رئيسی با يکدستی قوا فرصتِ آزمون و خطا ندارد

عکس: آرمان‌ملی / حجت ‌ سپهوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/آرمان ملی: با روی کار آمدن حجت الاسلام رئیسی و جلوس بر صندلی پاستور، مردم و گروه‌های مختلف سیاسی خواستار این هستند که کابینه رئیس سابق قوه قضائیه هرچه زودتر مشخص شود. کابینه آقای رئیسی نشان‌دهنده عملکرد دولت در آینده نزدیک خواهد بود و اگر افراد خبره و متخصص در پاستور حضور پیدا کنند، شاید امید مردم برای حل مشکلات کشور افزایش پیدا کند. وعده‌های اقتصادی رئیسی بود که باعث شد، اکثریت مردمی که در انتخابات شرکت کردند به او رای اعتماد دهند و حال این مردم منتظر هستند تا آقای رئیسی با یک کابینه متخصص و عملگرا به وعده‌های اقتصادی خود عمل کند. اما دولت رئیسی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات کشور را در زمینه‌های مختلف حل و فصل کند و مجلس یازدهم باید با او همکاری مستمری داشته باشد. در این میان برخی اعتقاد دارند که مجلس یازدهم از نظر دیدگاه سیاسی در بعضی مسائل مهم کشور با دولت آقای رئیسی اختلاف نظر دارد، اما در خاستگاه مجلس و دولت به یکدیگر نزدیک است. در همین راستا برای بررسی مهم ترین اولویت‌ها و چالش‌های دولت پیش رو، کابینه و حواشی دولت سیزدهم «آرمان ملی» با محمدرضا تابش فعال سیاسی اصلاح‌طلب نماینده ادوار مجلس به گفت وگو پرداخته است که می‌خوانید:  فکر می‌کنید رئــیس جمهور جدید می‌تواند وعده‌های اقتصادی خود را در قوه مجریه اجرایی کند؟
آقای رئیسی در موضع گیری‌ها، صحبت‌ها و بحث‌های انتخاباتی اعتقاد داشتند که باید بر مبنای اعتدال حرکت کرد و دولت بنده به هیچ جناحی وابسته نیست. بنابراین انتظار می‌رود که آقای رئــیسی به صحبت‌های صریحی که در انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند، عمـل کنند. نباید این مساله را فراموش کنیم که شرایط کشــور در مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و... آنقدر بحرانی و مخاطره آمیز است که دیگر هیچ فردی در کشور اجازه آزمون و خطا ندارد. زمان آزمون و خطا کردن برای حل مشکلات کشور تمام شده است و نباید آقای رئیسی در چیدن یک تیم اقتصادی قوی و کارآمد در کشور دچار اشتباه شود. امیدوارم افراد پاکدست، صادق، توانمند، متخصص و متعهد که از تجربه و سابقه کاری خوبی برخوردار باشند در کابینه آقای رئیسی حضور پیدا کنند و برای حل مشکلات کشور سعی و تلاش کنند. هر فردی  که در کابینه رئیسی به پاستور راه پیدا می‌کند باید به منویات آقای رئیسی و شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند باشند و به نگرانی‌های مردم در ابعاد مختلف، از جمله وضعیت اقتصادی و معیشتی آنها رسیدگی کنند.
 با توجــه به اینکــه مجلس یازدهم در طرح صیانــت از فضای مجازی مورد انتقاد گروه‌های مختلف سیاسی از جمله اصولگرایان قــرار گرفت، فکر می‌کنید که دولت آقای رئیسی موافـق برخی مصوبات در مجلس یازدهــم خواهد بود و مجلس یازدهم و دولت رئــیسی روابط خوبی با یکدیگر خواهند داشت؟
من معتقدم که خاستگاه  دولــت رئــیسی و مجلس یازدهم برای حل مشکلات کشور به یک سو است و شعارهای آنها نشان دهنده عزم آنها برای حل مشکلات کشور است. بنابراین با توجه به خاستگاه‌های هر دو طرف بعید می‌دانم که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در مسائل اساسی کشور دچار اختلاف نظر شوند. من تاکید می‌کنم که شرایط کشور ایجاب می‌کند که مجلس، دولت و حتی قوه قضائیه در تعامل با یکدیگر برای حل دغدغه‌های کشور تلاش کنند و به حل مشکلاتی که مردم را گرفتار کرده است، بپردازند. در مجموع من فکر نمی‌کنم که بین دولت و مجلس یازدهم چالش‌های جدی برای حل مشکلات کشور وجود داشته باشد و فقط امیدوارم که بعضی از افراد در کابینه رئیسی به دنبال منیت‌های خاص خود نباشند. 


 اصلاح‌طلبان حاضر هستند برای حل مشکلات کشور به دولــت رئیسی کمک کنند؟
اصلاح‌طلبان در عرصه اجتماعی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و تمام تلاش خود را برای موفقیت این دولت به کار خواهند گرفت. اصلاحات از هیچ کمکی برای موفقیت مسئولان دریغ نخواهند کرد و فقط به دنبال این هستند که مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف حل و فصل شود. البته اصلاح‌طلبان در عین حال نگاه نقادانه به مسائل کشور خواهند داشت و به صورت دلسوزانه فقط و فقط به دنبال این هستند تا مشکلات مردم حل و فصل شود. اصلاح‌طلبان از دولت آقای رئیسی مطالبه‌گری نمی‌کنند، اما خواسته‌ها و انتقادات مردم را به دولت رئیسی گوشزد خواهند کرد. اصلاح‌طلبان در دولت رئیسی به دنبال سهم خواهی و فرافکنی نیستند و فقط خواستار این هستند تا مشکلات مردم هر چه زودتر حل و فصل شود.
 استراتــژی اصلاح‌طلبــان برای انتخابات در سال‌های آینده تغیـیر کرده است؟
 استراتژي هر حزب، گروه و جناح سياسي، مشاركت فعال در عرصه سياسي كشور است. اصلاح‌طلبان هم از اين مقوله جدا نيستند. بايد خودمان را با برنامه‌هايي كه ارائه مي‌دهيم در معرض راي مردم قرار دهيم. اگر هم مردم با راي خود، ما را انتخاب كردند در جهت تحقق اهداف، آرمان‌ها و شعارهايي كه داشتيم، تلاش مي‌كنيم. بسياري از مسئولان هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه حضور موثر و مشاركت گسترده مردم در عرصه انتخابات منوط به حضور سلائق‌ مختلف پايبند نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي است. اگر اين اتفاق بيفتد ما هم مي‌توانيم زودتر تصميم بگيريم؛ چراكه در غير اين‌صورت فرصت‌ها از دست مي‌رود و ديگر انگيزه و توجيهي براي مشاركت فعال در انتخابات نخواهد داشت.