دنیا به دنبال تزریق دز سوم واکسن کرونا

قرائی مقدم پزشک: وضعیت بیمارستان‌ها به خصوص در شهر تهران بسیار حاد و اسفناک است. به این صورت که پزشکان هم چه در بیمارستان‌های خصوصی و چه در بیمارستان‌های دولتی برای اقوام درجه یک خود نمی‌توانند جا برای بستری پیدا کنند.الان در بیمارستان‌های دولتی به کرات
دیده می‌شود که بستری‌ها در حیاط و راهروها انجام می‌شود.
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: علی رغم شیوع دو ساله بیماری کرونا همچنان کووید و مقابله با آن یکی از بزرگترین دغدغه دولت‌ها و ملت‌ها است. زیرا این بیماری هنوز در حال نشان دادن رفتار‌های جدیدی از خود است. گواه این مدعا اخبار جدید در خصوص این بیماری در سراسر جهان است. برای مثال این روزها سازمان جهانی بهداشت خبر از افزایش 21 درصدی فوتی‌های ناشی از این بیماری را داده و در سوی دیگر سناریوی تزریق دز سوم واکسن مطرح
شده است. این درصورتی است که از ابتدا تنها امکان تزریق دوز کمکی مطرح بود و خبری از تزریق دوز سوم در خصوص این بیماری وجود نداشت. از سوی دیگر آمار کل مبتلایان در کشور حدود سه میلیون و ۸۵۱ هزار و ۱۶۲ نفر است و حدود ۱۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۶۴۸ دُز واکسن تزریق شده است. شاید این امیدواری وجود داشت که با این آمارها تا حدودی از میزان مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری کاسته شود اما روزانه حدود 24 هزار نفر در ایران درگیر این بیماری می‌شوند و آمار فوتی‌ها باردیگر به بالای 200 نفر رسیده است. بعد از گذشت چهار پیک در پیک پنجم همچنان امکانات درمانی کشور قادر به پاسخگویی نیاز بیماران نیست و تخت‌ها مملو از بیماران هستند و راهرو‌های بیمارستان‌ها به محلی برای درمان بیماران تبدیل شده است.مجموع این آمار‌ها بازهم این فرضیه را در ذهن قوت می‌بخشد که شاید دنیا دیگر هیچگاه به زندگی قبل از کرونا باز نگردد زیرا این ویروس بسیار هوشمندانه کمر به کشتن انسان‌ها بسته است. ما درباره این آمارها و اوضاع کشور در پیک پنجم کرونا با کارشناسان صحبت کرده‌ایم و از هم وطنان خود خواسته‌ایم که این روزها که واکسن به صورت گسترده در دسترسشان قرار ندارد و بیمارستان‌ها جایی برای بستری بیماران حاد ندارند بیش از پیش مراقب رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند.


‏nبیشترین شیوع روزانه در این روزها
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت: «حدود 10 درصد جامعه ما دز اول واکسن را تزریق و زیر 5 درصد جامعه دز دوم واکسن دریافت کرده اند. این میزان با توجه به اینکه جامعه به شدت خسته شده است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار پایین آمده است، اصلا قابل توجه نیست. از سوی علی رغم تمام توصیه‌های گفته شده مهمانی‌ها و ارتباطات خانوادگی برگزار می‌شود زیرا از لحاظ روانی و روحی جامعه دیگر توانایی رعایت پروتکل‌ها را ندارد. به همین دلیل ما شاهد بیشترین شیوع روزانه در این پیک و این روزها هستیم. بالای 30 هزار مبتلا در روز بیشترین میزان روزانه ابتلا است.اگر افراد بالای 70 سال در طول این مدت واکسینه نمی‌شدند به نظر من میزان مرگ و میر روزانه به 500 نفر می‌رسید. همچنین افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند و حتی هر دز واکسن به آن‌ها تزریق شده است بازهم به کرونا مبتلا می‌شوند اما میزان خطرات ناشی از ابتلا در افرادی که واکسن زده‌اند بسیار پایین‌تر است. ما حتی در میان پزشکان نیز شاهد مرگ و میر و بستری هستیم.شاید این مورد به این دلیل باشد که این افراد واکسن را زودتر دریافت کرده‌اند و احتمالا میزان آنتی بادی هایشان پایین آمده است.هنوز دنیا در مورد تزریق دز سوم تصمیم‌گیری نکرده است و برخی از کشور‌ها به این مورد متمایل شده اند. »
‏nوضعیت بسیار حاد و اسفناک
وی ادامه داد:«الان وضعیت بیمارستان‌ها به خصوص در شهر تهران بسیار حاد و اسفناک است. به این صورت که پزشکان هم چه در بیمارستان‌های خصوصی و چه در بیمارستان‌های دولتی برای اقوام درجه یک نمی‌توانند جا برای بستری پیدا کنند.الان در بیمارستان‌های دولتی به کرات دیده می‌شود که بستری‌ها در حیاط و راهروها انجام می‌شود. الان زمانی است که دولت در حال تغییر پیدا کردن است و این تغییرات تا حدودی مشکلات مدیریتی را پررنگ‌تر می‌سازد. ما این خواهش را داریم که مسئله بستری بیماران حل شود زیرا این خطر وجود دارد که بیماران چون امکان بستری در بیمارستان‌ها را پیدا نمی‌کنند جان خود را از دست بدهند. ما در گروه‌های مختلف مثل کودکان و جوانان شاهد ابتلا به این بیماری هستیم. پس ما از مسئولین ذی ربط خواهش می‌کنیم این کمبود‌ها را جبران کنند و این خطر را از بین ببرند. از سوی دیگر مردم باید مراعات کنند زیرا تزریق هر دو دز واکسن دلیلی بر ابتلا نیست و باید مردم مسائل بهداشتی را رعایت بکنند.خوشبختانه در طول روزهای اخیر ما شاهد افزایش میزان واکسیناسیون روزانه هستیم و همچنان برای رسیدن به ایمنی باید حدود 70 درصد از جمعیت واکسینه شوند و ما با این درصد فاصله طولانی‌ای داریم. »
‏nتزریق دز سوم واکسن
در ادامه هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت:«در برخی از نقاط دنیا تزریق دز سوم مطرح شده است و در هر منطقه این اقدام دلایل گوناگونی دارد.بعضی جاهایی که واکسن سینوفازم را به مردم تزریق کرده‌اند این روزها بحث دز یادآور را مطرح کرده‌اند به این دلیل که دیده شد که آنتی بادی‌ها سریع افت کردند و نتایج مطلوبی به دست نیامد. در آمریکا نیز در بررسی‌ها متوجه شدند بیماران سرطانی، پیوندی و... که فایزر و مدرنا تزریق کرده‌اند امکان دارد نیاز به دز یادآور داشته باشند برای اینکه آنتی بادی افت نکند و از آن پیشگیری بکنند.پس در هر جا به یک دلیلی دز سوم واکسن تزریق شد تا از تلفات موج‌های جدید جلوگیری شود. در یک مناطقی هم مسئله بسیار ساده است به نظر می‌آید که آن‌ها واکسن اضافه داشته‌اند و به دز یادآور روی آورده اند. »
‏nمیزان کشندگی ویروس تغییر نکرده است
این کارشناس در ادامه درباره چرایی افزایش میزان فوتی‌ها در دنیا گفت:«از ابتدای همه‌گیری کرونا این بحث مطرح شد که پاندمی و همه‌گیری با کمک همه کشور‌های دنیا و سازمان‌های جهانی و در همه کشورها باید کنترل شود. اما متاسفانه در عرصه عمل دیده شد که کشورهای ثروتمندتر واکسیناسیون جامعه خود را با سرعت بالا انجام دادند و میزان دز بالایی از واکسن‌ها را خریداری کردند. در توزیع واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی یک نابرابری و بی‌عدالتی بزرگ در سطح جهانی به وجود آمد.این مورد همراه شده است با چند واریانت مختلف در این ویروس به نحوی که سرایت پذیری و گسترش پذیری ویروس بیشتر شده است و قابلیت بالای انتقال بین افراد را دارد. افزایش سرایت پذیری، تهاجمی‌تر شدن ویروس و بی‌عدالتی در توزیع واکسن‌ها شرایط امروز را در جهان به وجود آورد. از سوی دیگر ناتوانی شرکت‌ها در پایبند ماندن به قول‌های خود در تولید واکسن همراه با دو مورد دیگر باعث افزایش تعداد بیمار و به تبع آن افزایش میزان فوتی‌ها شد. در قدرت کشندگی ویروس تغییری ایجاد نشده است زمانی که تعداد افراد بیشتری با بیماری درگیر شوند طبیعتا تعداد افراد بالاتری فوت می‌کنند.از این منظر باید بگویم که متاسفانه ما از روز اول مدام از کشندگی این ویروس صحبت کردیم ولی مردم در عمل دیدند که اطرافیانی که درگیر بیماری شدند فوت نکردند و حس کردند که این بیماری خطری ندارد و باورهایشان را از دست دادند. در نتیجه همین اهمال کاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم انجام واکسیناسیون گسترده در دنیا و در ایران و قدرت انتقال بیشتر واریانت‌های جدید ویروس باعث شده است که ما با پیک پنجمی مواجه باشیم که روزی چند صد نفر را به کام مرگ می‌برد. »