برخی از شهرها در شرایط بسیار خطرناک قرار دارند وضعیت هولناک کرونا در کشور

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با اشاره به تاخت و تاز شدید کرونا در کشور، گفت: به هیچ وجه آینده روشنی از یک ماه آینده ویروس نداریم، تمام امید ما مثل پیک‌های قبلی این است که خود ویروس فروکش کند و این در حالی است که سیستم درمانی کشور شرایط بسیار سختی دارد.
به گزارش ایسنا، شروین شکوهی با اشاره به اینکه با افزایش تعداد کلی بیماران درصد تعداد بیماران بدحال هم به همان نسبت افزایش می‌یابد، گفت: متاسفانه انگار مردم فراموش کردند که کرونا وجود دارد.
تعطیلی ۶ روزه چه فایده‌ای داشت؟
وی افزود: از طرف دیگر دولت هم اقدامات مطلوبی انجام نمی‌دهد، این تعطیلی ۶ روزه تهران چه فایده‌ای داشت؟ این گونه تعطیلی‌ها کمک نمی‌کند، آمار وحشتناک زیاد است و شرایط بسیار خطرناک است و با توجه به خستگی زیاد کادر درمان نمی‌توان با این شیوه کرونا را جمع کرد.


مردم رعایت نمی‌کنند و کسی هم جلودارشان نیست
وی افزود: چند روز قبل مرا به عروسی دعوت کردند، آنهم در چنین اوضاعی؛ مردم رعایت نمی‌کنند و انگار کسی هم جلودارشان نیست‌. بیش از یک سال است که کار ما اطلاع‌رسانی به مردم است؛ در حالی که عده‌ای هیچگونه رعایتی نمی‌کنند و در مورد این عدم رعایت دیگر نمی‌توان گفت فقط تقصیر دولت است.
تخت خالی نداریم
شکوهی با بیان اینکه میانگین سنی مبتلایان با پیک‌های قبلی تفاوت چندانی نداشته است، اظهار کرد: در بیمارستان ما اصلا تخت خالی نیست. برای پذیرش بیمار از اورژانس به بخش یا باید یک نفر مرخص شود یا اینکه خدای ناکرده یک نفر جان خود را از دست بدهد، که تخت خالی شود.
مشکلات اکسیژن در اغلب بیمارستان‌ها
وی افزود: دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی به طور مداوم کار می‌کنند و مستهلک می‌شوند و مشکلات اکسیژن در اکثر بیمارستان‌ها وجود دارد. آیا آینده روشنی از شرایط یک ماه آتی ویروس داریم؟ به هیچ وجه. تمام امید ما مثل پیک‌های قبلی این است که خود ویروس فروکش کند؛ در حالی که سیستم درمانی کشور شرایط سختی دارد و در حال نابود شدن است.
شکوهی درباره مراجعه روزانه مبتلایان به بیمارستان برای تزریق داروی رمدسیویر، بیان کرد: برای این موضوع متاسف هستم. یک فرد کرونایی را باید روزانه از خانه بیرون بیاوریم تا با اتوبوس، تاکسی، مترو و... به بیمارستان بیاید و چندین نفر را در راه یا در بیمارستان آلوده کند که دارو دریافت کند؛ درحالی که فرد کرونایی باید در قرنطینه باشد. مگر همه این افراد با ماشین شخصی به بیمارستان می‌آیند که رمدسیویر دریافت کنند تا احتمال انتقال بیماری کاهش یابد؟
وضعیت مشهد از سیاه هم سیاه‌تر است
علاوه‌بر تهران، مشهد هم از شرایط نامناسبی برخوردار است. رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد گفت: در حال حاضر رنگ‌بندی مشهد از نظر وضعیت کرونا از سیاه هم سیاه‌تر شده است، آنقدر وضعیت شهر بحرانی است که باید واکسیناسیون در سنین پایین‌تر هم انجام دهند و به زیر ۴۰ سال برسد.
بر اساس گزارشی از ایلنا، غلامرضا خادمی رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این شهر، بیان کرد: اگرچه موج بیماری در حال پیشروی است، اما اگر مسئولان به صورت جدی واکسیناسیون را برای افراد ۴۰ الی ۴۵ سال انجام دهند، تاثیرگذاری بسیار خوبی خواهد داشت، به طور مثال در سیستان و بلوچستان با توجه به واکسیناسیون، تعداد فوتی کرونا کم‌تر شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر رنگ‌بندی مشهد از سیاه هم سیاه‌تر شده است، آنقدر وضعیت شهر بحرانی است که باید واکسیناسیون در سنین پایین‌تر هم انجام دهند و به زیر ۴۰ سال برسد تا در این موج سنگین، ایمنی خوبی ایجاد شود.
خادمی افزود: سن ابتلای ویروس پایین آمده و حتی به شیرخوارها هم رسیده است، بین افراد کم سن هم فوتی داریم، اما فوتی بین کودکان نسبت به بزرگسالان خیلی کمتر است، اما چون جمعیت زیادی مبتلا می‌شوند، بین آن جمعیت بسیاری از کودکان هم درگیر می‌شوند.
اکسیژن به ما برسانند، بیمارستان صحرایی راه‌اندازی می‌کنیم
وی گفت: قبلا یک خانواده مبتلا می‌شد، اما کودک خانواده درگیری نداشت، ولی الان کودک خانواده هم با بقیه اعضا درگیر می‌شود، می‌بینیم بچه شیرخوار هم همچون دیگر اعضای خانواده تب دارد.
خادمی در مورد راه‌اندازی بیمارستان صحرایی، ادامه داد: در مشهد فضاهای خوب و بزرگ مثل مدارس و ورزشگاه زیاد است و خوب است که بیرون از بیمارستان چنین فضایی ایجاد شود تا از فضای عفونی بیمارستان دور باشد، در بیمارستان صحرایی دارویی که بیمار دریافت می‌کند رمدسیور، دگزا و سرم است که در کنارش باید به بیمار اکسیژن هم رساند.اگر دستگاه اکسیژن به ما برسانند، ما بیمارستان صحرایی را مستقر می‌کنیم.
خادمی در پاسخ به سوالی در مورد کلیپ منتشر شده از بیماران و همراهان بیمار که جلوی در بیمارستانی در مشهد منتظرند، گفت: شرایط در شهر خیلی فاجعه است و شدت ابتلا نیز بین همکاران من بالا است، اگرچه همکارانم واکسن هم تزریق کرده بودند، اما مبتلا شدند. خوشبختانه خوبی واکسن این است که شدت علائم بعد از ابتلای مجدد زیاد نخواهد بود و مرگ و میر آن پایین می‌آید.
مراجعه کودکان به بیمارستان با درگیری‌های قلبی
خادمی با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم و مراسم‌های عزاداری افزود: منطقی این است که مراسم‌ها برگزار نشود، باید این موج بگذرد تا ببینیم که با ما چه می‌کند. اگر واکسیناسیون انجام شود ایمنی خوبی هم برقرار خواهد شد، اگر واکسیناسیون به حد قابل قبول برسد و تا زیر ۴۰ سال هم واکسینه شوند، آن وقت می‌شود مراسم برگزار شود.
وی ادامه داد: بعد از این که موج فروکش کند، موج ابتلا در کودکان شروع می‌شود، چون کودکان معمولا بعد از موج کرونا با درگیری‌های قلبی به ما مراجعه می‌کنند، البته الان هم ما مراجعه کودکان داریم، چندین بستری داریم، آی‌سی‌یو مخصوص کودکان هم داریم و بخش‌های کرونای بیمارستان کامل پر است ولی باز ما انتظار داریم زمانی که این موج بخوابد، تازه کار بخش اطفال شروع می‌شود.
ما همیشه در موج بیماری هستیم
خادمی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود شرایط حال حاضر فکر می‌کنید، موج ششمی هم در پیش داشته باشیم یا خیر؟ گفت: با توجه سیاست‌های نامشخص وزیر بهداشت برای کنترل کرونا باید بگویم که بله موج دیگر در پیش خواهیم داشت، چرا که سیاست‌ها اصلا شفاف نیست و معلوم نیست از کدام مدل در حال تبعیت هستیم، الان در آمار بستری و فوتی‌های کرونا ما جزو اولین‌های رنکینگ هستیم.
وی ادامه داد: ما بیماری داریم با درگیر بالا و پی‌سی‌آر منفی، البته ویروس دلتا هم در خیلی مواقع جواب مثبت را نشان نمی‌دهد که امیدوارم کیت‌های دقیق‌تری استفاده کنیم.
او در پایان گفت: نمی‌شود ۱۸ ماه مردم را در خانه نگه داشت، از روز اول که ماسک زدیم، درنیاوردیم، ما همیشه در موج بودیم، دیگر موج پنچم و ششم معنی ندارد، ما همیشه در موج هستیم، مردم، مسئولان و کادر درمان همه از این شرایط خسته شدند و وقتی نمی‌توانیم جلوی موج بایستیم باید به سراغ واکسیناسیون برویم.
هشدار نسبت به موج جدید کرونا در خوزستان
از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز نسبت به موج جدید کرونا در استان خوزستان هشدار داد.
بر اساس گزاشی از ایرنا، فرهاد ابول‌نژادیان گفت: شمار بیماران در شیوع پیک جدید بیماری در خوزستان (پیک چهارم) از قله پیک اول هم بالاتر رفته است.
وی با بیان اینکه باید ویروس دلتا را جدی گرفت افزود: این ویروس نسبت به نوع‌های قبلی بسیار خطرناک‌تر و قدرت سرایت بیشتری دارد لذا از مردم می‌خواهیم تا حد امکان از سفر رفتن و دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: بیشترین موارد ابتلا به بیماری کرونا در خوزستان ناشی از نشست‌های خانوادگی و ترددهای درون و برون شهری است که هم استانی‌ها باید این موضوع را جدی بگیرند.
وی افزود: آمار مراجعه به مراکز بهداشتی افزایش یافته و مردم باید پروتکل‌های بهداشتی و مهم‌تر از آن ماسک زدن را سرلوحه خود قرار دهند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.
ابول‌نژادیان گفت: تا زمانی که جمعیت بالایی از مردم استان واکسینه نشوند مهم‌ترین راه مقابله با بیماری رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است لذا از عموم مردم انتظار داریم مراقب سلامت خود باشند.
تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار دز واکسن در استان خوزستان تزریق شده است که شامل تزریق ۵۷۰ هزار واکسن در دز اول و بیش از ۱۳۰ هزار دز دوم است.
اکنون ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد کرونایی هستند.
سایر اخبار این روزنامه
خطری بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند بازگشت بورس به روزهای سبز محمد یوسفی آرامش تخت پروکروستس و مجلس ایران چه آسیب‌هایی در انتظار کودکانی است که در مترو دستفروشی می‌کنند؟ شهر زیرزمینی، پوششی برای کار خردسالان آیا مسافرت کردن هم از سبد خانواده‌ها حذف می‌شود؟ دست کوتاه مردم از سفر خطیب‌زاده در نشست سخنگوی وزارت امور خارجه: درخواست سناتورهای آمریکایی ساده لوحانه است آخرین اظهارات رئیس دولت دوازدهم در آخرین جلسه هیئت دولت از سکوت برای حفظ وحدت تا عذرخواهی بابت قصورها برخی از شهرها در شرایط بسیار خطرناک قرار دارند وضعیت هولناک کرونا در کشور با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری سه‌شنبه برگزار می‌شود محمد جواد ظریف: برای دعا کردن به کابینه جدید دعوت شده‌ایم کارآمدی و منافع ملی دوره تنفس جهتِ خروج، راهکاری عملیاتی برای احیای برجام؟ دریادار سیاری: اقتدار دریایی ایران محصول مدیریت جهادی است