت مسئولان است. بازیکنان و کادرفنی کار خود را انجام دادند. فدراسیون هم در حد بضاعت خودش خیلی تلاش کرد. الان دیگر باید مسئولان بیدار شوند. ما اگر می‌خواهیم تیم ملی شرایط خوبی در جام جهانی داشته باشد باید بهترین حمایت از آن شود. آقای جهانگیری و وزارت ورزش قول‌هایی دراین‌باره دادند، این کمک‌ها باید هرچه زودتر به تیم ملی برسد. با وضعیت کنونی جلورفتن سخت است. البته باید از مردم تشکر کنم. حمایت‌های مردم و هواداران باعث شد تا تیم ملی به این نتایج درخشان برسد، مسئولان هم باید مانند مردم حامی تیم ملی باشند. همه می‌دانند تیم ملی به چه مواردی برای بهتر آماده‌شدن و رفع مشکلات کنونی نیاز دارد. فدراسیون نمی‌تواند به‌تنهایی همه این مشکلات را برطرف کند. 
 شما در جام جهانی قبل هم حضور داشتید، پس از سوت پایان بازی با ازبکستان خیلی‌ها آمدند گفتند تیم ملی این‌بار در پنجمین حضورش در جام جهانی باید از گروهش صعود کند. حتی آقایان جهانگیری و سلطانی‌فر هم تأکید داشتند ایران باید در روسیه چنین هدفی داشته باشد. با توجه به تجربه‌ای که از جام جهانی قبل دارید، فکر می‌کنید صعود ایران از گروهش امکان‌پذیر است؟ 
فوتبال ما این پتانسیل را دارد اما اینجاست که باید دوباره بگویم حالا نوبت مسئولان است. یکی از پیش‌زمینه‌های موفقیت در جام جهانی داشتن بازی‌های تدارکاتی قوی است. ما باید قبل از حضور در جام جهانی روسیه با تیم‌های قدرتمند جهان بازی کنیم. باید اعتمادبه‌نفس بازیکنان جوان تیم که سابقه بازی در جام جهانی را ندارند بالا برود. زمانی می‌توانیم به صعود فکر کنیم که تدارک خوب داشته باشيم. 
  یکی از بهترین فصل‌های دوران فوتبالی‌ات را پشت ‌سر گذاشتی، هم در لیگ برتر قهرمان شدید، هم در لیگ‌قهرمانان آسیا از گروه‌تان صعود کردید، صعود به جام جهانی را هم که این هفته جشن گرفتید، برای بازیکنی در سن‌وسال شما تحمل این فصل پرفشار سخت نبود؟ 
سخت‌بودنش که خیلی سخت بود، باید در وهله اول از همسر و دو فرزندم تشکر کنم، در این یک سال من برای فوتبالم خانواده‌ام را قربانی کردم. از خیلی چیزها گذشتم تا این فصل سخت را سپری کنم. هدف‌های مهمی داشتم که خداراشکر به آنها رسیدم. فصل بعد شرایط سخت‌تر هم می‌شود.