سوءتعبیر رژیم صهیونیستی از خویشتنداری حزب‌الله

جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی بامداد پنج شنبه گذشته مواضعی را در منطقه مرزی جنوب لبنان با فلسطین اشغالی بمباران کردند و حزب‌الله نیز روز بعد با شلیک ده‌ها موشک، منطقه باز اطراف پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا را مورد هدف قرار داد و بعد نیز با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. این تبادل آتش یکی از شدید‌ترین موارد از زمان جنگ ۲۰۰۶ تاکنون بود. هرچند که روشن است رژیم صهیونیستی آمادگی از سرگیری جنگی همانند آن جنگ را ندارد، اما به نظر می‌رسد که انتظار چنین پاسخ جدی از سوی حزب‌الله را نیز نداشت. از سوی دیگر نحوه واکنش حزب‌الله طی این روز‌ها نشان می‌دهد که نگرش آن نسبت به تحولات داخلی و مرزی کاملاً متفاوت است و سیاستی واحد را در هر دو زمینه دنبال نمی‌کند.
به طور کلی، می‌توان گفت که حزب‌الله نسبت به مسائل داخلی اصل را بر خویشتنداری، تساهل و همکاری حداکثری با دولت، ارتش و نیرو‌های سیاسی در داخل گذاشته است. این نگرش حزب‌الله در طول ۹ ماه از تکلیف سعد حریری به تشکیل کابینه، حوادث بعد از استعفای حریری، ترور هفته پیش عضو حزب‌الله علی شبلی در مراسم عروسی‌اش و تیراندازی به مراسم تشییع جنازه‌اش دیده شد. حزب‌الله در تمامی این اتفاقات اصل را بر خویشتنداری و تساهل گذاشت و به جای این که مستقیماً در امور دخالت کند، اجازه داد دولت و مسئولان نظامی و امنیتی روال امور را به دست بگیرند، هرچند که طبیعی است در این موارد و مسائل دیگر همکاری همیشگی را با آن‌ها داشته باشد. در واقع، حزب‌الله به خوبی واقف به اوضاع حساس داخلی لبنان است و می‌داند که عوامل تفرقه‌افکن و به خصوص عناصر رژیم صهیونیستی همواره به دنبال تحریک حزب‌الله به انجام اقدامات شدید هستند تا اینکه بتوانند اوضاع لبنان را به تشنج بکشانند. از این رو، حزب‌الله حتی در مواردی مثل ترور شبلی نیز که محق به انجام واکنش تند است، خویشتنداری در پیش گرفته تا باعث متشنج شدن اوضاع نشود.
شاید این رویکرد حزب‌الله است که باعث شده سران رژیم صهیونیستی دچار اشتباه در محاسبات‌شان شوند و حمله روز پنج شنبه را ترتیب دادند. به عبارت دیگر و همان گونه که شبکه تلویزیونی ۱۲ رژیم صهیونیستی عنوان کرده، مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی گمان می‌کردند حزب‌الله در برابر حملات این رژیم نیز خویشتنداری به خرج خواهد داد، اما حملات موشکی حزب‌الله نشان داد که این محاسبات به طور کلی اشتباه است و ارزیابی اطلاعاتی ارتش صهیونیستی اشتباه بوده است. به این جهت است که یونی بن مناحیم، روزنامه‌نگار اسرائیلی، به شبکه ۱۲ گفت: «بار دیگر اطلاعات اسرائیل با شلیک موشک توسط حزب‌الله غافل شد.»‌حزب‌الله برخلاف ارزیابی ارتش اسرائیل با شلیک موشک نشان داد که رویکردش نسبت به تحولات مرزی با رژیم صهیونیستی بر مبنای واکنش قاطع است و برخلاف مسائل داخلی، در این زمینه خویشتنداری نخواهد کرد. از سوی دیگر، هدف گرفتن مناطق باز اطراف مواضع رژیم صهیونیستی پیام دیگری را از سوی حزب‌الله به این رژیم داد مبنی بر اینکه حزب‌الله نمی‌خواهد شروع‌کننده جنگ دیگری باشد بلکه به دنبال حفظ توازنی در مرز است که از جنگ ۳۳ روزه به این سو ادامه داشته است. می‌توان گفت که دولت جدید نفتالی بنت تصور می‌کرد که می‌تواند با حمله هوایی توازن موجود در مرز را به نفع خود تغییر دهد تا دستاوردی برای مصارف سیاسی در داخل کسب کند، اما حزب‌الله با شلیک موشک‌ها پاسخ قاطعانه‌ای به آن داد. حالا نفتالی بنت نه تنها دستاوری به دست نیاورده بلکه مجبور شده دست به دامان امریکا شود تا از آن در برابر حملات حزب‌الله حمایت کند و در داخل نیز با انتقادات جدی مواجه شده است. این وضعیتی است که حزب‌الله با رویکرد قاطعانه‌اش نسبت به تحولات مرزی به دولت بنت تحمیل کرده و رادیو کان رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع عالی‌رتبه این رژیم نیز معترف به آن شده است.