یزدانی پشت سر جهان پهلوان تختی ماند/نمایش قابل قبول زارع با کسب مدال برنز سنگین وزن

  سرویس ورزشی-

پرونده رقابت‌های کشتی آزاد برای نمایندگان ایران دیروز بسته شد و شاگردان غلام محمدی با کسب یک نقره و یک برنز به کار خود پایان دادند. دیروز و در پانزدهمین روز بازی‌های المپیک، مهدی قیاسی و محمدحسین محمدیان به عنوان آخرین نمایندگان ایران به روی تشک رفتند و بدون آنکه مدالی کسب کنند به خود پایان
دادند.


در وزن 65 کیلوگرم، مرتضی قیاسی در دور اول با «هایتهم داخلاوی» از تونس مبارزه کرد و با نتیجه 5 بر یک به برتری دست یافت تا راهی مرحله یک چهارم نهایی شود.قیاسی در دور دوم با «باجرانگ باجرانگ» از هند رو‌به‌رو شد و در حالی که از حریف پیش بود، اما در یک غافلگیری ضربه‌فنی شد. در صورتی که کشتی‌گیر هندی به فینال می‌رسید، قیاسی می‌توانست در جدول شانس مجدد برای کسب مدال برنز تلاش کند، اما این اتفاق نیفتاد و حریف هندی در نیمه‌نهایی با نتیجه 12 بر 5 مغلوب «حاجی علی‌اف» از جمهوری آذربایجان شد تا قیاسی حذف شود.
در وزن 97 کیلوگرم محمدحسین محمدیان در دور نخست به مصاف «الیزبار اودیکادزه» دارنده مدال برنز جهان از گرجستان رفت و 6 بر 3 باخت. ادامه حضور محمدیان بستگی به فینالیست شدن اودیکادزه داشت، اما این کشتی‌گیر گرجستانی در دور بعدی برابر «عبدالرشید سعدالله‌یف» از کمیته المپیک روسیه 10 بر صفر شکست خورد تا محمدیان از گردونه مسابقات حذف شود.
دیروز و در جریان رقابت دیدار رده‌بندی وزن 125کیلوگرم کشتی آزاد المپیک‌ توکیو، امیرحسین زارع آخرین نماینده ایران در این رقابت‌ها، برای کسب مدال برنز المپیک مقابل ژی وی دنگ دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از چین به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه
5 بر صفر به برتری رسید و صاحب مدال برنز المپیک شد تا تعداد مدالهای کاروان ایران در بازی‌های المپیک 2020 به عدد 6 برسد.
زارع پیش از این در دور اول مقابل الکساندر خوتسیانویسکی دارنده مدال برنز جهان از اوکراین 7 بر صفر به برتری رسید. وی در دومین مبارزه نیز برابر اگزون شالا از کوزوو در مدت زمان یک دقیقه و 47 ثانیه با نتیجه 13 بر 2 به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد اما در این مرحله مقهور تجربه بالای گنو پتریاشویلی دارنده 3 مدال‌ طلای جهان و یک برنز المپیک از گرجستان شد و با نتیجه 6 بر 3 شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.
دست یزدانی به طلا نرسید
اما پنجشنبه و در چهاردهمین روز بازی‌های المپیک، حسن یزدانی شانس اول کاروان ایران برای کسب مدال طلا، در فینال وزن 86 کیلوگرم به مصاف دیوید تیلور از آمریکا رفت و با شکست برابر رقیب سنتی خود نتوانست به مدال طلا دست یابد. در این مبارزه در شرایطی که حسن یزدانی با یک کشتی حساب شده و تاکتیکی، دو بار با بیرون بردن حریف از تشک سه امتیاز از این کشتی‌گیر پرتلاش و آماده آمریکایی گرفته بود اما دیوید تیلور در فاصله ۱۸ ثانیه تا پایان کشتی، با یک زیرگیری یزدانی را در خاک نشاند و با کسب دو امتیاز دیگر، کشتی را ۴-۳ به نفع خود تمام کرد.
این مهم‌ترین کشتی المپیک در رشته آزاد تا پنجشنبه بود که بین دو کشتی‌گیر صاحب سبک و بزرگ جهان برگزار می‌شد. کشتی‌ای که در نهایت با دو زیرگیری سریع و قدرتمندانه تیلور به سود او به پایان رسید، در حالی که یزدانی در کشتی چهارشنبه مقابل حریف روس نشان داده بود که کمی از این ناحیه آسیب پذیر است.
یزدانی که از ابتدا برای کنترل تیلور وارد تشک شده بود، سه بار حریف آمریکایی را از تشک خارج کرد که در دو مرتبه داوران با تک امتیاز به او نمره دادند و یزدانی با این شرایط در آستانه فتح المپیک و کسب طلای دوم قرار گرفت اما در شرایطی که به نظر می‌رسید طلا در مشت او باشد، یورش غافلگیرانه تیلور به پای راست یزدانی و خاک کردن سریع او همه چیز را تمام کرد. شاید اگر این اتفاق کمی زودتر رخ می‌داد، حسن یزدانی فرصت جبران این عقب‌ماندگی را پیدا می‌کرد، اما این تیلور بود که در ثانیه‌های پایانی یزدانی را در خاک نگه داشت و کشتی را به پایان رساند تا با دو بنده پاره خود قهرمانی را جشن بگیرد.
اشتباهات داوری در مبارزه فینال
یک اشتباه تاثیرگذار در مبارزه یزدانی و تیلور بود که ازچشم همه پنهان ماند و روند مسابقه را تغییر داد. زمانیکه یزدانی امتیاز دوم را به همراه اخطار به تیلور کسب کرد، باید حریف یزدانی در خاک می‌نشست که متاسفانه این اشتباه داوری از چشم همه پنهان ماند و روند کشتی را عوض کرد. درست پس از این اتفاق بود که یزدانی خاک شد و دو امتیاز حساس از دست داد.
فدراسیون کشتی دیروز در خبری عنوان داشت که پیگیری خود را در این زمینه از کمیته داوران اتحادیه جهانی کشتی به انجام رساند. بر این اساس این موضوع در کلینیک داوری مسابقات مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه قاضی موافق دادن امتیاز به حسن یزدانی بود، اما داور وسط و رئیس‌تشک با این امر مخالف بودند، نتیجه بر دادن امتیاز به حسن یزدانی بود و احتمال اینکه داور وسط و رئیس‌تشک بابت این اشتباه مورد برخورد کمیته داوران اتحادیه قرار بگیرند، زیاد است.
یزدانی به رکورد تختی نرسید
یزدانی در المپیک 2016 ریو برای نخستین بار به مدال طلای وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد دست یافت و اینبار این فرصت را داشت تا با کسب دومین مدال طلای المپیک، به پرافتخارترین چهره تاریخ کشتی ایران در بازی‌های المپیک تبدیل شود و تنها 2 طلایی کشتی ایران در المپیک نام گیرد، اما با شکست در ثانیه‌های پایانی به مدال نقره رسید تا جمعا صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره المپیک شود. به این ترتیب جهان پهلوان غلامرضا تختی با یک طلا و 2 نقره المپیک پرافتخارترین ورزشکار تاریخ کشتی ایران باقی ماند و یزدانی با یک طلا و یک نقره المپیک نتوانست به لحاظ ارزش مدالی از او پیشی بگیرد و در رده دوم قرار گرفت.
یزدانی: شرمنده مردم شدم حلالم کنید
حسن یزدانی پس از اینکه مقابل تیلور رقیب آمریکایی خود شکست خورد و مدال طلای المپیک را از دست داد با حال روحی بسیار بد تشک کشتی را ترک کرد و حتی وارد میکسدزون نشد.یزدانی همراه با غلامرضا محمدی و حسن طهماسبی مربیان تیم ملی از یک راهی دیگر وارد سالن گرم کردن شدند اما از دور صدای فریاد حسن یزدانی به گوش می‌رسید. یزدانی در قسمتی از راه که به سالن گرم کردن منتهی می‌شود و در معرض دید قرار گرفت در حالی که از شدت‌گریه در حال خود نبود و فقط خدا را فریاد می‌زد به سمت سالن گرم کردن حرکت کرد و هر وسیله‌ای که جلوی راهش بود را با ضربه پا به اطراف پرتاب می‌کرد.
در هنگام توزیع مدالها نیز حسن یزدانی پس از شکست برابر تیلور در بازی‌های المپیک توکیو و کسب مدال نقره، با ناراحتی زیاد روی سکو المپیک آمد. یزدانی پس از آن وارد میکسدزون شد و در حالی که ناراحت بود فقط گفت: شرمنده مردم شدم حلالم کنید. زمانی که رسانه‌ها از او خواستند بیشتر صحبت کند عذرخواهی کرد و سپس راهی سالن گرم کردن شد.
پنجشنبه در دیدار رده‌بندی وزن 57 کیلوگرم نیز رضا اطری به مصاف توماس گیلمان دارنده مدال نقره جهان از آمریکا به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه سنگین 9 بر یک شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز بازماند.
پایان کار کشتی آزاد ایران با یک نقره و یک برنز
با پایان کار آزادکاران ایران در المپیک تیم ما که با 6 سهمیه کامل و با سرمربیگری غلامرضا محمدی عازم المپیک توکیو شده بود، با یک مدال نقره حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم و یک برنز امیرحسین زارع در سنگین وزن به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.رضا اطری در وزن 57کیلوگرم پنجم شد و مرتضی قیاسی در 65، مصطفی حسین خانی در 74 و محمدحسین محمدیان در وزن 97کیلوگرم نیز با نمایشی ضعیف از دور رقابت‌ها کنار رفتند. حذف این 3 کشتی‌گیر ایران در حالی رخ داد که قیاسی فقط یک برد مقابل تونس به دست آورد اما حسین خانی و محمدیان بدون کسب پیروزی و در همان دور نخست به ترتیب با شکست مقابل کشتی‌گیران آمریکا و گرجستان خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفتند.
هدایت تیم ملی کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها بر عهده غلامرضا محمدی بود و محسن کاوه نیز مدیریت فنی تیم ملی را بر عهده داشت. پیش از این کشتی فرنگی ایران با 5 فرنگی کار اعزامی به المپیک، با یک طلای محمدرضا گرایی و یک برنز محمدهادی ساروی به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.
طلای جواد فروغی در تیراندازی و نقره علی داودی، دیگر مدالهای کاروان ایران در بازی‌های المپیک بودند.