پیک پنجم خطرناک‌تر از هر زمان دیگر /کرونا جان 458 هموطن دیگر را گرفت

 
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای آخرین وضعیت بیماری کووید۱۹ در کشور را اعلام کرد.
به گزارش وبدا، در این اطلاعیه آمده است: «از 14 تا ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۸۱ نفر از آنها بستری شدند، بنابراین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۹۲ هزار و ۶۷۱ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید.


خوشبختانه تا کنون سه میلیون و ۴۹۲ هزار و ۴۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۶ هزار و ۲۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۲۶ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۲۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر نیز ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
تا کنون ۱۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۲۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۶۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۷ دُز رسید.»
وقوع یکی از بدترین شرایط اپیدمی کرونا
در کشور
معاون کل وزارت بهداشت گفت: شرایط بد کرونایی در کشور ناشی از تناقض‌های رفتاری و مسافرت‌های نا به هنگام است.
ایرج حریرچی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور اظهارداشت: در حال حاضر کشور از نظر میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر‌های ناشی از بیماری کرونا یکی از بدترین شرایط را از زمان شیوع این بیماری در ایران تجربه می‌کند.
حریرچی ادامه داد: در شرایط فعلی راه اصلی رفع این اوضاع، انجام واکسیناسیون در کشور است که خوشبختانه امروزه تزریق واکسن به آمار ۵۹۹ هزار نفر رسیده است.
وی افزود: از مردم درخواست دارم که دستورالعمل‌های بهداشتی را مانند زدن ماسک هنگام خروج از منزل تا رسیدن به خانه، پرهیز از برگزاری دورهمی و مهمانی‌ها و عدم تردد‌های غیر ضروری در کشور رعایت کنند.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه عدم اقدام مناسب دستگاه‌های اجرایی محیطی، ندانستن عواقب بیماری کرونا توسط مردم، تناقض‌های رفتاری، مسائل معیشتی و ترجیحات فردی مانند انجام مسافرت‌ها باعث بروز چنین شرایط بدی در کشور شده است، گفت: من از مردم درخواست دارم با همکاری خوبشان این مدت را تحمل کرده تا کشور به یک شرایط پایدار در این پیک پنجم برسد.
حریرچی بیان داشت: واکسیناسیون با سرعت بالایی در کشور در حال انجام است و شرایط مناسب در کشور با رعایت شیوه نامه‌ها توسط مردم ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت تخت‌های بیمارستانی اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به افزایش تعدادبستری بیماران کرونایی و بیشتر شدن میزان ابتلا، پذیرش بیماران و مراجعه کنندگان با مشکلاتی انجام می‌شود. میزان اشغال تخت‌های بیمارستانی اصلی در حدود ۸۰ درصد بود که با توجه به افزایش بیماران بستری، مبتلا و ظرفیت بیمارستان‌ها رسیدگی به بیماران غیر کرونایی نیز دچار مسائلی شده است.
تعطیلی موثر برای مهار کرونا
یعنی «لاک داون» واقعی
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران نیز درباره شروط موثر در تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای مهار کرونا، به خبرگزاری ایسنا گفت: تعطیلی موثر از نظر ما یعنی «لاک‌داون» و هرنوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد. در واقع تعطیلی موقتی یا ناقص اصلا اثربخشی نخواهد داشت، لاک داون به معنای واقعی مدنظر ما است.
علیرضا زالی افزود: لاک داون به معنای تعطیلی کامل است یعنی باید همه‌ شهر تعطیل شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل برسد و جز مشاغل بسیار ضروری مانند تامین غذا، دارو و امدادی سایر مشاغل باید تعطیل شوند. حتی حمل‌ونقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود.
زالی با تاکید بر اینکه آنچه در فضای گفتمان شهری وجود دارد با لاک داون فاصله دارد، بیان داشت: لاک داون تصمیم تلخی است که مانند مُسکن عمل می‌کند و تنها جنبه تسکینی دارد و همانگونه که در اصطلاح جهانی از لاک داون یاد می‌شود، این اصطلاح یعنی سرعت‌گیر و یک تصمیم مقطعی و گذرا خواهد بود که وقتی اثربخشی کافی دارد که در کنار آن کارهای بنیادی‌تری انجام شود.
به گفته وی، ردیابی بیماران، بیماریابی سریع، افزایش تست غربالگری، بالابردن پوشش واکسیناسیون، حمایت از گروه‌های پرخطر، تامین بسته‌های معیشتی برای گروه‌های آسیب پذیر، ایجاد حمایت اقتصادی و مدنی برای گروه‌هایی از مشاغل که در تعطیلی آسیب می‌بینند و... ملاحظاتی است که باید برای لاک‌داون موثر عملی شود.
رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: اگر تعطیلی اعمال شود اما هیچ‌ بسته حمایتی از مردم نداشته باشیم، همراهی آنها را نخواهیم داشت. لاک داون نیاز به اقناع افکار عمومی دارد تا همراهی کنند. دادن بسته‌های کمک معیشتی به اقشار فرودست در لاک داون بسیار ضروری است.
زالی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در جلسه قرارگاه کرونا در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه که با درخواست تعطیلی موافقت نشد، اهمیت این موضوع هنوز خیلی درک نشده است درحالی که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب آوری آنها را تحت تاثیر قرار‌داده است.
وی اظهارداشت: بیماری کرونا مزمن است و شرایط فرسایشی را رقم می‌زند و مهم‌ترین کار اقناع ‌سازی مردم و بالا بردن میزان اعتماد عمومی است که اگر این کار درست انجام نشود، اثربخشی تعطیلی عمومی هم کافی نخواهد بود. برای تحقق مضامین بهداشتی نیازمند همکاری مردم هستیم که این موضوع با تحلیل درست واقعیت‌ها رخ می‌دهد.
وضعیت اسفناک بیمارستان‌ها
و نبودن تخت خالی
یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی هم درباره وضعیت کرونا در کشور اظهارداشت: در حال حاضر در پیک پنجم کووید-19 هستیم و وضعیت بیمارستان‌ها اسفناک است، یعنی تخت خالی گیر نمی‌آید و با سختی پیدا می‌شود. آی‌سی‌یوها و ظرفیت پذیرش پر است.
مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه میزان مراجعه‌کنندگان در این پیک بسیار زیاد است، افزود: بر همین اساس متاسفانه میزان مرگ و میر همان‌طور که در آمارها می‌بینید رو به افزایش است. باید توجه کرد که تا زمانیکه ورودی بیمارستان‌ها در حال افزایش است،
مرگ و میر هم متاسفانه افزایش می‌یابد.
مردانی درباره تعطیلی موثری که می‌تواند از سرعت شیوع کرونا در کشور پیشگیری کند، گفت: اگر قرار باشد تعطیلی مانند 6 روزی باشد که اخیرا تعطیل بود، حتی یک ریال هم ارزش ندارد و نه تنها سرعت انتقال بیماری را کاهش نمی‌دهد، بلکه حتی میزان انتقال بیماری را افزایش هم می‌دهد؛ چرا که همه جا باز است و جاده‌ها نیز باز هستند و مسافرت‌ها انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: لاک‌داون به این معنی است که همه چیز در جامعه باید به صورت واقعی تعطیل باشد. در صورت تعطیلی باید قوانین جدی و سخت، اعمال شود.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به نزدیکی ایام محرم و احتمال برخی تجمعات در عزاداری‌ها نیز گفت: امیدوارم عزاداری همه عزیزان در ایام محرم مورد قبول درگاه خداوند واقع شود، اما باید در این ایام حتما دستورالعمل‌های وزارت بهداشت رعایت شوند. در چنین شرایطی، تجمع و برگزاری هیئت عزاداری و برپایی دسته‌های عزاداری نباید اتفاق بیفتد. همچنین ایستگاه‌های صلواتی نباید برپا شوند.
مردانی افزود: توصیه ما این است که مردم عزاداری‌هایشان را به صورت مجازی برگزار کرده یا از تلویزیون مشاهده کنند تا بیماری گسترش نیابد.
عادی انگاری درخصوص کرونا
حتی در بین مدیران دستگاه‌های اجرایی
معاون استاندار تهران درباره روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تهران اظهارداشت: بر اساس گزارش‌هایی که از وزارت بهداشت رسیده است، شاهد افزایش تعداد بستری‌های ناشی از کرونا در تهران هستیم و این روند وضعیت مناسب و مطلوبی نیست.
غلامرضا عباس پاشا با اشاره به اینکه امروز یک وضعیت بحرانی را با توجه به افزایش تعداد بیماران کرونایی در تهران شاهد هستیم، به خبرگزاری میزان گفت: این روند نشان از عادی انگاری مردم نسبت به کرونا دارد. شهروندان باید همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حداکثری را مد نظر قرار دهند و کارکنان ادارات خصوصا آنهایی که با ارباب رجوع در ارتباط هستند، باید توجه زیادی نسبت به رعایت این اصول داشته باشند.
عباس پاشا افزود: متناسب با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبه‌ای داشتیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای مدیران دستگاه‌های اجرایی الزامی و ضروری اعلام کردیم اما باز هم متاسفانه شاهد عادی انگاری در این خصوص هستیم؛ دستگاه‌های اجرایی باید این موضوع را یک وظیفه شرعی بدانند.
وی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کارکنان دستگاه‌های اجرایی نسبت به شاغلان بازار و اصناف و مکان‌های عمومی بیشتر است. رعایت این موارد موجب صیانت دستگاه‌ها از نیروی انسانی‌ خود و نیز موجب کاهش سیر صعودی تعداد بستری‌ها و مبتلایان کرونا می‌شود.