تحول دولت از کرونا شروع شد

شاید تنها واژه «بحران» بتواند وضعیت این روز‌های شیوع کرونا در کشور را توصیف کند. بیش از ۹۰‌درصد شهر‌های ایران در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارد. از هر چهار شهر، سه شهر در وضعیت قرمز و بقیه شهر‌ها در وضعیت نارنجی قرار دارند. همین شرایط موجب شده است طبق آخرین آمار، این بار رکورد بیماران بدحال با ۶‌هزار و ۳۷۵ نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه شکسته شود؛ آماری که ارتباطی نزدیک با مرگ و میر‌های روز‌های آینده دارد. همین وضعیت بحرانی هم ضرب‌الاجل یک هفته‌ای رئیس‌جمهور منتخب را برای برای نهایی کردن طرح جامع تحول در نحوه مقابله با کرونا در نخستین جلسه خود با ستاد ملی مقابله با کرونا در پی داشت. سیدابراهیم رئیسی دستور داد دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور هر چه زودتر تجارب ۵/۱ سال اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال نمایند. تدوین طرح جامع تحول در نحوه مقابله با کرونا بلافاصله پس از پایان انتخابات، زیر نظر دفتر رئیس‌جمهور آغاز شده و بناست با دریافت نظرات کارگروه‌های تخصصی و فراخوان پیشنهادات نو و اخذ تجربیات از مجامع علمی و تخصصی سراسر کشور، این طرح وارد مرحله نهایی و تصویب در ستاد ملی کرونا شود. آغاز دولت سیزدهم با بحرانی‌ترین شرایط شیوع کرونای دلتا در کشور همراه شده است. موج جهانی کرونای دلتا چالش جدی در تمام نقاط جهان ایجاد کرده و انواع تازه‌تری از این ویروس همچون ویروس کلمبیایی مشهور به لامبدا هم در راه است. قدرت سرایت «دلتا» ۳۰۰‌درصد بیشتر از کرونای ووهان است و در فضای بسته یک فرد مبتلا به کرونای دلتا می‌تواند ۹ نفر را آلوده کند. تخت‌های بیمارستانی پر شده و ظرفیت کادر درمان هم بیشتر از این نمی‌کشد. در حال حاضر ۳۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. روز گذشته در نخستین جلسه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، وی در ضرب‌الاجلی یک هفته‌ای خواستار نهایی کردن طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا شد، اما ببینیم طرح تحول مقابله با کرونا چیست؟
تدوین طرحی برای تحول در مقابله با کرونا با استفاده از ۱/۵سال تجربه
رئیسی روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه تدوین طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا بلافاصله پس از پایان انتخابات، زیر نظر دفتر رئیس‌جمهور آغاز شده بود، گفت: «با دریافت نظرات کارگروه‌های تخصصی و فراخوان پیشنهادات نو و اخذ تجربیات از مجامع علمی و تخصصی سراسر کشور، این طرح وارد مرحله نهایی و تصویب در ستاد ملی کرونا خواهد شد.»
به گفته رئیس‌جمهور طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا با استفاده از تجربیات ۵/۱ سال اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین و هفته آتی در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار خواهد گرفت. طرح جامع تحول شامل پروتکل‌های بهداشتی، سازوکار‌های درمانی، فرآیند تأمین و تولید واکسن، سازوکار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و راهکار‌های پیشگیری و نحوه مواجهه با انواع جهش یافته ویروس، سازوکار‌های حمایت از کسب و کار‌های متضرر از کرونا، نحوه حمایت شایسته از کادر درمان و افزایش مشارکت مردم و نهاد‌های مردمی در بخش‌های مختلف خواهد بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای تغییر این وضعیت نیازمند اقدام جهادی و جهشی هستیم، تأکید کرد: «کار مسئولان اجرایی کشور فقط توصیه نیست و باید ضمانت اجرای مناسب هم برای تصمیمات اتخاذ شده درنظر گرفته شود.»


رئیسی با تأکید بر اینکه باید از انفعال در نحوه مقابله با کرونا خارج شویم و رویکرد‌های فعالانه اتخاذ شود، تصریح کرد: «ضروری است که سازوکار‌های متناسب برای بسیج نیرو‌های داوطلب و نهاد‌های مردمی طراحی شود.»
وی با اشاره به ضرورت دریافت پیشنهادات تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تجربیات عملی دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور برای نهایی کردن طرح تحول در مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور هر چه زودتر تجارب ۵/۱ سال اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال نمایند.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید خودمان را مجهز کنیم که اگر کرونا ادامه داشت، چگونه کشور را اداره کنیم، تصریح کرد: «در عین حمایت از تولید داخلی واکسن، برای واردات واکسن از خارج نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.»
رئیسی همچنین در این جلسه وضعیت برخی استان‌ها از جمله گلستان و خراسان رضوی را که شرایط حادتری دارند در ارتباط ویدئو کنفرانسی و در گفت و گوی مستقیم با استانداران این استان‌ها پیگیری کرد.
تکذیب شایعه آغاز واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۸۱
روند واکسیناسیون کرونا هم اگر چه سرعت گرفته است، اما همچنان از پیشرفت بیماری عقبیم. روز گذشته هم پیامکی در فضای مجازی منتشر شد که تا متولدین سال ۱۳۸۱ واکسینه می‌شوند، اما روابط عمومی وزارت بهداشت، مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آغاز واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۸۱ را تکذیب کرد. در کانال تلگرامی وزارت بهداشت آمده است: در روز‌های اخیر شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر «آغاز واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۸۱ به تفکیک روز» منتشر شده که به هیچ عنوان مورد تأیید نمی‌باشد. هموطنان عزیز برای اطلاع از آخرین تصمیمات گروه‌های هدف فراخوانده شده برای واکسیناسیون می‌توانند به سایت وزارت بهداشت به آدرس
Behdasht. gov. ir، رسانه ملی و خبرگزاری‌های معتبر و نیز سامانه Salamat. gov. ir مراجعه کنند. جهش‌های ویروس تاجدار از یک سو و وضعیت شیوع بیماری از سوی دیگر ضرورت تحول در نحوه مواجهه و مدیریت بیماری کرونا را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، همچنان که بسیاری از کارشناسان همچون دکتر داریوش طاهرخانی، عضو سابق شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با «جوان» تأکید می‌کند: «سیاستگذاری حوزه سلامت برای مواجهه با اپیدمی در ۵/۱ سال گذشته درست نبود و باید از روش‌های اپیدمولوژیستی برای مدیریت این اپیدمی استفاده می‌شد.» حالا باید دید طرح جامع تحول مقابله با کرونا ملاحظات اپیدمولوژیستی برای مواجهه با این اپیدمی را در نظر گرفته و اجرای این طرح تا چه اندازه می‌تواند شیوع کرونا در کشور را متحول کند.