غفلت مجلس از ذکاوت رسانه‌ای افکار عمومی

در گرماگرم موضوعاتی مانندِ قطع برق، مشکلات بیمارستانی کرونایی‌ها به ویژه در سیستان و بلوچستان، واکسن و سوالات بی‌جوابِ آن، کمبود برخی کالاها و گرانی ویران‌کننده‌ی مصالح ساختمانی از جمله سیمان و میلگرد، نوسان همچنان پرتنش سکه و طلا و ارز و بازی سبز و قرمز بورس؛ مجلس تصمیم می‌گیرد به جای رسیدگی به مشکلات انباشت شده‌ی خوزستان، طرحی را به صورتی عجیب و در جلسه‌ای غیر علنی بررسی کند که از «شوری» صدای برخی مجلس نشینان را نیز درآورد.
واکنش‌ها به این طرح از پیش معلوم بود و نیز این که افکار عمومی در کنار «ذکاوت رسانه ای»
که به مدد همین فضای مجازی به دست آورده، ضمن آن که همچنان پیگیر مشکلاتی است که گوشه‌هایی از آن فهرست شد، شدیدا به این طرح واکنش نشان داد تا جایی که بسیاری از فعالان سیاسیِ حتی اصولگرا نیز دست به نصیحت مجلس زدند که شکاف به اصطلاح دولت - ملت با چنین طرح‌های از پیش
شکست خورده‌ای نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند که رو به فزونی خواهد گذاشت!


سلبریتی ها، هنرمندان، جامعه‌ی سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با تاکید بر این موضوع که حواس‌مان جمعِ مشکلاتی است که مجلس از روزی که بر سر کار آمده بدان نپرداخته! این طرح را ناپخته، بدون هرگونه توجیه و نیز غیرقابل اجرا تشخیص دادند و این باعث شد حتی طراحان و شخص رئیس مجلس نیز به وضوح عقب نشینی کند و اصل طرح را تصویب نشده اما شروع بررسی‌ها را تصویب شده اعلام کنند.
قصد نداریم در این مقال و مجال کوتاه به اصل طرح بپردازیم و با مراجعه به طرح‌هایی تماماً هزینه‌زا و شکست خورده به نام حمایت از اپلیکیشن‌های بومی و داخلی بی‌فایدگی این گونه حرکات را پیش چشم بیاوریم اما چند موضوع داریم به مجلسی که آمده بود تا در میان مردم، مشکلات مردم را با کمک و خواست مردم رفع کند:
۱- سواد رسانه‌ای اینک تبدیل به ذکاوت رسانه‌ای شده است یعنی دوران راهنمای راست زدن و به چپ پیچیدن گذشته است به تعبیری ساده تر، در بحران‌هایی مانند بی‌آبی خوزستان و قطعی برق و دیگر گرانی‌ها و مشکلات؛ روی اوردن به این گونه مسائل صرفاً مردم را عصبانی‌تر، از اعتماد تهی‌تر، حساس‌تر و پیگیرتر می‌نماید.
۲- مجلس به خوبی می‌داند چنین طرح‌هایی چون در دایره‌ی علم و نه نظریه‌پردازی می‌تواند صورت حقیقی به خود بگیرد پس بدون
زیر ساخت ها، آب در هاون کوبیدن و مشت بر سندان زدن است. مجلس و دولتِ پیش از این مجلس جز این که به اسم حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی نظیر ایتا و سروش و غیره میلیاردها تومان وام‌های بی‌حساب و کتاب به برخی و بعضی دادند چه دستاوردی داشتند؟
۳- فیلترینگ تلگرام پیش چشم همه است آزموده‌ای که قطعاً آزمودنش خطا است اما اگر خیال می‌کنند جامعه با چنین رویکردهایی دچار حواس پرتی می‌شود بهتر است چرخی در فضای مجازی بزنند!
۴- حل مشکلات خوزستان، فکری به حال بی‌آبی پاییز و قطعی برق در تابستان سال آینده کردن، گرانی‌ها را کنترل و تورم را مهارکردن قطعا از اوجب واجبات است جز این اگر اندیشه‌ای در سر دارند ره به خطا می‌برند ولاغیر!
۵- مجلس به معنای واقعی کلمه بنزین بر آتش خشم مردم می‌ریزد چه بسیاری از مشاغل در اوضاع اسفناک کرونا که ناشی از کم کاری و وعده‌های پوچ دولت و سعید نمکی است صرفاً تنها پناه و امیدشان همین فضای مجازی است که هرگونه ایجاد محدودیت می‌تواند رگ حیاتی قشری عظیم را مسدود کند و نتیجه ناگفته و نانوشته هویدا است.
۶- این که با هزار توضیح و تحلیل و به اصطلاح قسم حضرت عباس(ع) جامعه قانع نمی‌شود خود گواهی است بر همین مسئله که ره از بیراهه بازشناخته نشده است. مجلس نه تجدید نظر که به گمانم به دلیل وحشتی که در دل جامعه افکند باید از مردم رسما عذرخواهی کند.
۷- رسانه وقتی مجلس را تنها گذاشت معنای تلخی دارد. حال مجلس نمی‌خواهد این قرار گرفتن در موقعیت ضعف و اقلیت را متوجه شود به خودش مربوط است!