معضلات بیکاری زنان

امیر محمود حریرچی‪-‬ یکی از معضلات جامعه امروز بیکاری است. بیکاری آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به همراه دارد اما در جامعه ما بیکاری برای زنان معضلات اجتماعی بیشتری را به همراه دارد.
اولین مسئله‌ای که افزایش بیکاری زنان در جامعه ایجاد می‌کند افزایش افسردگی‌ها و نا امیدی‌های حاصل از این مسئله است که همین امر منشا خیلی از آسیب‌ها در جامعه است چرا که افسردگی اولین چیزی که به همراه دارد اعتیاد است به همین دلیل هم این روزها در جامعه شاهدیم که اعتیاد زنان به خصوص زنان جوان افزایش یافته است. اعتیاد نیز بستر ساز خیلی از آسیب‌های اجتماعی دیگر است.
قطعا آمار بیکاری زنان خیلی بیشتر از آمار ارائه شده است چون در قوانین استخدام‌های دولتی اخرین اولویت مربوط به دختران مجرد است. این در حالی است که بیشترین تحصیل کرده‌ها در کشور ما خانم‌های مجرد هستند. استخدام خانم‌ها در شرکت‌های خصوصی هم برای آن‌ها امنیت شغلی به همراه ندارد.
باید تعریف صحیحی از کار و اشتغال داشته باشیم. کار یعنی فرد شاغل بتواند تولید اقتصادی داشته باشد و در کنار آن تامین هم بشود. اما در حال حاضر امنیت


شغلی در کشور ما به غیر از
اشتغال‌های دولتی وجود ندارد و
دلیل آن هم این است که حمایت‌های قانونی لازم در این زمینه صورت نمی‌گیرد. یکی از دلایل افزایش مهاجرت‌ها در کشور ما همین موضوع «نبود امنیت شغلی» است، افراد تحصیل کرده به این دلیل که از امنیت شغلی کافی برخوردار نیستند ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند و این موضوع در زنان بیشتر است.
آمار کلی نشان می‌دهد که تنها 15 درصد زنان کشورمان در تولید سهم دارند، این یعنی تنها 15 درصد از زنان هستند که به معنای واقعی کلمه دارای شغل هستند، این در حالی است که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. مسئولان باید تدابیری بیاندیشند که بیکاری زنان در کشور مرتفع شود چرا که بدون شک این بیکاری‌ها فساد و آسیب‌های اجتماعی به دنبال
خواهد داشت.