شاهین ایرانی


آفتاب یزد- گروه شبکه: در رقابت‌های روز دوم کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، محمدعلی گرایی نماینده وزن ۷۷ کیلوگرم ایران و دارنده ۲ مدال برنز جهان، در دومین مبارزه و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل بوزو استارسویچ از کرواسی به روی تشک رفت و در حالیکه ۸ ثانیه مانده به پایان و ۵ بر ۳ عقب بود ۲ امتیاز گرفت. در واقع او با پرش بر روی سر و گردن حریف و اجرای فن سنجاب پرنده ۲ امتیاز گرفت تا با نتیجه ۵ بر ۵ به برتری برسد و با یک برد دلچسب راهی نیمه نهایی شود. اما او در سومین مبارزه و در مرحله نیمه نهایی مقابل تاماش لورینچ دارنده مدال طلای ۲۰۱۹ جهان از مجارستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه نزدیک ۶ بر ۵ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. با این حال کار برای گرایی به پایان نرسیده و او قرار است که امروز برای رسیدن به مدال برنز به مصاف شوهی یابیکو از ژاپن برود.
> چاره‌ای نداشتم
اما آنچه که از کشتی محمد علی گرایی نظرها را به خود جلب کرد فن حیرت‌انگیز سنجاب پرنده‌ای بود که بر روی حریف‌اش پیاده کرد و باعث شد در ثانیه‌های آخر پیروز میدان شود. محمد علی گرایی در پاسخ به این سوال که چطور در ثانیه‌های پایانی توانست کشتی مقابل حریف کرواسی را به نفع خودش تمام کند، گفته است: «یک فن من درآوردی زدم (با خنده). اسم این فن سنجاب پرنده است و تنها چاره‌ای که برای برد داشتم، همین فن بود.»
حبیب الله اخلاقی مربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران هم پس از پیروزی محمد علی گرایی مقابل کشتی گیر کرواسی در بازی‌های المپیک توکیو گفت: «کشتی اول گرایی با کوبا خیلی نفس گیر بود. کشتی‌گیر کوبا خیلی پر زور بود و فشار زیادی به او آورد. گرایی شش دقیقه در فشار بود.» او ادامه داد: «حریف بعدی او را کاملا شناخته بودیم. محمد علی تایم دوم کاملاً رو به جلو حرکت می‌کرد و سه مرتبه هم داور به حریفش اخطار داد که مورد تایید قرار نگرفت. ثانیه‌های آخر خود او باور داشت که می‌تواند ببرد و فن سنجاب پرنده را اجرا کرد. او قبلا هم این فن را روی قهرمانان جهان اجرا کرده بود و خدا را شکر که در این کشتی هم موفق شد آن را به خوبی اجرا کند و در نهایت این کشتی نفس‌گیر و حساس به سود گرایی به پایان رسید.»


> واکنش کاربران
اما فضای مجازی نیز در تسخیر فن عجیب گرایی است که واکنش‌های تحسین برانگیز کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. در این میان صفحه فدراسیون جهانی کشتی با انتشار ویدیویی از مبارزه اول گرایی برابر کشتی گیر کوبایی، به او لقب شاهین را داد.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «اجرای این نوع فنون پر ریسک در المپیک، نشان از آمادگی کامل جسمانی و روحی داره. در آوردگاه المپیک این فن، یعنی اعتماد به نفس بالا».
کاربر دیگری گفته است: «واقعا کل دنیا به حیرت مونده از این فن، دمت گرم بزرگ‌مرد. چطور میشه یکی تو این شرایط چند ثانیه آخر بازی بتونه همچین فن بزرگی بزنه. تمام درسهای انگیزشی رو تمام کردی برادر».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «کشتی همیشه قشنگی‌های خودشو داره. وقتی میگن همیشه امید هست اینه! حریف کروات گیج بود نمیدونست چی شده!».
کاربران دیگر نوشته اند: «فن سنجاب پرنده رو دوست داشتم، این همه کشتی دیده بودم تا حالا این حرکت قسمت نشده بود»، «گرایی یه فنی زد رو حریفش یارو نفهمید از کجا خورده»، «همین سنجاب پرنده رو چندسال پیش کشتی گیر ایرانی ایمان صادقی به حریف روس خودش زد. وقتی از زیبایی‌های کشتی میگم منظورم همین چیزاست. مثلا همین سالتو بارندازی که محمد علی گرایی تو مسابقه اولش به کوبایی زد»، «گرایی گفته فن من فن من‌درآوردی بود بقیه میگن فن سنجاب پرنده
سنجاب پرنده دیگه چیه اسم این فن رو باید بذارن شیرازی پرنده، دهه هفتادی پرنده، اردیبهشتی پرنده، گرایی پرنده و یه همچین اسمهایی این فن مال خودشه»، «این فن سنجاب پرنده‌ای که کشتی‌گیر ما زد رو خود سنجابام نمیتونن بزنن»، «این چه حرکتی بود ۴ امتیاز نداشت ۱۰ امتیاز داشت همچی حرکتی تا الان ندیده بودم»، «دست خوش داری پهلوون خیلی ذوق کردم با این فنی که زدی گریه کردم از خوشحالی ارزشش برای من یکی از طلا گرفتنت کم نداشت خیلی احساس غرور کردم».
گفتنی است محمدهادی ساروی دارنده مدال برنز امیدهای جهان و طلای آسیا، دیگر نماینده ایران در روز دوم این رقابت‌ها نیز در دومین مبارزه و در مرحله یک چهارم نهایی وزن ۹۷ کیلوگرم به مصاف کریل میلوف دارنده مدال نقره ۲۰۱۸ جهان از بلغارستان رفت و در پایان با یک عملکرد درخشان، با نتیجه ۶ بر صفر به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. اما او هم در نیمه نهایی با شکست مقابل دارنده مدال طلای المپیک ریو، از رسیدن به فینال بازماند تا همچنان کشتی فرنگی ایران در حسرت فینال باقی بماند.