کاهش تورم امکان‌پذیر است

 
مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیش‌بینی‌های اخیر مبنی بر افزایش شدید نرخ تورم در ماه‌های آینده، اظهار کرد: درست است که وضعیت سختی داریم و خودمان نیز با رفتار‌هایی که انجام می‌دهیم، مانند همسان‌سازی حقوق‌ها و رتبه‌بندی معلمان و...، به این تورم دامن زده و آن را تشدید می‌کنیم، اما نباید در مقابل این پیش‌بینی‌ها تسلیم شویم. گاهی اوقات اشتباهاتی که انجام می‌شود مانند همین همسان‌سازی حقوق‌ها، تقریبا برگشت‌ناپذیر هستند.
وی با بیان اینکه ما هنوز ابزار‌هایی را برای کنترل تورم در اختیار سیاستگذار داریم و نباید تسلیم شویم، توضیح داد: یکی اینکه از فرصت تغییر سیاسی پیش آمده استفاده کنیم و شبکه ارزی خارجی بانک مرکزی را بی‌ارتباط به مذاکرات در ساختار جدید و متناسب با جهان امروز (زیرا ساختار فعلی که روی آن اصرار داریم مربوط به ۴۰ سال قبل است) ساختاردهی کنیم. باید امکان مدیریت نرخ ارز را برای بانک مرکزی ایجاد کنیم و امکان کنترل نرخ ارز به عنوان لنگر اسمی تورم را مجددا در اختیار بگیریم.
این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر اینکه در مقابل کسری بودجه عظیمی که به صورت آشکار و پنهان به خودمان تحمیل می‌کنیم و تقریبا بدترین میراثی است دولت قبل برای دولت سیزدهم گذاشت، همین دستورالعمل‌ها و مصوبات بعد از انتخابات ۱۴۰۰ تا پایان دولت بود.


شاکری گفت: یک واکنش معقول در مقابل این کسری بودجه عظیم می‌تواند جدی گرفتن موضوع کنترل ترازنامه باشد؛ به نحوی که بزرگ شدن سایز ترازنامه سیستم بانکی کنترل شود. یعنی جیره‌بندی اعتبار برای کنترل رشد نقدینگی در شرایطی که احتمالا دچار رشد‌های بالای پایه پولی خواهیم بود. پس حالا لزوما نباید تسلیم شویم.
رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی هم با بیان اینکه تصمیمات 16 سال اخیر موجب ایجاد مشکل و عدم تعادل در شاخص‌های کلان اقتصادی بوده است، اظهار کرد: امروز با یک تورم کم‌سابقه روبه‌رو هستیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، طهماسب مظاهری با اشاره به تورم 45 درصدی در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، یادآور شد: در سال‌های اخیر این تورم به‌صورت انباشته تجمیع شده و قدرت خرید مردم را به‌شدت کاهش داده است.
وی درعین‌حال جبران این کاهش قدرتِ خرید را مسئله‌ای «انجام نشده» دانست و نتیجه آن را کوچک شدنِ سفره مردم و افزایش بدهی‌های دولت عنوان کرد. رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی همچنین فزونی گرفتن کسری بودجه را موجب رشد نقدینگی دانست و افزود: آقای روحانی در حوزه بازار سرمایه فرمودند که ما از مردم پول قرض کرده‌ایم که در قالب اوراق مشارکت و قرضه توسط دولت خرج شده ولی هیچ منبعی برای بازپرداخت آن پیش‌بینی نکرده است. مظاهری خاطرنشان کرد: دولت آقای رئیسی با بدهی‌هایی روبه‌رو است که به تعبیر رئیس‌جمهور قبلی از مردم قرض گرفته شده است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن تورمِ فعلی به محدوده 15 درصد گفت: کسی چنین توقعی را در یک دوره دو سه‌ساله ندارد ولی اگر همین عدد در روندی منطقی کنترل شود، به حدود 15 درصد خواهد رسید و مردم احساس آرامش خواهند کرد.